Voeding oude merrie (koliek gehad)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Voeding oude merrie (koliek gehad)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-04 16:43

Hoi,

Ik heb een oude pony, ze is ongeveer rond de 30 jaar (heeft geen papieren dus ik weet het niet zeker).
Nu is het zo dat ze altijd kerngezond is geweest op een paar dingetjes na (epyleptische trekjes en ze kan niet meer tegen ivermectine) maar dat staat hier los van.
Omdat ze vrij veel vermagerde ben ik op andere voeding overgestapt na overleg met onze voederleverancier aangezien je toch het beste voor zo'n paardje wilt. Het merk ben ik even kwijt maar het zou ook voor topsportpaarden zijn. Ik had zo'n idee van Verward het is geen topsportpony (meer Haha! Knipoog ), maar een oude pony. Ik gebeld maar de voedingswaardes bleken gelijk te zijn aan elkaar. Ok, dat dan maar aangenomen.
Vandaag heeft ze voor het eerst in de 20 jaar dat ik haar heb koliek gehad, dat was wel even schrikken maar mijn gevoel zei dat het wel goed zou komen, wel was haar hartje wat zwakjes en was ze onderkoelt geraakt Scheve mond Ze heeft dus een spuit met ontkramper en een spuit voor de circulatie gehad.
Nou, nu zit me die voeding dus wel dwars want blijkbaar doordat ze wat ouder is verteerd ze niet makkelijk meer (logisch ook). Nu is mijn vraag hebben jullie wat tips wat voeding voor oudere paarden betreft.
Wat mij wel al enige tijd opvalt is dat haar ontlasting wat hard is, iets wat door de vertering komt en wat dus echt niet goed kan zijn.
Verder is het ook de bedoeling om haar wat supplementjes te gaan geven zoals vitamines e.d. vitamines krijgt ze wel al maar ik wil toch wat specifieker gaan werken. Ik heb het gevoel dat ze het toch wel nodig heeft.

Alvast bedankt voor de tips!

Groetjes Chantal



chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-04 22:27

Heee, super!
Het blijkt nu ook dat ze haken op haar tanden heeft. Het ging namelijk niet zo goed en ik heb nog eens de dierenartsenpraktijk gebeld. Hij wilde nog eens naar haar slijmvliesen en haar tanden kijken en ontdekte haken. Ze is hier eerder ook al op gecontroleerd, wel enige tijd geleden maar ze is behoorlijk moeilijk aan haar mond.
Dus als ze weer helemaal opgeknapt is gaan deze er eerst af (volgende week dus).
Lucerne kreeg ze eigenlijk altijd al maar vind ze niet zo smakelijk, lijnzaad ook, dat eet ze graag.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-04 13:09

Heel erg bedankt voor jullie adviezen!
A3; slobber, ik weet het niet, het is nogal een dame hoor die zeer kieskeurig is. Ik ga het nog even afwachten totdat de haken er af zijn.
Hooi eet ze op zich vrij makkelijk, ik heb ook altijd gekeken of ze geen propjes maakt. Dat wordt trouwens wat, ondanks dat ze zich zo beroerd voelde wilde ze toch omhoog komen tijdens het mond onderzoek.
Maisvlokken geven wij ook. Ik ben dus ook weer van plan om naar haar oude voeding te gaan i.p.v. die muesli.
Ik ga straks naar de DA bellen voor de vitamines die in aanmerking zouden komen.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-04 14:43

Thanks voor de tip. We hebben in overleg met de DA besloten om het supplement van Mira, Equi Pecutrin, te gaan voeren.
Die van de granen ga ik zeker onthouden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DeGelukkige4, Janneke2, lizy29, Lui_, tengeltje11, Trendiction en 24 bezoekers