wat zal ik doen?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fiek

Berichten: 575
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Wormer-city

wat zal ik doen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 19:26

hallo bokkers,

ik weet dat er net een topic over een ander paard is met (ongeveer) hetzelfde probleem, maar ik wilde toch even gericht advies Knipoog

vandaag ging ik naar m'n paard. hij heeft ongeveer een uur met andere paarden in de bak gestaan (niets vreemds gebeurd). toen ik hem er weer uit wilde halen, zou ik hem eerst even 'opjagen' (lees: heel hard met de zweep achter hem aanwaggelen, zodat hij ook wat zou doen (is heel sloom)) dus, ik erachteraan, meteen is volle galop Verward Hij wil nooooit uit zichzelf lopen, en al helemaal niet hard Bloos

ik dacht: laat hem eerst maar even rustig draven een paar rondjes, dus eerst draven (niets te zien). toen hij een paar rondjes had geraced, liet ik hem weer draven, en liet ik hem omkeren, hij liep opeens kreupelig (knikken met de hals, behoorlijk) dus ik dacht: ik laat hem nog heel even galoperen. toen ging hij in een sukkelgalopje, ik dacht: dit is niet goed.

toen heb ik even een stalgenoot in geschakeld en even met hem gedraafd. ook zij zag dat hij toch echt niet goed liep. Ik had even gevoeld, en zijn hoef was redelijk warm. Aan de zijkanten heel warm.

Ik heb ook net een andere hoefsmid, misschien komt het daar door?? Ik weet het niet
Zal ik met hem gaan stappen, is dat een goed idee??


dus, weet iemand wat ik moet doen???

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 19:52

Wanneer is hij beslagen? Als het bijv. gisteren of eergisteren was, kan hij vernageld zijn of een hoefzweer hebben. Dat had ik met mijn paard na het beslaan (hoefzweer). Hij wilde toen niet goed op het been staan, vooral bij omdraaien zag hij het goed. Het kan natuurlijk sowieso een hoefzweer zijn ook als hij niet pas beslagen is. Als zijn voet echt warmer is dan zou ik de hoefsmid ernaar laten kijken. Ze kunnen dan met zo'n tang knijpen of hij reageert. Als hij dat doet is het een hoefzweer en maken ze het schoon. Dan is de pijn meestal nagenoeg gelijk weg en moet je een paar dagen badderen dan is het over.

fiek

Berichten: 575
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Wormer-city

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 20:00

het is al een tijdje terug, maar hij heeft peesproblemen gehad (hoefbevangen)
is er een kans dat dat weer op gaat spelen als hij iets anders gezet word?

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 21:04

fiek schreef:
het is al een tijdje terug, maar hij heeft peesproblemen gehad (hoefbevangen)
is er een kans dat dat weer op gaat spelen als hij iets anders gezet word?


Heeft hij nu peesproblemen gehad of was hij hoefbevangen.Het zijn verschillend kwalen die allebei op kunnen spelen.
Ik zou er maar voorzichtig mee zijn.

fiek

Berichten: 575
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Wormer-city

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 22:45

sorry, hij had al last van zijn pezen altijd gehad (volgens mij, is pas 1 jaar van mij)
hij is ook ooit hoefbevangen geweest, lang geleden, daar heeft hij nooit meer last van gehad.
ik ben ook heel voorzichtig, vandaar dat ik dit vroeg, ik zal het afwachten tot, laten we zeggen, het weekend, als het dan nog niet over is, ga ik de dierenarts toch maar bellen. Als hij dan nog niet geweest is, want we hebben een (andere) hoefbevangen pony op stal.

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 23:43

He getver Fiek! Het zit ook niet mee, de laatste tijd. Afgelopen zondag liep hij nog prima. Morgen weer eens kijken? Misschien heeft zich even verstapt. Bij een peesontsteking voelt zijn been juist warm en zwelt de pees op, dus dat zou je nog kunnen controleren. Sterkte Vriendjes zijn?

Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 23:47

Bij hoefbevangenheid is de bevangen voet warm, zijn overigens meestal meer voeten. Geef hem krap voer en spuit zijn voeten geregeld koel af. Laat hem niet op een harde ondergrond lopen tot de DA is geweest.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 23:49

Ehhmm vraagje: waarom ga je achter je paard/pony aanrennen in de bak als je weet dat hij gevoelig is op de pezen?? Dan vraag je er naar mijn mening om..

offspring

Berichten: 377
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 15:32

ja ok
maar als ik mijn paard in de bak gooit dan lopen ze ook niet uit zich zelf
een pard moet toch beweging ehbben lijkt mij..

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 15:37

Dat doe je niet doormiddel van opjagen. je kan em ook aan de longe doen of erop gaan zitten, is ook heel wat veiliger voor het paard zelf..
Vind dit erg onverstandig, en dat is nog zacht uitgedrukt eigenlijk..

fiek

Berichten: 575
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Wormer-city

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 17:38

mijn paard kan voor geen meter longeren. hij is dan heel erg druk en neemt vaak opeens een sprintje. En dan kijkt hij echt niet meer uit. Hij is dus los in de bak beter te controleren. Hij luisterd ook heel goed naar draf/galop/stap. Vandaar dat ik hem loslaat. Opjagen is dus een groot woord.
verder heeft hij sinds een paar jaar geen enkele last meer gehad van z'n pezen. en wat jasper bedoeld had daar ook niet mee te maken.

Kenzo

Berichten: 1390
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 07:50

Ik ben het met younster eens, als je weet dat je paard een peesblessure heeft gehad moet je hem niet los laten rennen in de bak. Mijn paard heeft zelf een peesblessure gehad en ik ben echt voorzichtig met haar. Het wil niet zeggen dat als een paard er een jaar geen last van heeft gehad dat ook nooit meer zal krijgen. De pees is en blijft een gevoelige plek.....

fiek schreef:
mijn paard kan voor geen meter longeren. hij is dan heel erg druk en neemt vaak opeens een sprintje. En dan kijkt hij echt niet meer uit. Hij is dus los in de bak beter te controleren. Hij luisterd ook heel goed naar draf/galop/stap. Vandaar dat ik hem loslaat. Opjagen is dus een groot woord.
verder heeft hij sinds een paar jaar geen enkele last meer gehad van z'n pezen. en wat jasper bedoeld had daar ook niet mee te maken.

misschien moet je dat je paard dan leren en met een zweep achter je paard aanhobbelen vind ik toch echt opjagen.

fiek

Berichten: 575
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Wormer-city

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-04 08:58

als hij alleen maar druk word van dat extra lijntje, denk ik toch niet dat het dan handiger is. En dat 'leren' zal ook een hoop sprintjes en rare/nare bewegingen opleveren. Verder kan hij heel goed los longeren. Dus ik zie dan niet in waar dat extra lijntje goed voor is. snap je wat ik bedoel?

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 10:32

fiek schreef:
hallo bokkers,

zou ik hem eerst even 'opjagen' (lees: heel hard met de zweep achter hem aanwaggelen, zodat hij ook wat zou doen (is heel sloom)) dus, ik erachteraan, meteen is volle galop Verward


Sorry, maar dit vind ik toch een teken van niet nadenken.. je paard heeft een warming-up nodig, dus om hem in de bak te laten en er dan gelijk achteraan te zitten is in mijn ogen wel het stomste wat je kan doen als je weet dat ie gevoelig is..
En als je paard kreupel is, haal er een dierenarts bij, wij kunnen achter de computer vandaan niet zien hoe hij loopt en wat je dus moet doen. je dierenarts zal dat ongetwijfeld wel weten..

fiek

Berichten: 575
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Wormer-city

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-04 14:42

fiek"]
vandaag ging ik naar m'n paard. hij heeft ongeveer een uur met andere paarden in de bak gestaan (niets vreemds gebeurd). toen ik hem er weer uit wilde halen, zou ik hem eerst even 'opjagen'
[/quote]
hij heeft dus al een uur bewogen
[quote="fiek schreef:
ik dacht: laat hem eerst maar even rustig draven een paar rondjes, dus eerst draven (niets te zien).

