Cornage; wat kan je doen om het te verlichten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PridesRanchJarig

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Cornage; wat kan je doen om het te verlichten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-04 13:28

Een flink paard bij ons op stal heeft cornage. Hij krijgt het er benauwd van als hij zwaar aan het werk moet en gaat dan ook de bijpassende geluiden maken en raakt in paniek als je hem toch probeert zwaar aan het werk te krijgen.
Dit paard is een hele tijd gereden met een slof, kin nog net niet op de borst, omdat de vorige eigenaar dacht dat het dwarsigheid was en het paard niet wou. Nu rijdt een ander meisje hem die helemaal verliefd op hem is en vreselijk goed voor hem is, maar als ze hem goed aan het werk wil zetten komt hij in staking en als ze hem door probeert te zetten geeft hij haar vliegles.
Inmiddels zijn we tot de conclusie gekomen dat langzaam conditie opbouwen en goed luisteren naar het paard wel zal willen helpen.
Maar wat kan je nog meer doen om cornage te verlichten? Dit paard is doodsbang als hij last krijgt van zijn cornage, en alle hulp is dus welkom!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 13:32

Ik denk dat je naast de cornage ook te maken hebt met een gedragsstoornis. Hij is waarschijnlijk te vaak doorgereden terwijl hij er last van had dat hij het nu niet meer vertrouwd.
De cornage kun je idd opvangen door te werken aan zn conditie.

Het gedrag zal moeten slijten: veel goede ervaringen geven, rekening met hem houden etc..

Beetje vergelijkbaar met een paard dat lang kreupel is geweest en nu nog 1 bepaald been ontlast omdat hij verwacht dat het pijn gaat doen.

Wellicht is er een gedragsdeskundige die hier nog iets zinnigs over kan zeggen?

PridesRanchJarig

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-04 13:38

Hij maakt zich inderdaad behoorlijk druk, en is regelmatig niet vooruit te branden. Gedragsdeskundige zal er niet bij komen. Het paard is van de staleigenaar en die wil hem eigenlijk zo snel mogelijk verkopen (niet dat hem dat lukt met de prijs die ie vraagt Knipoog ). We moeten dus roeien met de spreekwoordelijke riemen die we hebben. Zouden dingen als kruidenlikstenen met menthol verlichting brengen?

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 19:45

Als het paard er zoveel last van heeft, en het is ook zeker dat dit aan de cornage ligt, dan zou ik persoonlijk ook de optie "opereren" open houden. Een vriend van mij heeft dit ook laten doen bij zijn springpaard met heel goed resultaat.

sioux

Berichten: 196
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 20:24

Ik heb eens een tijdje een paard gereden met cornage. Helaas dachten we dat hij gewoon een slechte conditie had...
Hij kon alleen maar hard : kop omhoog en rennen. In de galop was het het ergste. Bleek dat hij gewoon in paniek raakte door de cornage. Paard is door de koper geopereerd.

In mijn optiek is hier maar een optie : opereren! ! Als dat gebeurd is heb je zo een ander paard terug. Hier helpt echt geen kruidendrankje tegen en ook geen gedragstherapie!

Nu lees ik dat dat geen optie is omdat het paard niet van jezelf en voor de verkoop is. Dan zorgen dat hij niet in paniek raakt dus niet meer van hem vragen dan hij aangeeft.... Dus als hij in paniek raakt in de galop, liefst niet galoperen. Als hij na een bepaalde tijd begint te piepen dan voor die tijd stoppen, en hopen dat degene die hem koopt zo slim is om die operatie te laten uitvoeren.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 21:32

Die operatie is verboden. Kijk overigens ook maar bij de zoekfunctie.

sioux

Berichten: 196
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 22:04

In Nederland is het inderdaad verboden (waarom eigenlijk?) in Belgiƫ niet.
Ik zit te denken waarom ze zoiets zouden verbieden? Het paard kan er echt heel erg last van hebben.... Ik heb begrepen dat ze voor de zwaardere gevallen wel uitzonderingen maken.

Kan iemand vertellen waarom deze operatie in Nederland verboden is?

