paard is niet zichzelf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

paard is niet zichzelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-04 15:33

Mijn paard is absoluut zichzelf niet. Nu heeft ze vorige week al een virusje gehad, maar ze is nog steeds niet gewoon. Ze staat erbij als een treurwilgje Verdrietig Verdrietig . Zou ze nog ziek zijn of zou er iets anders aan de hand zijn. Ik merk onder het zadel dat ze behoorlijk flegmatiek is, terwijl ze normaal altijd onder me vandaan probeert te rennen.

Of zou ze haar vriendje op stal missen: haar buurman is 1,5 week geleden ingeslapen.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 15:51

Laat d'r voor dat virusje eens nakijken door de dierenarts. Voor hetzelfde geld heeft ze nog wat koorts en is daardoor duf. ALs dat absoluut uitgesloten is zou je bachbloesems kunnen proberen voor het gemis van het vriendje. Ik weet van paarden dat ze daar hoogst depressief van kunnen worden maar daar durf ik bij jouw paard niet zomaar vanuit te gaan gezien hij kort ervoor een virusje heeft gehad.

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 18:06

Paarden zijn heel gehecht aan hun vrienden, vooral als het zulke ukkies zijn die nergens naar toe willen gaan zonder vrienden.
Ik zou eerst de veearts laten komen kijken, en uitkijken voor een nieuw vriendje (een kleine shet ofzo).
En als je wilt kan je zelf een veulentje van haar kopen (als ze niet ernstig ziek is)! Schijnheilig

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 22:46

Vee-arts laten komen is een goed idee. Mijn paard heeft een vriendinnetje met wie hij elke dag buiten speelt. Ze is 3 dagen naar een dekstation geweest en hij was echt eenzaam. Hij liep echt rond te kijken en was teleurgesteld toen we een andere merrie bij hem zetten. Dat kan dus heel veel impact hebben. Zeker als je paardje geen afscheid heeft kunnen nemen toen zijn buurman al ingeslapen was. Dat is heel belangrijk voor paarden.

stekelroosje
Berichten: 126
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 14:55

Mijn paard had/heeft ook de zelfde verschijnselen als jouw paard ,alleen geen koorts . Mijn paard heeft ventipulmin en een 4 daagse (prik) kuur antibiotica gekregen. Hij begint nu pas weer wat meer praatjes te krijgen .Voor de rest mag ie 2 weken geen arbeid verrichten ,wel stappen ,stappen is juist goed. Heb je dan geen medicatie gekregen voor je paard? . Heeft ie nog koorts? (kan je makkelijk zelf opnemen hoor) zoja ,dan zeker nog een keer de DA laten komen.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 20:06

iedereen zit wel eens in een dipje, maar om dan gelijk maar naar de anti -biotica en ventipulmin te grijpen? Zorg voor voldoende beweging, afleiding en ga leuke dingen doen. Bijvoorbeeld door een bos of duinritje te maken. Ook de variatie in het eten is belangrijk in deze trieste (alsmaar regen) tijd van het jaar. Geef eens een worteltje extra, of laat het eens lekker slobberen. Dit is ook weer de verhaartijd, voor sommige paarden een energie verslindende bezigheid. Knipoog

stekelroosje
Berichten: 126
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 20:30

Suzan ,even voor de duidelijkheid; Ik praat niemand AB en ventipulmin aan ,MIJN paard heeft het gekregen omdat ie vorig jaar zo,n beetje de hele winter met GELE snotterbellen gelopen heeft ,en daar helpt geen worteltje tegen hoor. Als je de vorige berichten van Ody gelezen had , gaat dit iets verder dan een winterdipje!!!!.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 20:45

Het lijkt me dat de combinatie virus en haar verloren maatje het er naar toe leid.
Sterre is destijds ook hoefbevangen geworden toen Olava werd opgehaald. Ik ben van mening dat het door het verlies kwam, van verdriet.

Even na laten kijken door de dierenarts voor dat virus en verder lekker vertroetelen. Niet al te intensief rijden als ze nog met dat virus zit en lekker mee gaan wandelen buiten.

Zijn er meerdere paarden daar op stal? Anders zou iemand misschien een stal opkunnen schuiven of zo dat ze weer in contact komt met anderen.
Lekker op de wei met anderen is ook een optie.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 20:45

ik heb vorige berichtjen van Ody niet gelezen. Ody heeft het over een virusje en het mogelijke missen van de buurman. Als er dan gelijk met anti biotica en ventipulmin wordt gesmeten (ventipumin= PURE CLENBUTOROL) dan gaan bij mij de haren overeind staan.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 20:48

ben het dus helemaal eens met Fairie. Gemis kan een heleboel doen en daar helpt maar 1 ding tegen: afleiding zoeken Lachen

stekelroosje
Berichten: 126
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 12:04

Je hoeft niet zo aanvallend te te doen hoor. Je doet nou net alsof ik de ventipulmin en de AB in de keukenkast heb staan. Lieverd ,de dierenarts heeft het voorgeschreven voor mijn paard , met mijn berichtje bedoelde ik niet dat Ody daar ook maar naar moest vragen (elk paard is immers een geval apart). Het lijkt me verstandig om wel de dierenarts te raadplegen . Suzan , Voordat je zo met je oordeel klaarstaat ,had je mij ook kunnen vragen waarom ,mijn paard die medicatie kreeg.

floortje_82
Berichten: 727
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: hoengen-selfkant/limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 14:20

hoeveel geef je je paard te eten

stekelroosje
Berichten: 126
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 17:25

Hoe gaat het nu met je paardje??

Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 22:12

Mijn paardje stond er vanmorgen precies hetzelfde bij... Gisteren nog niks aan de hand. Bij ons in de buurt heerst er een virus en een merrie bij mij op stal is al 2 weken aardig ziek geweest, dus ik hoop er maar t beste van.
Gelukkig eet/drinkt ie nog wel goed, maar ik zag aan m dat hij niet zichzelf is.
Ergste is dat hij al een tijdje op boxrust staat, dus weinig afleiding en conditie heeft. Waardoor zn weerstand waarschijnlijk ook aardig achteruit is gegaan. Hij is namelijk nog nooit eerder ziek geweest!!! Echt balen dus!!!

Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-04 09:29

Hallo iedereen,

Ze heeft al dik een week geen verhoging meer. Ik heb de DA direct toen ze ziek werd laten komen (1,5 week geleden) en die constateerde het virus. Dat is nu geheel over, mijns inziens. Inmiddels zijn er meerdere paarden ziek geworden van het virusje. Ik heb inmiddels de training wel weer opgepakt.
Mijn paard staat op een grote stal met heel veel andere paarden. Het paard dat naast haar stond was een ruin. In de wei stonden ze niet bij elkaar omdat de ruinen en merries bij ons gescheiden zijn. Maar ze stond verder 3 jaar lang naast zijn box en hij kon ook slecht zonder mijn Ody naast zich op stal...

Floortje01: ik geef haar 2kg granen en een halve schep sportbrok (equiral). Verder nog iedere dag zemelen met appelazijn en scheutje olie.

Natacha: welke bachbloesem heb ik dan nodig en hoeveel??