Wat zouden jullie hiermee doen?? Slechte stralen!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Djesseka

Berichten: 3465
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Wat zouden jullie hiermee doen?? Slechte stralen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-04 22:00

Ongetwijfeld topic nummer zoveel over slechte stralen of rotstraal of wat dan ook, maar het wordt een steeds groter probleem, langzamerhand is het niet meer te overzien..

Het begon met een paar mooie, gave hoefjes met mooie harde stralen die er netjes uitzagen. Eén keer in de week teren en geen problemen mee.

Na een tijdje begonnen de stralen iets minder van kwaliteit te worden, maar ach, erg was het zeker niet. Twee keer in de week gaan teren, maar het werd steeds erger.

Na een tijdje kreeg mevrouw echt last van rotstraal, vooral rechtsachter. Anderhalve maand lang met Egypitische zalf lopen tobben, maar echt resultaat had het niet. Toen we met deze zalf zijn gestopt, is ze naar de hoefsmid geweest en daarna is het een tijdje beter gegaan. Wel elke dag blijven teren.

Langzamerhand ging het zo goed, dat het teren weer twee keer in de week werd. Het zag er redelijk uit en ging in elk geval niet slechter meer.

Nu is het weer een ramp.. Vooral die rechtsachter weer, ik kan met mijn vinger zo een gat maken in de straal, het is ook helemaal wit en ziet er echt niet uit.. Verder zijn haar hele hoeven nu zacht, er laten stukjes los, vooral daar waar de hoefnagels van haar ijzers zitten.. Haar stralen en hoefballen zijn gevoelig en het wordt alleen maar erger..

Wat moet ik hier nou mee?? Teren, Egyptische zalf, blauwsel, niks?? En kan ik naar de spuit/mogen haar hoeven nat worden?? Wat zijn jullie ervaringen hiermee en wat zouden jullie in mijn geval doen??

Sorry voor het lange en waarschijnlijk al 100 keer eerder geplaatste verhaal, maar ik word hier zo moedeloos van..

Alvast heel erg bedankt!!

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 22:13

LoveJess schreef:
Ongetwijfeld topic nummer zoveel over slechte stralen of rotstraal of wat dan ook, maar het wordt een steeds groter probleem, langzamerhand is het niet meer te overzien..

Het begon met een paar mooie, gave hoefjes met mooie harde stralen die er netjes uitzagen. Eén keer in de week teren en geen problemen mee.

Na een tijdje begonnen de stralen iets minder van kwaliteit te worden, maar ach, erg was het zeker niet. Twee keer in de week gaan teren, maar het werd steeds erger.


Hihi, als je het zo leest, is het net of de stralen steeds slechter worden door het teren...

Hoe zijn haar levensomstandigheden nu? Op stal of veel op wei? Hoeveel stro in de box? Op ijzers of blootvoets?

Josefien

Berichten: 2737
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Heijen (L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 00:27

hoi,
ik heb Chevaryde tegen brokkelhoeven en rotstraal, is een kruidenthee werkt van binnen uit en niet goed geld teruggarantie.

Tassie78

Berichten: 881
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 00:39

ik heb gehoord dat teren niet goed is dan sleut je de bactirien in namelijk :S maar hoe is haar stal vochitig nat doog ?

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 00:42

Bij mij werkt egyptische zalf en teren ook niet.
Teren sluit de hoef ook af zodat een eventuele bacterie er niet uit kan.
Ik gebruik nu ctc spray, verkrijgbaar bij de dierenarts.
Eerst schoonmaken met water en soda/betadine of ander middel dat ontsmet, daarna zo goed mogelijk droog maken en ctc erop spuiten (pas op dit spul is felblauw en gaat erg slecht van handen en kleding af).
Afhankelijk van hoe slecht de stralen zijn doe ik dit 1 keer per week tot dagelijks.
Als ze erg slecht zijn laat ik eerst bekappen zodat het meeste slechte eraf is.
Mijn paard loopt op blote voeten dus weet niet hoe het met de gaten bij de nagels zit.
Uit voorzorg spuit ik in het natte seizoen (herfst/winter/voorjaar) iedere week.
Natuurlijk moet je ook voor zo droog en schoon mogelijke ondergrond zorgen.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 00:45

Biotine in het voer, daar knappen hoeven ook van op.

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 00:53

Biotine kan ook alleen duurt dat meestal wel lang voor het werkt.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 08:11


Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 11:07

Juist dat vele teren is slecht!
Gelijk mee stoppen. Je zorgt juist voor een klimaat waar de hoef zelf niets doet om gezond te blijven.

Mijn paard staat elke dag op het land (ook met dit weer) en ik doe nooit wat met de hoeven.

