dikke urine

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

dikke urine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-04 23:50

mijn paardje heeft een tijd lang last gehad van zijn nieren en hiertegen medicijnen gehad. Die kuur is alweer een tijdje geleden, maar t viel me op dat zijn urine wel nog steeds erg dik was. Kan dit duiden op (nog steeds) slecht werkende nieren?
rijden gaat nog steeds niet zo goed, protesteerd veel, maar ik twijfel of dit niet gewoon is omdat hij weet dat ik stop met rijden als hij bokt.. Buiten is gaat t al lange tijd goed en vaak met een ander paard in de bak was er ook geen probleem. En als ik 'erdoorheen' rijd, bokt hij oo niet meer. Vandaar mijn twijfel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 10:15

In zo'n geval (als ik al niet gewoon een duidelijk antwoord van m'n veearts die de eerste kuur voor de nieren begeleid heeft zou krijgen) zou ik de bioscan inzetten.
Ik denk dat je een grote kans hebt dat die aardig begint te piepen op de nierpunten.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 18:53

Ik ga er even van uit dat je met dikke urine, zeer geconcentreerde urine bedoelt. Als een dier geconcentreerde urine maakt, betekend dat over het algemeen dat de nierfunctie goed is. Als je het zeker wil weten, kun je een simpel bloedonderzoek laten doen. De DA kan je dan ook wat meer vertellen. En als ik jouw verhaal lees, lijkt het er wel een beetje op dat hij je in de maling neemt.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-04 19:40

ik ben zo blij dat je dat zegt mikey!! Dat idee krijg ik namelijk ook steeds meer en meer! En punt met een bloedtest is dat t ontzettend veel geld kost ( voor mij dan..)
En mikey? Wat bedoel jij met zeer geconcentreerd? Want ik weet dat urine troebel moet zijn, maar zo dik weet ik dus eigelijk niet?

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-04 19:41

ow en nog wat. 10 jaar terug had hij hetzelfde probleem en wees een bloedtest niet uit. Na een behandeling door een soort holistisch da kwam dat weer goed.. zelfde da als dit keer

IwanLuver
Berichten: 1880
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 20:59

Urine moet NIET troebel zijn!!! Als dat wel zo is moet je direct naar de DA want dan heeft hij ws een blaasontsteking!
Heb je zijn temperatuur al eens gemeten??

Mocht dit allemaal niet het geval zijn kan je hem misschien een bierkuurtje geven, is erg goed voor urinesysteem.
1 flesje bier per dag en dat een week lang en daarna een week of 3 niet

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 21:01

Klopt, als de nieren voor ongeveer de helft of meer aangetast zijn, kun je het pas zien met een bloedonderzoek. Als jouw paard vergeleken met de vorige keer veel lagere waarden heeft ( en dan natuurlijk normaal waarden) dan kun je iig zeggen dat het beter geworden is.
Zeer geconcentreerd kun je eigenlijk pas zeggen met urine onderzoek. Als je het zelf brengt naar de DA kost het onder de 10 euro. Ze meten dan het soortelijk gewicht.
Als je alleen een bloedtest doet voor de nieren, kost het eigenlijk niet zo veel, ik denk dat de voorrijkosten meer kosten dan het onderzoek. Ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnaie kijken....

Als de nieren aangetast zijn, is het concentrerend vermogen afgenomen. Ik kan eigenlijk zo 1, 2, 3 niet een nieraandoening verzinnen waarbij het concentrerend vermogen niet aangetast is. Misschien weet iemand anders het?

Heb je enig idee wat de conclusie van de DA was? Ik bedoel welke nierziekte hij bedoelt, "de moeilijke naam"?

IwanLuver
Berichten: 1880
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 21:11

Mijn Iwan heeft een niersteen gehad en daaraan geopereerd. Die begon heel moeilijk te plassen. Eerst naar de veearts want wij dachten aan een blaasontsteking want de urine was troebel en hij had 40.5 graden koorst.
De antibiotica kuur hielp na 4 dagen niet en zijn wij naar de kliniek geweest. Daar is Iwan geopereerd en 3.5 week gebleven.
Hij is dood en dood ziek geweest en heeft op het randje van de dood gebalanceerd!

Ik ben nu heel huverig met paarden die een plas probleem hebben.... Ik krijg er een beetje een "bijsmaak" bij maar dat komt natuurlijk door Iwan!

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-04 23:02

nou mikey, als die urinetest zo goedkoop is kan k dat dus best laten doen! En de naam? Geen flauw idee! Hij is ook niet eens wezen kijken bij t paard. (wel een goeie da hoor verder) maar omdat eigenaresse zei dat het hetzelfde was al 10 jaar terug, heeft hij hier medicijnen tegen gekregen.

En iwanluver; urine moet wel degelijk troebel zijn! Ik zal t nog eens opzoeken in mijn boek, want heb t pas moeten leren!

Maar een blaasontsteking is t zeker niet. hij plast juist heel goed en heeft er geen moeite mee!

Medicijnen waren btw op zijn nieren weer in balans te krijgen, maar misschien zegt dat niet zoveel over de aandoening?

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 23:20

peterselie en brandnetel door zn voer.
ziuiverend voor bloed en goed voor het verdrijven van afvalstoffen in het lichaam.
als het lichaam langzamerhand schoon wordt, wordt de urine ook beter.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-04 00:26

ow dat is een goeie texela, ga ik eens proberen!

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 00:41

succes

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-04 12:46

kan je dat gewoon in een winkel kopen of moet je daarvoor naar een speciale winkel?en hoeveel moet je erdoorheen doen dan? En doe je dan én brandnetel én peterselie, of óf het een óf het ander?

