onregelmatig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marit200
Berichten: 27
Geregistreerd: 08-02-04

onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-04 15:30

Mijn paard is twee dagen geleden in de wei door een ander paard tegen zijn schouder getrapt. Ik dacht eerst dat het wel meeviel. Maar hij loopt toch niet goed. Hij 'valt' als het ware op zijn andere voorbeen. Ik zie ook dat zijn hoofd dan een beetje meebeweegt(als jullie begrijpen wat ik bedoel). Dus er zit toch iets niet goed. Hij had een dubbele deken op in de wei en hij had toch nog een (klein) wondje op zijn schouder. De trap is dus ook wel hard aangekomen. Onder het wondje zit een verdikking. Dus ik denk zelf dat het gewoon een beetje gekneusd is. Ik heb er betadine en cole's op gedaan(goed tegen kneuzingen).

Toch maak ik me een beetje zorgen. Ik had hem even aan de longe maar hij liep dus niet regelmatig en hij wilde dus ook het liefste stilstaan. Hij keek er niet al te blij bij... Wat denken jullie wat hij heeft en wat ik het beste kan doen? Het is wel pas twee dagen geleden dus het zal wel weer overgaan... Het komt toch ook niet echt vaak voor dat ze er iets blijvends aan over houden?

Vast bedankt voor jullie antwoord!!!

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 17:25

Tsja, dat is vervelend. Het kan natuurlijk een onschuldige kneuzing zijn die binnen een week tot 10 dagen weer over is maar voor hetzelfde geldt is de klap zo hard aangekomen dat er binnenin iets beschadigd is.
Wat ik in een dergelijke situatie zou doen is goed koelen om de zwelling te verminderen en je paard gewoon op de wei laten lopen als ie tenminste niet te gek doet. Zorg ook dat je paard even alleen kan staan om nieuwe klappen te voorkomen. Het is nu twee dagen geleden zeg je... als je paard eind van de week niet aanzienelijk is verbeterd zou ik de veearts laten komen. Als hij slechter wordt zou ik de veearts meteen laten komen want zo'n klap kan onderhuids heel wat onstekingen veroorzaken en daar voelt je paard zich ook niet prettig bij natuurlijk.
Succes ermee en houd hem goed in de gaten!

Marit200
Berichten: 27
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-04 17:41

Dat zal ik zeker doen!

Als het weer het een beetje toelaat, mag hij op de wei. Hij blijft toch rustig als hij iets te eten heeft! En van alleen in zijn stal staan zal hij wel alleen maar stijver worden niet?

Ik laat ook de dierenarts komen als er over een paar dagen geen verbetering te zien is. Maar ik denk dat de dierenarts er nu ook nog niet zo veel over kan zeggen aangezien het zo kort geleden is. Maar ik maak me wel echt zorgen. Ik hoop echt dat er niet meer beschadigingen zijn... Ik smeer nu twee keer per dag cole's op de zwelling. Daar zit arnica en kampfer in. Is dat een goed idee?

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 17:55

Laat de veearts meteen komen !
Het kan echt iets heel erg zijn !
Ik ken een paard waarbij ze te laat waren (had verdikte benen) ze mochten kiezen : inslapen of alleen met het paard wandelen, ze hebben hem dan als wandelpaard gebruik. Nu weet ik niet hoe het met hem is , ben namelijk verhuisd....

Marit200
Berichten: 27
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-04 18:04

Jeej, daar moet ik echt niet aan denken zeg!!!

Maar paarden trappen wel eens vaker naar elkaar en ik denk dan toch het eerste aan een kneuzing(of om mezelf gerust te stellen). Ik zal hem morgen nog eens laten lopen. Als het niet goed gaat bel ik de dierenarts meteen. Maar wij hebben ook pijn als we een zwelling op een been hebben toch? En dan lopen we ook niet echt soepeltjes... Maar goed, je maakt me wel bang...

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 18:12

O jee, sorry dat ik je bang maakte!:x
Zo bedoelde ik het echt niet hoor. Bloos!

Marit200
Berichten: 27
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-04 18:18

Neej geeft niet. Ik wilde graag advies, daarom plaatste ik hier deze vraag. Maar ik hoop gewoon echt dat het niks ernstigs is. De dierenarts zal het wel weten morgen..

Maar wie kan me zeggen wat ik er op dit moment kan opsmeren? Is cole's wel goed? Dat is volgens mij een warmtemiddel, maar het bevat wel arnica(erg geschikt voor kneuzingen). Anders moet ik cooling gel gaan halen ofzo. Ik weet het niet precies... Was ik maar diergeneeskunde gaan studeren!

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 18:38

Je kan altijd je dierenarts telefonisch raadplegen, lijkt me de beste oplossing.

Marit200
Berichten: 27
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-04 18:49

Daar heb ik eigenlijk nog niet zo aan gedacht. Denk dat dat inderdaad een goed idee is. Dan kan de dierenarts zelf bepalen of hij vandaag nog moet komen of niet. Ik ga zometeen nog even naar m'n paard en dan bel ik even.

Bedankt voor de tips!

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 18:51

Graag gedaan Lachen