straalprobleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

straalprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-04 13:12

mijn paard heeft al een hele tijd een straalprobleem. dat heeft hij alleen bij de achtervoeten.
de stralen zijn ontzettend zacht(geen rotstraal) ook is hij er gevoelig op en de smid kan er verders niets aan doen.
nu heb ik er een goedje opgesmeerd, van de smid gekregen, maar dat hielp niet(zou moeten uitdrogen)
teren hielp niet en nu zien die stralen er dus echt heel erg beroerd uit.

ik weet niet meer wat ik er mee moet doen. zijn stal is altijd vies, of ik hem elke dag helemaal uitmest of elke dag opstrooi en 1 keer in de week uitmesten(dit nog de schoonste manier maar slecht voor me rug)

ik gevraagd aan gerard smit?? die van de hoefschoenen of dat mogelijke en oplossing zou zijn, maar hoefschoenen waren er niet voorbedoeld om daarmee op stal te staan..

wie herkend dit? of wie heeft een wondermiddeltje?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 13:47

Dit spul:

[VMR] Foot perfect (hoefsmeer) - waar verkrijgbaar?

Paard had ook slechte, rommelige stralen (hij had wel rotstraal) en sinds we dit smeren is de kwaliteit gigantisch verbeterd! Ze gaan er ook goed van groeien, zodat er voor de smid ook weer wat te snijden valt om ze in model te krijgen. Het is wel flink aan de prijs en lastig te krijgen, misschien dat je DA het kent? Anders kun je het natuurlijk wel via die van mij krijgen, maar dat is nogal uit de buurt voor je (Woudenberg).

Verder zou je ook hoof & sole hardener kunnen gebruiken, zo'n spuitbusje waar felblauw spul uit komt. Dat droogt sterk uit en desinfecteert, dat spul is gewoon algemeen verkrijgbaar.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 13:50

Citaat:
Verder zou je ook hoof & sole hardener kunnen gebruiken, zo'n spuitbusje waar felblauw spul uit komt.


hetzelfde spul kan je bij de Welkoop (boerenbond) kopen, maar dan is het tegen schapenrot, en stukken goedkoper

Probeer omhet niet op je handen en kleren te spuiten, want je krijgt het er moeilijk af/uit......*sprak zij uit ervaring*

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 13:54

Dat is hetzelfde spul. Als je het in de ruitersportzaak haalt staan er ook schapen en koeien op, maar je betaalt de paardenprijs. Daar haal ik het dus ook niet Haha!
Zorg ook dat het niet in de kootholtes van je paard komt, want het is echt niet goed voor de huid (en pas ook op voor je eigen huid).

Afbeelding

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 13:59

volgens mij is het precies hetzelfde als wat we vroeger "blauwspray"noemden, maar dat is uit de handel

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 14:08

Even uit m'n hoofd: er zit dacht ik Phenol, Formaline en Iodine in, behoorlijke bende, maar bijzonder effectief! Niet te vaak en niet te lang achter elkaar gebruiken, want dat is echt niet gezond (kankerverwekkend).
Blauwtinctuur bestaat nog wel gewoon, weet niet of dat hetzelfde is als de spray die jij bedoelt? Ook geen idee eigenlijk wat daar in zit. Dat is wel anders van kleur, dit spul is echt smurfenblauw en op een wondje zou ik het zeker niet spuiten!

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-04 14:20

tnx.. ik ga die ff proberen.

een stalgenoot had wel een goedje eropgespoten. een spuitbus met een dun buisje? weet nie wat het was en later een spuitbus waar paarsig spul uit kwam.. stonk ook heel chemisch.
1 keer gebruikt, maar zag er wel beter uit.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 14:22

ik heb er ook de rotstraal een halt mee kunnen toeroepen. Hij begon het een week voor de smid zou komen te krijgen en het kon gelukkig (ook dankzij de (smurfen)blauwe zooi) alles uitsnijden!