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 15:33

Ik zou kijken bij de groenteboer voor de peterselie.
brandnetel kun je met handschoenen plukken of met de sijs omhalen. zodra brandnetel even ligt is de prik eruit en kun je het zo pakken en voeren.
Als je beide of één van beide niet kunt vinden, kun je vaak wel gedroogde peterselie en of brandnetels krijgen bij de reformwinkel.
In deze gedroogde vorm zal ik er als ik jouw was thee van zetten.

Als ik mijn paarden een kuurtje geef, dan begin ik met heel weinig en ik bouw het op tot:
Van de (verse) peterselie en de brandnetel samen een klein, fijn geknipt, handje vol gewoon door het voer geven.
Als thee heb gemaakt gewoon een flinke scheut peterselie/brandnetelthee over het voer gooien. (als ik begin met schenken tel ik gewoon 1, 2 en stop met schenken)

Deze hoeveelheid hou je vol totdat de urine schoon is, maar niet langer als een week.
Dan zeker 2 weken wachten voor je de volgende kuur start.
Zolang doorgaan tot de urine schoon is.

Je hebt grote kans dat het even duurt voordat het echt gaat werken in het lichaam.
De urine kan zelf nog 'viezer' worden, dit komt door de afvalstoffen.
langzamerhand zal de urine schoner worden.

Als ondersteuning geef ik mijn paarden 1 x per week wat brandnetel en peterselie.

Kijk goed naar je paard, misschien is de dosering te hoog of te laag.
Geef veel drinken tot zijn beschikking (logisch)
het kan zijn dat je paard even meer gaat plassen dan normaal.
dit mag natuurlijk niet de spuigaten uitlopen!

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-04 23:50

oke bedankt! Ik print dit stukje even uit en dan ga ik eens op zoek!

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 12:55

Wil je me laten horen of hoe het gaat?
ik ben nl. erg benieuwd!

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-04 15:36

ja zal ik doen!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 21:14

Urine hoort niet troebel te zijn, maar bij paarden mag het wel troebel zijn. Vooral bij merries schijnt het vaak voor te komen dat ze troebele urine produceren (schijnt ook met de cyclus te maken te hebben)

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-04 23:13

ja maar uuuh, we hebben het toch ook over een paard? En niet over een ander dier? Dus lijkt me vrij overbodig om te zeggen dat de urine van een páárd troebel mag zijn. Haha!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 23:20

Maar iemand anders opperde dat dat niet mag. Dus vandaar....

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-04 23:47

ow ja.. ben niet blonT hoor.. Ik trek meteen de schoenen aan.. Haha!

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-04 23:49

[MD] twijfel

Mikey, heb je deze ook al gevonden? En uiteraard mogen andere mensen ook heeeel graag antwoorden, want ik wordt er ondertussen echt een beetje niet goed van..

MorLor

Berichten: 55
Geregistreerd: 26-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 00:25

Het klinkt een beetje alsof hij op elk moment dat hij zn rug moet gebruiken in protest komt. De nieren liggen vrij dicht tegen de rug aan, dus het kan zijn dat hij daar toch pijn aan heeft. Waarschijnlijk houdt hij eerst zn rug wat strak om de pijn te ontzien en beginnen de problemen zodra je hem zn rug meer wil laten gebruiken-> buigen,stellen,etc. In 1e instantie is het natuurlijk altijd goed om je DA ernaar te laten kijken, maar mocht daar niks uitkomen of mocht hij niks kunnen doen kun je een Homeopaat proberen. Let alleen wel op wie je dan neemt!!!! Ik heb zelf hele goeie ervaringen met Gerrit Zomer. Mocht je zijn gegevens willen moet je maar even een pb'tje sturen.
Kijk trouwens voor de grap eens hoe je paard reageert als je met je nagel of een sleutel langs zijn rug gaat. Krimpt hij ineen zodra je op het punt net achter zn zadel komt?? (doe het alleen niet té hard ,want dan heb je ook een heftige reactie zonder dat er een probleem zou zijn) Dat zou nl kunnen duiden op pijn vanuit de nier. Het kan alleen ook duiden op een wervel probleem. Weet je zeker dat hij geen rug-problemen heeft verder?? Dit zou je eventueel weer kunnen oplossen met behulp van een manueel therapeut.
Oh en trouwens urine is bij paarden altijd in zekere mate troebel. Dat heet fysiologische albuminurie. Ik denk dat het bij het paard van IwanLuver TE troebel was en dat er onstekingmediatoren werden uitgescheiden met de urine(??)
Succes verder met je paard!! Ach gut

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-04 14:52

dank je wel iig

En dat zou kunnen ja, dat t te troebel was, maar dat weet ik natuurlijk niet..

En verder.. Voor zover ik weet heeft hij geen problemen met zijn rug. Een tijd geleden is ellen immink namelijk nog geweest en hij zat toen helemaal goed in elkaar.. Maar dat kán uiteraard nu alweer veranderd zijn..

Maar wat jij zegt klinkt erg logisch en ik zal dan tocg maar eens aandringen op een urinetest, omdat ik tóch denk dat ie dan niet goed is..

Aciree

Berichten: 506
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 14:36

hoe geconcentreerder de urine, hoe beter de nieren werken volgens mij, ze 'filteren' dan heel goed zodat er weinig water meekomt. bloedonderzoek is wel een idee, maar dat kost je ongeveer 150 tot 200 euri.. een behoorlijke aanslag op de portemonnee dus. maar aan de andere kant, de gezondheid van je paardje zal vast voor gaan Lachen