Blijven trillen na op hol gelagen zijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabian_Girl

Re: Blijven trillen na op hol gelagen zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 14:04

Oke, Bedankt voor de tips!!

Die bandage's moeten dat echt stalbandages zijn?Dus niet die ze met rijden ook aan hebben?
En moet dan ook de kogel gebandageerd worden? Of niet ?
Misschien dat mn oma of tante toevallig nog wat heeft liggen die ik kan lenen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 14:27

Stalbandages doe ik altijd tot de kroonrand, de kogel dus ook inpakken. Niet te strak, maar wel dat ze goed blijven zitten, en uiteraard lappen eronder..

Maar aangezien je paardje wel gewoon naar buiten kan lopen (waarschijnlijk in de modder) is het een beter idee om coolinggel te gebruiken. Deze koelt het been, waardoor de bloedvaten wijder worden, en er meer bloed doorheen gaat, wat weer meer afvalstoffen af kan voeren..
Het is maar een idee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 14:36

ik lees even mee man wat een avontuur

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 14:41

coolinggel heb ik er 2 x opgedaan.Gister middag en vanochtend.Maar merk nog geen verschil.Maar zal misschien wel tijd nodig hebben.

ze kan nu niet in de modder.Heb de draden dicht zodat ze alleen in dr stal kan en onder het afdak (betegeld)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:19

je kunt de gewone werkbandages gebruiken als je niets anders hebt,maar kijk uit niet te strak,en inderdaad met lappen eronder,de kogel mee bandageren,tot de koot.
Het is juist omgekeerd,door warmte het bloed sneller stromen...
Combineren is heel goed,afspuiten en daarna de bandages er weer om(in engeland noemen ze dat fomenting,ook om abcessen te laten rijpen...nu niet van toepassing..)

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 17:46

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 17:48

Kan het in combi met die coolinggel ook? Of is dat niet slim?
Kan haar helaas niet afspuiten.Dan moet ze te ver lopen.
Zal strax even mn oma vragen of ze nog bandages en onderlappen heeft liggen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:51

Moet zeggen dat het behoorlijk mee valt haar benen hoor. Als mijn paarden een dagje korter buiten zijn geweest hebben ze een stuk dikkere stalbenen.
Vooral fijn dat ze ook op het pleintje kan komen Knipoog

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 18:15

Ja gelukkig mocht ze van de DA gewoon daarop blijven staan en hoefde ze niet perse in de stal.
Heb ook niet t idee dat ze het erg vind dat ze niet op de wei kan komen nu.Al gaat ze nu wel helemaal al klaar staan om te gaan wandelen Clown
Nu nog hopen dat het morgen overdag niet te hard aan het knallen is.Dan kan ze toch nog eventjes mee gaan lopen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 19:26

komt wel goed,haar benen vallen mee,leuk paard trouwens!!

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 19:34

van mijn oude verzorgpaard trilden z'n benen ook helemaal toen de eigenares had gelongeerd ze liet hem ook alleen maar galloperen want ze wou de join-up doen maar ze had geen flauw idee wat het precies inhield en ik kon zeggen wat ik wilde maar het had gewoon geen nut..
toen later stopte ze en toen trilde zijn benen ook helemaal.. arm paard was totaal in paniek toen heb ik met hem aan de hand wat in de bak gestapt en toen was het over..

dus jou Soraya zal erg in paniek zijn geweest..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 19:36

is die gek???

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 19:46

arm paardje zeg..lekker slim is die eigenaar dan pff

Bij soraya zag je echt bij dr bil die spieren trillen.Je voelde dr gewoon helemaal schudde als je dr aan raakte.
Ze was trouwens alleen voor de foto en met poetsen even zonder deken.Heb hem daarna terug op gedaan.

Het viel me met poetsen ook op dat ze bij dr schoft een heel stuk smaller geworden is..Zadel zal wss ook wel niet meer passen denk ik.

Volgende week even een nieuwe deken halen.Deze is waterafstotend dus kan ze niet hele dag mee buiten als ze wil.
Laat haar de rest van de winter maar met deken staan nu.(Eigenlijk zou ze 1e week van januari geschoren worden.en dan pas dekens op)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:54

Je kan het trillen van de spieren vergelijken met jezelf. Als jij op een gegeven moment ontzettend hard heb moeten werken met je armen (bijv. wandklimmen) dan trillen die ook. Heeft dacht ik te maken met aeroob en anaeroob verbranding in de spieren.

flappp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 10:42

Hey TS, eerlijk gezegd is de eerste foto van het invallen erg herkenbaar; er is weinig spierweefsel over, het is een naar gezicht. Overall vind ik de andere foto's op zioch helemaal niet zo'n naar beeld geven, hoor, het komt vast wel goed! Ach gut

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 12:06

Dr beentjes zijn al weer wat dunner.Alleen bij de kogel zijn ze nog wel dik.
Heb net nog even gestapt,Ze waren wel in de straat aan het knallen.Maar ze bleef redelijk rustig.Vanmiddag wordt het wss nix.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 12:41

Ik heb een jaar of 20 geleden mijn pony zwaar spierbevangen gehad. Er zal in de medische wetenschap vast het een en ander veranderd zijn, maar ik mocht toen geen krachtvoer meer geven tot de bloedwaarden weer goed waren.
Wel ruwvoer, maar ook niet onbeperkt. Pas na een half jaar rust en karig voer waren de waarden weer goed en mocht ik heel langzaam gaan opbouwen met rijden en voeren. Ze is daarna altijd gevoelig gebleven voor spierbevangenheid.
Nu is ze 32 en toevallig heeft ze een paar weken geleden toch weer een lichte aanval gehad na een buitenritje met wat spanning ze was al ruim 10 jaar zonder problemen.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 17:27

Een aantal jaar geleden is ze het ook geweest.erger dan nu.ze was heel stijf en plaste heel donker.toen moest ze stalrust+2 dagen geen brok en alleen hooi. Hoe ze er toen aangekomen is is ook een raadsel.nix anders gedaan als anders toen, en ook niet gereden. ineens op de wei zag ik het toen.

Nu is het gelukkig minder erg.Ze loopt niet moeilijk,alleen met dr benen optillen is ze stijver als anders + ze valt heel erg in nu.

Heb net niet gestapt want het is al redelijk donker en dat siervuurwerk vind ze heel erg eng.De knallen is ze aan gewend.

Nog 10 dagen stappen met dr en dan weer verder opbouwen.
Ze mag nu die 2x10 min ook onder het zadel van de DA maar stap aan de hand met dr.
Dr benen zijn nog steeds minder dik.Doe er wel coolingsgel nog op en dr medicijnen en bier krijgt ze nog.
Al laat ze nu het voer met dr bier erover steeds meer staan.

Het gaat gelukkig dus al een heel stuk beter,Ze is nog wel gestresst..