Einschuss. Nu nog koorts. Wel of niet bewegen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Einschuss. Nu nog koorts. Wel of niet bewegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-04 10:51

Moderatoropmerking:
Zie ook de wiki op Bokt.nl: http://www.bokt.nl/wiki/Einschuss


Gisteren is de dierenarts weer bij Mac geweest. Vorige week werd RASP geconstateerd, zie:

[MD] Rap / Rasp ? Maar dan anders ? Met ontsteking


Blijkbaar heeft dat ondanks alle antibiotica en wassen met Imaverol, toch geleid tot bloedvergiftiging. Mac heeft nu ook een heel dik achterbeen (einschuss) en zijn voorbeen is helemaal kaal, beschimmeld en dik en warm.

Hij heeft 39,2 koorts.

Hij heeft gisteren weer 2 antibiotica spuiten gekregen en nieuwe medicijnen.

De dierenarts was niet heel duidelijk over wel of niet bewegen. Omdat het ook afhangt van de pijn die Mac heeft bij het lopen natuurlijk.

Ik houd hem nu in elk geval maar op stal. Maar vraag me toch af of hij niet moet stappen vanwege dat dikke been. Of moet ik daarmee wachten tot de koorst zakt.

Iemand advies? (maak me veel zorgen Verdrietig )
Laatst bijgewerkt door BartVB op 08-12-07 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link naar wiki toegevoegd

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 12:24

Stappen,stappen en nog eens stappen. Koorts maakt niet uit. Desnoods doe je hem een extra deken op.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 12:59

Als hij het aan kan, zou ik idd zo veel mogelijk rustig met hem stappen. Liever een paar keer dan een keer heel lang. Wel opletten dat hij niet kou vat.

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-04 19:41

Gelukkig was de koorts vandaag helemaal gezakt naar 36,8 (gaat dat niet erg hard Verward )

Vanochtend heb ik met hem aan de hand gestapt. En hij heeft de hele ochtend in de paddock gestaan.

Maar hij heeft duidelijk pijn aan beide ( Scheve mond ) achterbenen. Hij loopt voorzichtig en als ik met mijn hand over de kogels strijk trekt hij meteen zijn benen op. Het voorbeen dat er heel gehavend uit ziet lijkt nu zelfs het minst gevoelig.

Ik denk dat het stappen voor hem ook pijnlijk is. Maar toch maar doorzetten?

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 19:57

Laat hem inderdaad zoveel mogelijk los in de paddock, alleen of met een heel rustig paardje erbij. Dan kan hij helemaal zelf kiezen of hij wil bewegen of niet.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 20:02

Hou zijn temperatuur wel goed in de gaten. Dit is al laag en het mag natuurlijk niet veel lager worden. Dan krijgt hij weer ondertemperatuur. Dan je dierenarts om advies vragen!

Wilma1983

Berichten: 1061
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 22:03

Stappen kan nooit kwaad natuurlijk! Wij hebben een tijdje terug precies zo iets mee gemaakt! Vier keer per dag stappen op het harde!

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 00:04

HEb dit een paar weken geleden ook gehad. Heeft in het totaal 1,5 mnd geduurt.
De koorts jojode op en neer.
Ik heb heel wat meters over de harde heen gestapt samen met mn paard.
Verder liep hij, zogauw het weer het even toeliet en het paard niet zweette, ingepakt en wel in de bak gezet. (niet bij 40c koorts uiteraard, maar verder 4 per dag getemperatuurd en goed in de gaten houden of ie dus niet zweette)
Alleen wilde hij bijna niet lopen, toen een shetlander er bij gezet, zo kreeg hij overde dag heen behoorlijk wat beweging.
Mn paard is de baas over deze shet, dus hij bepaalde zelf in hoeverre dat ie mee aan het lopen ging.
Verder veel afspuiten/ koelen. Ook is het raadzaam je paard in te bandageren met azijn bandages.
Toen de ontsteking over was heb ik van de DA een smeersel gekregen op basis van witte olien. Dit rook naar kampfer.

Dit alles in combi met heelveel beweging!!

Dit alles in combi met vochtafdrijvers, pijnstillers, antibiotica en koortsverlagers heeft resultaat opgeleverd.(extra handicap, paard is drachtig)
Ik ben sinds van de week weer aan het rijden gegaan, langzaamaan opbouwen.
En nu is er zelfs geen piephak overgebleven.

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-04 14:50

Dank voor de reacties allemaal.

Ik heb zondagmiddag toch de DA maar weer gebeld, want de achterbenen werden almaar dikker en Mac had duidelijk pijn (stond continue te pompen met grote neusgaten Verdrietig ).

De DA was op zich niet ontevreden over hoe het ging maar zag inderdaad dat Mac veel pijn had. Hij heeft nu voor 5 dagen Quadrisol gekregen. Zijn temperatuur is gelukkig goed (rondom de 38 graden).

Vanmorgen was ik alweer een stuk blijer. Zijn benen waren goed geslonken. Dus ik heb lekker een eindje met hem gestapt en nu staat hij weer in de paddock, samen met zijn maatje Buffy.

Duimen maar dat het goed komt!


FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 15:42

Ik heb vroeger geleerd dat als je paard bloedvergiftiging heeft dat hij dan niet te veel mag bewegen omdat het risico bestaat dat het dan doorslaat.Ik ben wel al heel oud hoor Tong uitsteken Gelukkig gaat het al wat beter met je paard.Ik weet er alles Scheve mond van.o\Ook een van mijn paarden had al een hele tijd mok en 2 weken geleden ook bloedvergiftiging.Gelukkig was het bij haar na 3 TSO(antibiotica)en hydrocortiderm smeren(met ondersteuning van Cure mok en eachinicea binnen een paar dagen weer normaal.De mok is trouwens ook bijna helemaal weg nu.Ik heb met de nattigheid haar been in de bandage met een lap gezet zodat het niet nat kon worden.Op stal stond ze natuurlijk gewoon ,,bloot,,Nu het lekker droog is gaat ze gewoon weer zonder naar buiten.Wat ook heel goed werkt is Animalintex.Dit heb ik de eerste paar dagen ook gebruikt.Als er een ontsteking zit trekt dit heel goed uit!Sterkte verder!

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 15:52

Mijn ex-verzorgpaardje heeft hier ook wel eens last van. In die gevallen laat de pensioneigenares hem altijd 's avonds en 's nachts in de binnenbak 'slapen' en overdag gewoon op het weiland. Dit omdat hij dan zelf de keuze heeft om te lopen of niet en omdat hij op zijn leeftijd (bijna 28 Lovers ) nog maar erg moeilijk overeind kan komen. Met een Einschuss-been krijgt hij het in zijn stal helemaal niet voor mekaar. In de binnenbak heeft hij dan wat meer ruimte.
Hij moet dus ook altijd in beweging blijven maar we proberen het voor hem zo vrijwillig mogelijk te houden.