Nu zien de stralen er weer prima uit, maar als ik weer twijfels krijg, ga ik toch weer die blauwe zooi spuiten!

horsenut

Berichten: 275
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 14:58

Janouk heeft ook last van haar stralen hetzelfde wat jij verteld ik heb twee maal daags haar hoeven gekrabt en twee maal daags haar stal gedaan veel stro er in zodat die hoeven maar droog bleven en elke dag teren dat een poos volhouden en is bij janouk ook heel erg verbeterd daardoor, het is even wat werk elke dag, maar het werkt wel.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 16:21

gekke_koei schreef:
een spuitbus met een dun buisje?


Dat zou het wel eens kunnen zijn ja, er zit een dun buisje bij zodat je goed in de straalgroeven kunt komen. Wel opletten dat het niet spettert dan!

Teren is eventueel goed ter preventie, maar als de stralen al zacht en slecht zijn, dan zou ik dat niet doen. Je sluit het af waardoor je kans hebt dat het onder de teer verder gaat. De bacteriƫn die rotstraal veroorzaken (want daar heeft het toch iets van weg denk ik) vinden het heerlijk zonder zuurstof!

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 17:34

misschien kan je erover gaan denken om op zaagsel te gaan staan dat neemt meer vocht op.

banjer2003

Berichten: 338
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Mi Casa in Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 18:04

Ik ken je probleem, heb ook een tijd er last van gehad, ik heb bij een ruitersportzaak(ri jo ruitersport te spijkenisse) een flesje gekocht, is speciaal voor rotstraal, werkt echt heel goed, en je stal goed schoon houden, maar ik zag waar je met je paard staat en ik weet ook dat het daar een probleem is om de stallen schoon te houden. Probeer dat eens, het heet geloof ik straalconditioner, klein wit flesje met een rode tekst erop.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-04 08:07

tnx, ik zal het eens proberen. rijo is toch om de hoek Haha!

zaagsel ook al over lopen denken, maar met zaagsel hebben ze weer meer kans op hoefzweren.. hebben er regelmatig een paar staan hiero.. en aangezien zijn achter voeten al niet zo best zijn.
en de stallen zijn idd slecht schoon te houden. tis tegenwoordig zelf uitmesten(vind ik helemaal niet erg) maar ik sta in de buitenstallen(de oude) waar dus geen afvoer is. de pis blijft gewoon in stal staan. hij staat gewoon op klinkers als je het stro wegdenkt.

banjer2003

Berichten: 338
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Mi Casa in Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 09:31

Die buitenstallen zijn echt een probleem, dat is het eigenlijk al jaren, heb 12 jaar op die manege gereden en heb er 2 jaar met mijn pony gestaan, toen was het probleem uitmesten er al, en natuurlijk te weinig personeel. Goed van je dat je het zelf bijhoudt je stal, deed ik daar ook, is eigenlijk de enigste oplossing, maar als het al een chronisch probleem is krijg je het heel moeilijk verholpen. Maar probeer die straalconditioner, dat werkt echt heel goed. Mijn pony is helemaal van de problemen van zijn voeten af. Vergeet ook niet dat je zijn voeten na het wassen goed afdroogt, dat wil ook helpen. Vocht is natuurlijk het probleem

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 13:31

ja zijn voeten droog ik zowiezo al heel goed. zodra ik dat namelijkniet goed gedaan heb heeftie gelijk mok.. dus daar let ik heel erg op.
maar het is gewoon zo dat de buitenbak met vies weer gewoon vol met water ligt, zo ook de longeercirkel. als je hem dan ff losgooit of je laat hem even 20 min werken, heeftie meteen weke voeten, omdat dat zand zo nat is. maar voor die dingen kan ik altijd nog hoefschoenen aanpassen, ook handig voor een buitenrit.

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 15:40

Ik had hetzelfde probleem ik gebruikte HOef en zool van de paardendrogist werkte bij mij super en het ontsmette ook meteen en de straal werd er harder van.

gr