botsplinter achterknie, iemand raad?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sjarla
Berichten: 5
Geregistreerd: 28-02-04
Woonplaats: nederland

botsplinter achterknie, iemand raad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-04 21:57

hallo allemaal, ik heb me aangemeld op bokt omdat ik met nogal een probleem zit.
bij mijn paard is gister door de dierenarts een chip (botsplinter) in de achterknie gevonden. op de rontgenfoto dan he. en hij zei dat dit vaak een aangeboren afwijking was, en maar heel af en toe door een trauma kwam. en dat paarden die zo'n chip hebben er vaak last van krijgen.
heeft een van jullie raad, ervaringen met paarden die ook zo'n chip in de knie hebben. ik kan eigenlijk niets vinden op internet of op bokt daarover, en je snapt dat ik graag meer wil weten hierover. ik wil mijn paard natuurlijk niet zomaar kwijt en dat is wat de dierenarts eigenlijk zei, niet meer geschikt als rijpaard Huilen

hardstikke bedankt alvast.

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 22:21

Is de botsplinter niet met een operatie weg te halen?

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 22:39

Zoek eens met de term OCD
osteogondrose dissencans (weet niet precies hoe je dat schrijft)
Want dat is wat jij bescrijft. Er zijn veel items over geweest

sjarla
Berichten: 5
Geregistreerd: 28-02-04
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-04 23:24

hallo peppysan, ik weet niet of dit hetzelfde is als ocd. ik dacht dat ocd in met name spronggewricht zat en niet in de knie.
maar dank je voor de info ik zal eens kijken.

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 16:04

OCD komt het vaakst voor in het spronggewricht, maar volgens mij betekend het niets meer als een (losse)botchip. En die kan natuurlijk overal voorkomen.

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 17:45

OCD komt ook in de knie voor.

fjorduhlover
Berichten: 41
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 11:08

als je paard er last van heeft kun je een ocd of chip operatief weg laten halen..
als je hem ooit wilt verkopen zou dat ook makkelijker gaan als hij de ocd of chip kwijt is.
maar als hij er geen last van heeft zou ik je de operatie en het geld besparen en het niet doen.
het kan natuurlijk wel voorkomen dat de chip in een gewricht tussen kop en kom schiet en dan gaat dat natuurlijk irriteren.
vraag de dierenarts wat de kansen zijn dat dit bij jou paard gebeurd.
liefs fjorduhlover

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 15:54

Mijn merrie heeft ooit een flinke klap op haar achterknie gehad en had dus ook last van een scherf in haar gewricht. Ze is er aan geopereerd in Emmeloord (kijkoperatie), ik was er toen (1999) iets van 2500 gulden voor kwijt.

Ze is super hersteld gelukkig!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 17:24

Mijn merrie heeft ook OCD in haar knie gehad. Zij is hiervoor geopereerd omdat ze er last van kreeg. Na deze operatie is het wat dat betreft weer helemaal goed gekomen met haar. En konden we gewoon alles weer doen (dressuur en springen).

Zolang je paardje er geen last van heeft zou ik het gewoon laten zitten. Ook voor de verkoop hoeft het geen verschil te maken, bij paarden onder een bepaald bedrag worden er geen foto's gemaakt.

OCD kan inderdaad erfelijk zijn en aangeboren, maar ook ontstaan door een trauma of door verkeerde opfok zoals niet genoeg beweging.

sjarla
Berichten: 5
Geregistreerd: 28-02-04
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-04 21:50

dank jullie voor alle info en verhalen hoe het jullie paarden is vergaan. het geeft in ieder geval weer wat moed
mijn idee is dat bij mijn paard de splinter, chip ook niet aangeboren is, hij heeft toen hij anderhalf was, net als het paard van mieke, een flinke klap op het achterbeen gehad, waarschijnlijk dus op de knie.
verder had de dierenarts namelijk ook geen enkele aanmerking op welk gewricht dan ook. het enigste wat je op dit moment kunt zien is dat hij wat slingert met dat achterbeen, wat dan ook de reden was foto's te laten maken.
deze dierenarts was wel erg negatief over een operatie, en ik doordat ik helemaal van de kaart was na wat hij gezegt had, ben vergeten te vragen wat er dan wel gedaan zou kunnen worden en wat zijn prognose is.

nog een vraag, is het zo dat je wacht met opereren totdat het paard er last van krijgt of zou je het ook kunnen doen voordat hij er last van krijgt, iemand ervaringen hiermee?

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 00:02

Je kan het paard zeker opereren voordat het er echt last van krijgt. Dit gebeurd vaak bij de verkoop.

Tralala

Berichten: 1145
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 00:20

Mieke schreef:
Mijn merrie heeft ooit een flinke klap op haar achterknie gehad en had dus ook last van een scherf in haar gewricht. Ze is er aan geopereerd in Emmeloord (kijkoperatie), ik was er toen (1999) iets van 2500 gulden voor kwijt.

