Kan slobber slijmvorming produceren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 12:38

Slobber kan zorgen voor een slijmlaag in de maag en darmen. Helemaal als de slobber wat vettig is (lijnzaadolie en andere olieën).

Als er een slijmlaag in de maag en darmen komt, dan kan het zijn dat niet alle vitaminen, mineralen en spoorelementen goed worden opgenomen. En daardoor zou de weerstand wat omlaag kunnen gaan.

Daarom wordt het ook afgeraden om iedere dag slobber of olie te geven aan een paard.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!


Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 17:52

Gouda, je kan ook bix natmaken of zemelen geven. Want in zakken slobber zitten ook andere dingen, in alleen zemelen niet en dat legt niet gelijk een echte slijmlaag in de maag/darmen.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!


Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 22:52

dutske schreef:
maar oudere paarden kunnen niet goed kauwen

In principe is dit onzin. Als het bit altijd goed is verzorgd, je hebt altijd goed eten gegeven dan horen er niet zomaar tanden uit te vallen en dan horen ze gewoon te kunnen kauwen.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 18:57

dutske schreef:
ja, niet eiedereen heeft het geluk dat hij een paardje van jongsaf heeft, iedere 6 maanden de tandarts doet komen, enzovoort
de mensen die een paarde gekocht hebben die al op leeftijd is hebben vaak problemen daarmee ...

Daarom schreef ik ook 'in principe'.

Toch is het nog steeds goed om een ouder paard nog steeds wat kauwbaar voedsel te geven, niet alleen slobber. Anders worden de darmen e.d. ook wat luier en gaat het verteren ook minder. Want met het opslurpen wordt er amper speeksel aangemaakt en in speeksel zitten al enzymen die voor de vertering zorgen als het voedsel onderweg is naar de maag. En speeksel wordt aangemaakt met droog voer. Voel zelf het verschil maar als je soep eet of een droog beschuitje.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Andrea1978, DeGelukkige4, MariskaFally en 33 bezoekers