vernevelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-01 17:16

Hoihoi,

Mijn paard heeft een hardnekkige ontsteking aan zijn luchtwegen waar hij al een poos voor behandeld wordt.

De veearts adviseerde nu naast de medicijnen ook te gaan vernevelen. Een masker hiervoor had hij alleen niet. Hij zij dat een plastic zak om een kussensloop met daarin een hete natte handdoek met kamille en eucayptus (rhinocaps) moest lukken. Nu wil alles wel lukken maar een plastic zak om zijn neus is echt niet te doen.

Wie heeft er ervaring met het vernevelen en weet er betere/ andere manier???

Ik hoop dat het ook op een andere manier mogelijk is want het is erg belangrijk!!

Thnx en Groetjes Elise Party!!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 17:53

Bij de Paardendrogist kun je zowel een vernevelingszak als oplossing kopen.

Wat bedoel je preciesa met 'ontsteking'?
Is hij verkouden, stofgevoelig, COPD of wat??

Heb je al eens Ventipulmin gehad. En maak je zijn hooi wel goed nat??

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 22:37

Er bestaan wel officiele vernevelaars maar die zijn voor individueel gebruik te duur. Heb zelf jaren geleden hierover geinformeerd.
Helaas blijft het dan een beetje improviseren,het geritsel van zo'n plastic zak lijkt mij ook niet erg makkelijk Verward
Klein emmertje met hete handdoek erin met spul aan het halster bevestigen en dan om de neus een doek om het spul niet te laten vervliegen?Een optie .Ik verzin het hier ter plekke Bloos

mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 13:22

Ik ken het probleem! Mijn paard heeft ook een luchtwegprobleem en ik moet het ook behandelen met een vernevelaar. Het zijn inderdaad hele dure apparaten (zie http://www.werner-kegel.de) maar het helpt wel! Het is erg intensief (2x per dag een uur staan..) Ik heb het apparaat geleend van de ruitersportzaak. Bij grote stallen etc. hebben ze hem misschien ook wel. Anders kun je proberen er een in Duitsland aan te schaffen. (daar is het apparaat veel bekender, dus misschien hebben ze er daar wel een tweede hands)

Veel succes ermee en beterschap!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 14:33

Ik heb het pablo ook een tijdje moeten doen. Ik deed een laagje heel heet water in een emmertje. En daar dan de Rhonocaps oid ein. Een handoek onder het neusdeel van het halster en dan die emmer onder de handdoek en onder zijn neus houden. Wel ergens je paard aan vastzetten zodat hij niet weg kan lopen en de emmer nioet te vol doen zodat hij zijn neusje niet kan branden aan het water.

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 14:54

Ik heb misschien wel een tip die ook niet zo prijzig is.
Je heb nodig:
1 Lege frisdrankfles
1 emmer
1 touw.
Je maakt onderin de emmer een gaatje, zodat je die fles daar in kan draaien. Haal het hengsel van de emmer en maak daar in de plaats het touw aan vast. De oplossing doe je in de fles, niet met heet maar met warm water. De neus doe je in de emmer en met het touw maak je hem vast achter de oren.
Als je dat gedaan heb, ga je lekker stappen met je paard zodat hij bezig is en niet alleen maar aan dat rare ding denkt.
Doordat het mengels gaat schudden komen de dampen rustig vrij.
Een paard is geen mens dus niet zo laten stomen als wat wij doen. De luchtwegen van een paard zijn daar niet tegen bestand.
Ga nooit met heet water in een emmer zitten knoeien, want voor je het weet heeft je paard een verbrande neus.
Het is geen gezicht maar het werkt wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 15:13

Ik deed het op advies van de dierenarts gewoon zo. En je moet inderdaad goed uitkijken met heet water maar ik deed het op de bodem van een klein emmertje waar de neus niet op de bodem kon komen.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-01 20:40

dankje voor de tips...ik ga het zeker proberen!

Greetzz Elise Party!!