Ze is super hersteld gelukkig!

Bij mijn hengst hetzelfde verhaal. Hij is ook geopereerd in Emmeloord (en ook een kijkoperatie), ik heb het stukje bot hier in de kast liggen!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 11:55

Sommige artsen adviseren om een botsplinter in ieder geval te verwijderen ook al heeft het paard er nog geen last van. Als reden geven ze aan dat de splinter kan gaan zwerven, ontstekingen kan geven, kapselbeschadigingen en zelfs ernstige gewrichtsbeschadigingen als de splinter toevallig in het gewricht belandt.

Andere artsen wachten liever af totdat het dier er last van krijgt, omdat een paard er niet kreupel van HOEFT te gaan lopen.

Ik zou als ik jou was eens met je paard naar Emmeloord gaan. Fijne mensen daar, die je goed adviseren en niet onnodig in de kosten zullen jagen!

Aukie

Berichten: 1165
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 13:24

Hoi!

Mijn paardje is aan allebei zijn achterbenen geopereerd aan ocd in dierenkliniek Krommerijnstreek in Schalkwijk. Voor beide benen kostte dat 800 euro. Hij heeft er na de operatie nog een klein weekje gestaan en nu is hij nog aan het revalideren.Het gaat erg goed met hem!
Hij is nog erg jong (3), dus dan is zo'n operatie goed te doen. Hij liep niet kreupel, maar ik heb de stukjes uit voorzorg weg laten halen.
Je kunt het beter doen als hij er nog geen last van heeft en nog jong is.
Als je het kunt betalen zou ik het je aanraden! OCD is, mits het op een gunstige plek zit, erg goed te opereren.
Succes! OK dan!

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 13:39

Sjarla, als het echt om een botsplinter gaat, zou ik je aanraden met de kliniek in Liende(bij Tiel) kontakt op te nemen, daar is een dierenarts heel bedreven met de arthroscopie en heb ervaring met een paard aldaar. Het paard was daarna weer volledig inzetbaar voor de sport en kent absoluut geen problemen meer. Het is wellicht afhankelijk van de plaats en de beschadigingen, die deze botsplinter heeft veroorzaakt, maar het is echt de moeite waard om deze kliniek te bellen. Zover ik me kan herinneren, viel de prijs heel erg mee. Succes en laat even weten, of je het gaat doen en eventueel het verloop.

sjarla
Berichten: 5
Geregistreerd: 28-02-04
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 20:35

Mieke schreef:
Sommige artsen adviseren om een botsplinter in ieder geval te verwijderen ook al heeft het paard er nog geen last van. Als reden geven ze aan dat de splinter kan gaan zwerven, ontstekingen kan geven, kapselbeschadigingen en zelfs ernstige gewrichtsbeschadigingen als de splinter toevallig in het gewricht belandt.

Andere artsen wachten liever af totdat het dier er last van krijgt, omdat een paard er niet kreupel van HOEFT te gaan lopen.

Ik zou als ik jou was eens met je paard naar Emmeloord gaan. Fijne mensen daar, die je goed adviseren en niet onnodig in de kosten zullen jagen!


ja vanwege de kans dat zo'n chip gaat zwerven zit ik dus te piekeren het nu wel of niet laten doen of wachten totdat hij er last van krijgt. Goldy is nu net 3 jaar. en zover ik weet genezen jonge paarden sneller dan oudere, daarom als hij toch een operatie moet hebben ik het misschien beter nu kan doen dan later, maar misschien krijgt hij er wel nooit last van en doe ik het allemaal voor niets. en ik weet dus niet of hij de chip nu op een gunstige plek heeft of niet, twijfel,twijfel. maar dat wil ik nu zeker uit laten zoeken door een dierenarts. nogmaals bedankt voor al jullie info en verhalen OK dan! .
ik hoor niets dan goeds over Emmeloord, maar ik heb hun telefoonnummer niet. en ik zou niet weten hoe ik die kan krijgen heeft een van jullie voor mij hun nummer?

strandloper

Berichten: 39
Geregistreerd: 28-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 13:45

Mijn paard kreeg ook op 3 jarige leeftijd een dik sprongewricht en dat bleek OCD te zijn en andere been OC. Maar de dierenarts die de röntgenfoto's gemaakt heeft heeft mij geadviseerd om niet te opereren omdat ze er verder geen last van had ( niet kreupel) Hij adviseerde mij om in ieder geval het paard goed te trainen en goed in training te houden!! En ze is nu 10 en ik heb er al die jaren niks van gemerkt. Zo af en toe is het gewricht wel wat geirriteerd en wordt wat dikker, maar ze is nog geen dag in haar leven kreupel geweest.