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 22:06

Dan kunnen ze niet meer hinniken en ontneem je hem dus een deel van zn mogelijkheden. Het valt onder hetzelfde wetsartikel als het couperen van staarten van trekpaarden en honden. En het couperen van oren bij honden.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 22:15

De operatie is verboden tenzij er duidelijk een medische noodzaak is, en als ik het zo lees is die er wel degelijk.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 22:30

ze kunnen dan nog wel hinneken hoor ! althans...Dante wel !!! of het verboden is in Ned. weet ik niet, maar die vriend van mij heeft die operatie iig wel door een Belgische Da laten doen (hij woont ook dichtbij de grens: Eindhoven)

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 16:20

Lanna heeft een soort cornage..haar stemband is rechts beschadigd toen ze nog een luchtzuigerband om moest. De enige oplossing is: conditie opbouwen. Vroeger hoorde je haar in draf al, nu kun je het iets horen als ze een half uur galopswerk heeft gedaan. Wel zet ik haar tijdens de training stil af en toe om op adem te komen. Cornagepaarden komen moeilijker stappend op adem.

Ik rij Lanna western en dressuur...opvallend is dat ze bij western sowieso minder last heeft. Waarschijnlijk omdat de hals en het hoofd lager gedragen mogen worden, waardoor de luchtopening meer ruimte biedt. Je kunt dus altijd nog overstappen naar western.

PridesRanchJarig

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-04 22:42

Vandaag is er toevallig Western op gereden, gewoon om eens te proberen, en daar reageerde hij heel goed op. Een paard met flinke cornage kan in de helft van de gevallen al niet of amper hinniken (zoals dit paard) dus dan is de operatie verantwoord, maar ik zie het niet gebeuren voordat hij verkocht wordt. Wel grappig trouwens, een grote KWPN-schimmel (van Democraat nog ook,hihi) met een westernzadel en zijn hals lekker lang. Hij was super ontspannen in elk geval.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 18:55

Het niet kunnen hinniken is geen indicatie voor een operatie. Een niet kunnen hinnikend paard is niet erg voor zichzelf (hoogstens voor de eigenaar, maar die is geen medische indicatie) Dat is het pas als aangetoond kan worden als de conditie er onder leidt.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 19:21

Lanna kan wel degelijk hinniken hoor... Ze hinnikt alleen erg laag. Paarden kunnen na een cornage-operatie niet meer hinniken...

PridesRanchJarig

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-04 20:11

Mikey schreef:
Het niet kunnen hinniken is geen indicatie voor een operatie. Een niet kunnen hinnikend paard is niet erg voor zichzelf (hoogstens voor de eigenaar, maar die is geen medische indicatie) Dat is het pas als aangetoond kan worden als de conditie er onder leidt.


Zoals je kan lezen heeft dit paard er behoorlijk onder te lijden. Scheve mond

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 20:55

bubbels schreef:
Een paard met flinke cornage kan in de helft van de gevallen al niet of amper hinniken (zoals dit paard) dus dan is de operatie verantwoord,



Dat had ik al gelezen, maar lees eens wat je hier zegt.... Het lijkt net of je bedoelt dat een paard dat niet kan hinniken wel geopereerd mag worden. Of is het zo gek dat ik dat zo lees?

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 12:37

Als hij er heel erg veel last van heeft dan kun je de DA vragen of hij wil onderzoeken of de operatie voor hem mogelijk is.

Ik vindt eerlijk gezegdt wel dat Nederland weer te veel voorop loopt met een hoop dingen en dat een hoop dingen die goed zijn dus niet meer mogen. Kijk couperen enzo das wel logisch maar zo'n operatie...

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 12:42

Misschien wel waar, maar ik vind ook dat veel paardeneigenaren in Nederland wel erg makkelijk denken over operaties. Een cornage-operatie is geen kleine ingreep en er blijven risico's aan verbonden. En er zijn veel paarden met een klein cornage-fluitje die er echt geen last van hebben, maar onder het mes moeten omdat de eigenaar het zo'n naar geluid vindt. In plaats dat ze het betreffende paard eerst rustig in conditie brengen en dan eens kijken of ze er nog last van hebben... Lanna klonk echt als een hijgend postpaard in draf al, en sinds ze op conditie is, hoor je haar dus ook na flink galopswerk niet meer...

Het is allemaal wel een beetje te makkelijk soms.
Kortom ik vind het goed dat die regel er is..Een paard dat er echt last van heeft wordt nl. wel geholpen!

Baytje
Berichten: 405
Geregistreerd: 07-08-02
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 13:18

hi Bubbels! Bay had ook cornage. vooral bij vochtig weer had hij er meer last van. wat inderdaad goed helpt is lang laag rijden, en rustig aan conditie opbouwen. NOOIT over zn adem heen rijden, want dan raken ze idd in paniek, en krijg je ze nauwelijks meer rustig. en ik gaf er standaard Foene griek bij, ik had t idee dat dat ook wat verlichtte...wat op zich ook wel weer apart is, want we hebben t hier over een stembandverlamming. maar goed, niet geschoten is altijd mis, en t is een goedkope oplossing!

succes met t beessie Lachen