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 11:57

ik heb iets gekregen voor mijn veulen,toen ik haar net had gekocht bleek ze ook super slechte hoeven te hebben,rotstraal....

ik heb een merkloos goedje van mijn da gehad met iets antibiotica erin,na een week had ze weer super hoefjes,misschien heeft jou da ook wel zoiets en anders kan ik er via mijn da wel aankomen en t opsturen als je dat wilt,het koste geloof ik 17 euro voor een grote fles.

stekelroosje
Berichten: 126
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 14:34

Een vervelend probleem he? . Vuile /natte stallen zijn veelal de oorzaak van rotstraal . Zolang ze op een natte bodem staat zal rotstraal niet snel verdwijnen ,probeer desnoods 2 x per dag de box te mesten (als je in de gelegenheid ben) en als ze op stro staat kan je mischien de bodem eerst bedekken met zaagsel (wat het meeste vocht opneemt) en daarover heen stro .Voor de rest zou ik de teerpot achter slot en grendel doen ,daar richt je op dit moment alleen maar meer schade mee aan .Ook geen waterspuit erop , bacterieen zijn dol op vocht ,probeer alles zo droog mogelijk te houden . Mijn paard heeft het ook een keer gehad, oorzaak was natte stal, Er werd mij toen ook geadviseerd om haar op ijzers te zetten , dan komt de straal niet in contact met d bodem. Met de egyptische zalf en "blauw" (is nu groen geworden) was het zo over . Sterkte ermee.

Andrea_
Berichten: 1614
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 16:31

zoek eens onder het woord rotstraal of hoefkanker.

daar zul je dan veel informatie vinden over dit onderwerp.

ik weet wat het is........rotstraal, als je daar niets aan doet wordt het alleen maar erger, dit kan leiden naar hoefkanker.
dit is geen flauwekul, ik heb het heleaas meegemaakt met mijn eigen paard.
ik heb er iets over vermeld in mijn profiel!

als ik jou was zou ik die rotstraal serieus gaan behandelen, smeer niets van de middeltjes op haar voetjes, maar vraag eens raad bij een DA.

veel succes en sterkte gewenst.

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 17:40

Hoi,

weet je zeker dat het rotstraal is ?
ik heb namelijk ook jaren gedacht dat mijn paard rotstraal had. En alle middeltjes die ik gebruikte om de rotstraal te verminderen werkten juist averrechts !
Dus ik zoeken o het internet. Nu denk ik dus dat mijn paard niet last heeft van rotstraal ( een bacterie ) , maar van een schimmel ! Als ik een watje door zijn diepe straalgroeven heenhaal komt er een wit/grijsachtig prutje uit, en dus geen zwart spul !
Dus ik ben nu aan het zoeken naar een middel tegen schimmel.
Enne, paarden die last hebben van rotstraal/schimmel hebben vaak ook een slechte weerstand. Alle paarden staan weleens in een natte wei of stal, maar lang niet alle paaden hebben last van rotstraal.
Misschien dan ook een idee om te proberen om de weerstand te verhogen ?

Groetjes,

Maris

stekelroosje
Berichten: 126
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 20:55

Maris ,waarom laat je dat niet door een VA beoordelen? Een paard met rotstraal loopt ook niet erg fijntjes .

soesie

Berichten: 757
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 23:48

Mijn paardje had ook rotstraal toen ik haar kocht, ik heb de stralen om de paar dagen met tea-tree olie (de echte etherische olie!) behandeld, en langzaam ging het beter. Tea-tree-olie heeft een sterk ontsmettende werking. De hoefsmid geloofde er niet zo in, maar wat kan het schelen:
Voor mijn paardje geen rotstraal meer!

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 00:56

Inderdaad niet meer teren is slecht!!
Ik doe ook nooit niks met de hoeven , ja soms een keertje vetten aan de buitenkant als ik wedstrijd heb en meer niet!!!

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 10:28

Meestal is het ook nodig dat de h.s. het grootste deel weg snijd en zo een zuurstof rijke omgeving creeerd.

Bacterien leven in een vochtige ,zuurstof arme omgeving, dus probeer die omgeving op te heffen.

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 11:52

[quote="Tooske"]
Ik doe ook nooit niks met de hoeven , quote]
ik moest er wel ff om lachen... nooit nix = altijd wat Haha!:D

Rosanna

Berichten: 323
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 13:36

odje schreef:
Meestal is het ook nodig dat de h.s. het grootste deel weg snijd en zo een zuurstof rijke omgeving creeerd.

Bacterien leven in een vochtige ,zuurstof arme omgeving, dus probeer die omgeving op te heffen.


Precies! De aanleiding is idd vaak een vieze stal, maar de oorzaak zit em in die bacteriën. Mijn paard had vanaf het moment dat ik haar kocht, 2,5 jaar geleden eigenlijk al slechte stralen en op een gegeven moment had ze écht rotstraal. Toen heeft de hoefsmid idd het grootste gedeelte weg gesneden, en verder moest ik elke dag de stralen wassen met betadineshampoo, daarna héééél goed afdrogen, en dan in dat "gat wat je kunt maken" betadine-tinctuur gieten. Vervolgens het gat dichtmaken met een wattenbolletje (gewoon er in stoppen). Betadine creëert nl. een zuurstofrijke omgeving en door het eerst schoon te maken, betadine er in te laten lopen en vervolgens af te sluiten met een watje, blijft die omgeving langere tijd zuurstofrijk, wat de bacterie doodt. Na twee weken was het probleem bij mijn paard voorbij, en het is nooit meer terug gekomen. Misschien heb je wat aan deze tip. Heel veel succes Knipoog

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 14:20

Hoi,

De da is er al lang bijgeweest. De middeltjes die hij voorschreef hielpen niet, het werd alleen maar erger ! En daarbij, de da hier heeft niet zoveel verstand van paarden !
En mijn paard loopt niet kreupel door de rotstraal of schimmel. En ik mest elke dag uit en maak iedere dag zijn hoeven schoon met water en daarna droog ik ze helemaal af.
Blijft moeilijk.

