beschadiging aan sesambeentje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tanec_meisje

Berichten: 1145
Geregistreerd: 27-02-04

beschadiging aan sesambeentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-04 17:27

Ik heb sinds kort een tien jaar oude ruin die een beschadiging heeft aan een van zijn sesambeentjes. Een kennis van ons zei dat we hem absoluut niet moesten nemen, omdat hij om de haverklap kreupel zou staan..

Tot nu toe is dat gelukkig nog niet gebeurt.
Maar ik vroeg me af of er meer mensen zijn die ervaring hebben met paarden die een soortgelijke afwijking hebben.

Bonnieknol

Berichten: 207
Geregistreerd: 26-09-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 00:24

mijn pony is vorig jaar na een endurance wedstrijd kreupel geworden, na een week liep ze weer goed en 3 weken later werd ze weer kreupel, na fotos bleek ze een afwijking te hebben in het sesambeentje rechtsvoor. Ik kreeg asperinepoeder mee wat ze een half jaar heeft gekregen, er was weinig kans dat het goed zou komen en dat ik ooit weer zou kunnen rijden. Na een paar maanden medicijngebruik en veel wandelen liep ze niet meer kreupel, voorzichtig aan ben ik wat gaan stappen en heel licht werk laten doen, nu bijna een jaar verder rijd ik weer volop elke dag, i kben zelfs weer aan het trainen voor de endurance. Springen en hard galoperen laat ik nog even achterwege, maar het gaat hartstikke goed met haar!

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 00:58

Mijn paard had al voor haar twaalfde artrose in haar sesambeentje links voor, ze is in Utrecht geweest, ze kreeg ontstekings remmers voor 8 weken, daarna EVEN AFKLOPPEN, nooit meer last gehad, ze is nu 20!
Ze zakten toen trouwens 2 keer door haar voorbeen tijdens het rijden, en de buigproef was niet zuiver, vandaar voor foto's naar Utrecht...

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 00:59

Ze heeft trowens voor wel hoefijzers met zooltjes en siliconen.

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 14:05

Mijn paard heeft een een beschadiging aan haar sesambeentje en ze heeft lichte Atrose.
Ze moet nu 2 maanden op rust staat en ze krijgt een voedingssupliment tegen Atrose.
Na die 2 maanden krijgt ze een ijzers met een leren zooltje.
Maar w.s ga ik haar pas na de zomer weer rijden.
Beetje meer rust kan vast geen kwaad.

Ik heb ook nog geen idee hoe het gaat lopen. Ik wacht het maar af.
Wel heel prettig dat hier zulke positieve verhalen staan.
De meeste mensen kijken meteen verschrikt en denken dat ik mn paard moet laten in slapen Verward

Heel veel succes met jouw paard !!

tanec_meisje

Berichten: 1145
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-04 18:36

ik ben er nu achter gekomen dat hij vanuit rusland als renpaard was geimporteerd. hij is daar al op zijn tweede ingereden en heeft dus al veel wedstrijden gelopen. daardoor zijn de sesambeentjes in zijn rechtervoorbeen nu dus onherstelbaar beschadigd. het meisje dat hem voor mij had is er wel twee keer mee naar emmeloord geweest om hem te laten keuren. haar is toen verteld dat ze er recreatief en wedstrijden tot L niveau mee mocht rijden. maar ik weet dat hij dus nooit zuiver zal lopen..