hij heeft daarna nog een soort-van-opwarming gehad.

ik heb hem dus niet uit z'n stal getrokken en hem meteen laten racen.[/u]

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 14:54

dan nog.. Een paard opjagen is meestal een paard over de zeik helpen.. En dan maken ze ongecontroleerde bewegingen.. Nee je kan mij niet overtuigen dat dit slim is geweest..
Maar hoe is het nu met hem?

fiek

Berichten: 575
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Wormer-city

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-04 19:43

ik ga zo weer naar hem toe, en het is NIET over de zeik jagen. ik kan jullie (niet vervelend bedoeld) blijkbaar niet duidelijk maken, dat ik hem gewoon rustig stap-draf-galop kan laten doen zonder longe! (waar ik dus ook mee bezig was) ik ga hem niet als een gek laten galoperen, op een tempo dat hij zelf niet bij houd, wat jij waarschijnlijk bedoeld met 'over de zeik helpen'. Hij is dan ook echt niet bang voor me ofzo, als je dat bedoeld. Ik laat hem alleen stappen-draven-galoperen, een soort longeren dus, alleen dan zonder longeerlijn. Dat is dus niet over de zeik helpen!
Ik probeer je trouwens niet te overtuigen dat het slim was, ik probeer alleen uit te leggen, wat ik nou precies gedaan heb.

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 20:10

Lekker is dat he, als je een vraag stelt en dan een hoop kritiek over je heen krijgt van mensen die jou niet kennen, jouw paard niet kennen maar blijkbaar precies weten hoe de wereld in elkaar zit Verward Verward
Hoe is het met Robin?

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 21:27

ok, maar zulke dingen kunne toch gebeuren?
Als een paard los in de wei loopt kan hij ook wel 'ongecontroleerde' bewegingen maken. tip: laat je paard ook echt paard!
Jasper: mee eens!
fiek: ik zou paar keer goed afspuiten, en dan kijken of het verminderd, anders ff iemand erbij halen Lachen succes Lachen

p.s. ik laat mijn paard ook weleens renne, word hij mooi tuipaardje Knipoog maar dat doe ik wel in een gorte weide Knipoog hij heeft onverstoorbaar sterke benen Knipoog

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 22:05

Jasper schreef:
Lekker is dat he, als je een vraag stelt en dan een hoop kritiek over je heen krijgt van mensen die jou niet kennen, jouw paard niet kennen maar blijkbaar precies weten hoe de wereld in elkaar zit Verward Verward
Hoe is het met Robin?


Nee ik ben er idd niet bijgeweest, maar hoe ze het er heeft neergezet, daar kan ik dus alleen maar uit halen voor mezelf dat het absoluut niet vestandig is geweest wat ze gedaan heeft..

fiek

Berichten: 575
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Wormer-city

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-04 13:25

het gaat al beter, hij is alleen nog stijf.
youngster, misschien heb je gelijk, maar 'zelfs' ik weet niet hoe hij opeens slecht kon lopen. Hij heeft namelijk geen vreemde bewegingen gemaakt. En ik was er tenslotte bij Lachen
zullen we dus nu ophouden met of het nou slim was of niet? ik ben het nl. eigenlijk zat. ik vind het belangrijker dat hij weer goed word!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 14:31

Prima.. Is er nergens iets dik ofzo?? of gevoelig?? Als langs de pezen voelt kan je vaak wat ontdekken qua gevoeligheid en warmte..

fiek

Berichten: 575
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Wormer-city

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-04 18:49

z'n hoef is alleen heel warm. Sommige zeiden dat het misschien een hoefzweer was, maar dan gaat hij toch niet ineens heel erg kreupel?! ik weet het ook niet. maandag komt er een dierenarts voor een andere pony. als hij dan nog niet goed is, gaat hij ook mee.