Groetjes,

Maris

Djesseka

Berichten: 3465
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-04 15:19

Heel erg bedankt allemaal!!

Ik zal nog even het één en ander uitleggen. Jessica is namelijk een manege-paard en behalve dat ik 7 dagen in de week haar verzorging op me neem, heb ik verder niks over haar te zeggen. Het is dus moeilijk om er meteen een DA of iets dergelijks bij te halen, want bij ons op de manege worden dit soort dingen niet zo serieus genomen. Zo moest ik ook met Egyptische zalf stoppen omdat de manege het niet wilde betalen en ik had zo gauw het geld niet om het zelf te kopen. Maar goed, dat even terzijde.

Jessica staat in een binnenstal die elke dag helemaal uitgemest wordt (dat wil zeggen dat alles wat ook maar een beetje vies is eruit gehaald wordt) en ze wordt om de dag opgestrooid. Het bestaat dus niet dat haar stal nat is, dat kan gewoon niet. Wel heeft ze een tijdje terug lekkage in haar stal gehad en daardoor hebben haar hoeven wel even een optater gehad. Maar dat is alweer een paar maanden geleden en in de tussentijd is het dus weer beter geweest. Verder staat Jesss niet op de wei en staat ze ook nooit in een natte paddock ofzo. Je zou eigenlijk gewoon kunnen zeggen dat haar hoeven nooit nat worden, behalve als ze naar de spuit is geweest.

Ik heb inderdaad ook over straalkanker en dergelijke gelezen en werd hier niet vrolijk van, moest ik zeggen. Daarom baal ik er ook zo van, want de manege doet er ook nog eens niks aan. Gelukkig mag ze dinsdag naar de hoefsmid en die kan dan in elk geval de ergste stukken wegsnijden. Verder heb ik van iemand de tip gekregen betadine-spray (dat is een poederspray) te gebruiken, wat zijn jullie ervaring hiermee en hoe kun je dit dan het beste gebruiken??

Alvast bedankt maar weer!!

judithM
Berichten: 1493
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 15:24

Het lijkt erop dat het idd door het teren is begonnen--> teren sluit af, vuil blijft erin... lekker "broeien" daarbinnen ---> rotstraal.

Ik zou dus absoluut niet meer teren!

Goed schoonmaken en betadine erop! Heeft een ontsmettende en vooral drogende werking!

kellybelly

Berichten: 432
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Twisk- Westwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 15:53

als je teert moet je het ook eerst goed schoon en droog maken, bij mijn paard hielp het wel, maar dan was ik er wel vroeg bij...

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 16:29

Hoi,
wat bij mijn pony heel goed hielp is gewoon de hoeven heel goed schoon houden en goed de onderkant schoonspuiten met water en dan betadine poederspray er in spuiten, hielp bij mij perfect (www.hoofcare.nl) en de hoefsmid kan ook veel goed maken! wat ik misschien ook denk dat je teveel teer hebt gebruikt, want je verteld dat ze hele goede hoeven had en dat je ze toch nog 1 keer per week teerde, waarom deed je dat als ze toch goed waren? mijn nieuwe paard heeft ook hele goede hoeven, en die was ik elke dag en dan olie ik ze gewoon in als ze nog nat zijn, die heeft ook nog nooit rotstraal gehad! nou ja misschien hb je er iets aan

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 00:13

Je kunt er allerlei middeltjes voor gebruiken,maar samen met voldoende beweging.
Beweging is het allerbelangrijkste. Bij het neerzetten van de hoef, zet de hoef uit.Bij het weer optillen van de hoef,wordt de hoef weer wat nauwer.(vooral de achterste hoefhelft.) Dit is het hoefmechanisme,wat zorgt voor bloed toevoer en afvoer, en het zuiveren van de hoef.Én de stralen.
Onhygiene helpt er ook aan mee..
Maar om even aan te geven dat dat niet altijd de reden hoeft te zijn het volgende voorbeeld...
Ik studeer in Deurne voor hoefsmid, en kom daar dus ook eens in de stallen..Die dingen zijn brandschoon en worden dagelijks gecontroleerd.Toch staan er heel wat paarden met rotstraal.. Nu hadden we dus pas een 'discussie' met die smid daar die mij het bovenstaande vertelde.Dus van betrouwbare bron Knipoog