Het lijkt een zweertje?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
binky

Berichten: 2057
Geregistreerd: 26-03-03

Het lijkt een zweertje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-04 11:17

We hebben nu al drie maanden een pony te logeren en ze deed het zo ontzettend goed bij ons,maar je zal het altijd zien als de eigenaar bijna terug komt [over 2 weken] is er wat loos met de pony. Scheve mond

Onder de hele dikke bos manen kwam ik een zweertje tegen,tenminste dat lijkt het.De haren zitten daar vastgeplakt en het is aan haar reactie te zien ook pijnlijk.

Het kan zijn dat onze pony haar daar een keer gebeten heeft,of dat ze is blijven hangen tijdens het schuren aan zo'n draadgeleider.[die heb ik n.l wel gevonden in de sta] Maar waar kan ik nog meer aan denken? En hoe behandel ik dit?

Heb het al schoongemaakt en ga zo even opzoek naar de wondzalf,wat zouden jullie er aan doen [heb er ook al aan gedacht om de haartjes weg te knippen zodat ik even goed kan bekijken wat het nou voor plekje[wondje ]is.

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 12:00

kijk even of er niet nogmeer van die plekjes zitten,daarna zou ik idd even goed kijken hoe het eruit ziet en even schoonmaken.niet aan gaan peuteren of zalfjes op gaan smeren,schoonmaken is goed genoeg.

staat de pony op het land ook in de regen?is het pusserig?of schilverig?

binky

Berichten: 2057
Geregistreerd: 26-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-04 13:03

Het is een plek,en het is pusserig.
De pony staat in een padock met inloopstal,maar met die regen de afgelopen tijd is ze wel vaak nat geweest ja neem aan dat je op regenschurft doelt? Knipoog

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 13:07

ja idd daar lijkt het wel op,ik zou het even 1 keer met betadine shampoo schoonmaken en kijken of de wond heelt,mochten er meer plekker bij komen zou ik er even wat voor bij de da gaan halen.

kellybelly

Berichten: 432
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Twisk- Westwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 16:10

je kunt het goed schoomaken met betadine shampoo, en toen mijn paard een pusserig wondje had deed de dierenarts er ook nog een hele dikke klodder calendula zalf op echt IN de wond, maar dat moet je er alleen opsmeren als het na het schoonmaken ook weer viezig wordt; als het roze is gewoon zijn gang laten gaan, dan gaat het het snelst..

en die mensen snappen toch ook wel dat je hier niets aankunt doen?? ze hebben vast goede gedachtes over je anders laten ze hun pony toch niet zomaar bij je achter??

binky

Berichten: 2057
Geregistreerd: 26-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 11:04

Ik heb het flink uitgewassen en er toen wondzalf opgedaan,en nu enkele dagen verder ziet het er beter uit OK dan! gelukkig,inmiddels wel ondekt dat ze flink langs de stalmuren schuurt zover dat ze nu ook twee kale plekjes bij heeft Bloos!
Heb al goed gekeken of ze geen luizen of iets dergelijks heeft maar kan niets "lopends" ondekken in haar vacht.En daarbij onze pony heeft helemaal nergens last van.
Ze heeft wel een hele dikke wintervacht en ik merk ook wel dat ze gaat verharen dus misschien dat die kriebelen?
Ga er van uit dat als ze last heeft van zomer exceem de eigenaar me daarvan op de hoogte had gebracht
Zal haar toch maar voor de zekerheid een keer wassen Knipoog En als dat niet helpt moet toch de DA er bij komen.

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 14:35

ja verharen kan ook een hoop jeuk geven en schuurplekken(kale plekken) geven.

offspring

Berichten: 377
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 15:21

kijk ook ff of het geen kijt of schurft is.. beestjes vinden het heerlijk onder zon dikke bont jas.. wassen met neocidol( sebacil imaverol) doet wonderen