Tips voor aankomen paard + voer ik genoeg?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Tips voor aankomen paard + voer ik genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-04 01:53

Ik rijd sinds kort een paardje.

19 jaar, merrie, ze zal ongeveer 1.55 zijn, misschien ietsjes groter, maar zal niet veel schelen. Tis een Hakney X Gelderlander, ze is vrij rank maar toch steviger als een gemiddeld paard. (Zie mijn profiel voor foto's, het is de zwarte merrie Beauty)

Nou is het zo dat ze erg mager (3 maanden terug) bij ons aankwam.
We zijn begonnen met haar een halve kilo biks 's ochtends en 's avonds te voeren, 1 plak hooi 's ochtends en 's avonds.
Daar zijn we heel snel van afgestapt omdat ze alleen maar dunner werd.
Tegenwoordig zit ze op het dubbele, 1 kg biks 's ochtends, 2 dikke plakken hooi en 's avonds presies hetzelfde.
Over het algemeen krijgt ze er ook brood bij (kwart brood, bruin) en een stuk of 4 grote wortelen.

Maar ze komt nog steeds niet aan.
De paardentandarts komt aanstaande donderdag en er is al een wormenkuur tegen eventuele lintworm besteld, die komt met iets van een week binnen. Maar stel nou dat dit niet de problemen zijn, hebben jullie nog andere tips? Of moet ik haar gewoon meer gaan voeren?

Ik rijd haar niet echt intensief, laat zeggen dat ik haar gemiddeld 2x per week een half uurtje rijd (veel draven, gallopje en een rengallop) en dan nog iets van 3x in de week 20 minuutjes naar buiten zonder zadel en een beetje stappen een drafje en een gallopje.

Eens in de zoveel tijd maak ik een rustige buitenrit van ongeveer 2 uur.
Ze staat gemiddeld 8 uur per dag op de weide, maar het gras is erg kort dus daar heeft ze niks aan.

Nou, ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
Alvast bedankt,

Tessa

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023



Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-04 13:05

thanx, meer voeren dus Lachen ennuh, betreft de DA, beaut is erg fit onder het zadel, ook in de weide en aan de hand. Het enige waaraan je kan zien dat ze niet helemaal gezond is is dat ze zo dun is. Maar voor we er een DA bij halen laten we eerst haar tanden vijlen en krijgt ze een uitgebreide wormenkuur. Als het dan nog niet opschiet dan halen we er een DA bij

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 23:28

hum, thanx voor de tips, het valt me de laatste 2 dagen op dat ze wat lustelozer is Boos! wordt inderdaad tijd voor een vitaminenpreparaat

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-04 00:40

thanx duppie, ik heb de mest nagekeken, hier kon ik niks bijzonders aan vinden, het valt me alleen op dat ze wel veel mest, (maja, ik kan me natuurlijk ook vergissen omdat ze normaal gesproken niet zo lang op stal staat als vandaag) Ik vond 5 mesthopen, die zijn er gekomen in ong. 19 uur, naja, bij nader inzien valt dat misschien nog wel mee...

Nee, die vitaminenpreparaat gaat er komen, zelfs al zou ik die zelf moeten betalen. Ik weet niet hoeveel zoiets kost?

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-04 19:05

oef, welke brok ze krijgt weet ik zo gauw even niet uit mijn hoofd. Tis sowieso gewoon onderhoudsbrok. Maar ze krijgt iig 's ochtends 2 dikke plakken hooi en 's avonds ook. Verder staat de op de weide, gras is erg kort maar daar plukt ze ook wel wat uit.
Olie is een goed idee, zal een fles halen.
Verder komt donderdag de tandarts, karin (de eigenaresse) wilt even afwachten wat die zegt over beauty, en van daaruit handelen.

Ik ga tevens binnenkort de vorige eigenaar bellen, even kijken of hij het vaccinatieboekje nog heeft liggen en even dergelijke dingen navragen, we vermoeden namelijk ook dat ze chronische lichte bronchitis heeft...

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-04 19:04

ellepel schreef:
als ze redelijk druk is zou ik haar schildklier laten testen, als die te snel werkt kunnen ze daar ook dun van worden.


Ze speelt regelmatig voor atoombom.....

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-04 21:59

ze krijgt als ik me niet vergis Equimax ontwormingsmiddel, (die rode kartonnen doosjes met een zwart paard erop)
Verder krijgt ze dus 1 kilo biks 's ochtends, 1 's avonds, en ze rijdt niet iedere dag, meestal rijd ik haar een half uurtje zonder zadel buiten (ook niet zo intensief) en op dagen als vandaag dat ze wel veel doet dan geef ik haar VOOR het rijden 1.5 kg biks, morgen ook weer (ook weer flinke rit)

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-04 22:04

oh en ze is 2 maanden terug ontwormd, hiervoor is ze waarschijnlijk dus niet goed ontwormd, maar dat kunnen we niet achterhalen, verder is alles ok met haartanden, die zijn geveild afgelopen week (er zaten gemene haken aan) en ze krijgt 's ochtends en 's avonds 2 dikke plakken hooi, meestal eet ze die niet eens geheel op en schijt ze onder Haha!

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MaxEnHenkie, Peanut21, Rijsa, RoxanneJessy en 69 bezoekers