Ruinen: welke methode en waarom daarvoor gekozen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Ruinen: welke methode en waarom daarvoor gekozen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-04 11:41

Hallo allemaal!

Binnenkort laten wij ons hengstje ruinen, maar wij zouden graag horen voor welke methode je hebt gekozen, waarom en natuurlijk wat jullie ervaringen zijn.

Met methode bedoel ik:
1. de "normale" bekende methode
2. laparoscopisch (kijkoperatie)

Zeker van mensen die vergelijkingsmateriaal hebben, zou ik graag willen weten hoe lang het heeft geduurd voor jullie hengsten echt hengst af waren (qua gedrag).

Alvast bedankt voor jullie reacties!


=^.,.^=

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 12:09

Eh....de meeste mensen hebben 1 paard en ruinen kan maar één keer. Ieder paard is anders, bij de een merk je verandering in het gedrag met een week, een ander is pas met een half jaar compleet hengst-af, en anderen raken het hun hele leven niet meer kwijt. Dus wat bedoel je met vergelijkingsmateriaal? Echt vergelijken kan pas als je de castratie bij hetzelfde paard twee keer zou kunnen doen Tong uitsteken

Persoonlijk zou ik voor laparoscopie gaan, want dat vind ik persoonlijk de meest elegante manier. Je hebt geen open wonden, infectiegevaar is minimaal, je bent niet afhankelijk van het weer of jaargetijde, en je krijgt je paard altijd gecastreerd terug. Is wat duurder dan normale castratie, maar dat zou ik er voor overhebben.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 12:34

Ik heb een paar maanden terug voor dezelfde keuze gestaan,
in mijn geval ging het om een hengst van 3,5.
Ik heb mijn dierenarts gevraagd welke kliniek hij het meest bekwaam vond in castraties en zonder twijfel noemde hij gelijk Emmeloord, Van Muiswinkel.
Ik heb die kliniek gebeld en ook dezelfde opties voorgesteld, en vroeg hem welke ingreep het minste risico voor het paard meebracht.
Hij adviseerde mij de 'over de lies'methode, hierbij wordt in beide liezen een sneetje gemaakt. Deze methode prefereerde hij boven de laparoscopie en tja, hij is de expert dus ik heb gewoon zijn advies opgevolgd.
Ik vond het (zover dat mogelijk is als je in een gezond paard 'moet' laten snijden) een zeer prettige ervaring. Mijn paard is er 3 dagen geweest, dag 1 voor de vooronderzoekjes, dag 2 voor de operatie en dag 3 mocht ik hem weer ophalen. Als ik belde wistten ze gelijk voor welk paard dat was.
In totaal moest hij met deze methode 10 dagen stalrust hebben, de koker werd wel behoorlijk dik en rond dag 9 kwam er ook wat vuil uit de wondjes die ik daarop voorzichtig gedept heb met een betadineoplossing.
Na 2 weken was hij al duidelijk veel minder hengst, hij hinnikte niet meer naar passerende paarden en had ook op stal meer rust in zijn lijf.
Nu na een paar maanden kan ik hem gewoon met een hengstige merrie in de wei zetten, hij raakt nog wel wat opgewonden maar heeft niet de neiging om te springen. Hij kijkt wat om zich heen en graast dan weer rustig verder (met een 5e been Haha! ).

Al met al ben ik dus zeer tevreden, ik vond dit fijner als de methode waarbij de hele zak opengesneden wordt en wordt opengelaten. Zo hebben wij onze Fries in Utrecht laten doen en dat vind ik toch wel rommelig.

Op de site van Emmeloord staat een hele mooie beschrijving hoe deze methode wordt uitgevoerd.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 12:37

Wat ik bij Emmeloord eng vind is dat het paard onder algehele narcose moet. En wij hebben een paard op stal staan dat in de recoverybox (na die castratie via de lies) zichzelf heeft bezeerd bij het opstaan uit de narcose, en nu twee maanden verder nog met een bult op de kogel loopt en niet helemaal rad is.
In Utrecht krijgen de paarden een roes en wordt de operatie staande uitgevoerd. Geen algehele narcose met alle gevolgen vandien. Operatie wordt uitgevoerd via sneetjes in de flank.

*edit* Foutje: sneetjes in de lies verandert naar sneetjes in de flank.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 09-02-04 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 12:48

Site van Emmeloord:
Citaat:
CASTREREN VAN PAARDEN

Het castreren van paarden is een gebruiksoperatie, die maatschappelijk aanvaard is om het paard als gebruiksdier te laten functioneren. Wij staan op het standpunt dat een castratie een "echte" operatie is. Wij willen dan ook bevorderen dat paarden niet meer achter de stal of in de wei gecastreerd worden. Bij deze zogenaamde "staande castratie" is de kans op complicaties, ons inziens onaanvaardbaar hoog. (Veelal wordt de buikholte via het lieskanaal geopend en na het verwijderen van de teelballen niet gesloten. Een zakbreuk en infectie met veel zwelling kunnen het gevolg zijn.)

Uitsluitend liggend castreren
In onze kliniek worden de paarden, jong of oud, groot of klein, uitsluitend liggend gecastreerd onder algehele narcose en onder volledige steriliteit. Er staan ons verschillende methodieken ter beschikking. De methode die toegepast wordt, wordt afgestemd op de betreffende hengst. De ingreep kan gebeuren via een snede in de lies, maar ook is castratie mogelijk via een snede voor of in de balzak.

Gang van zaken

De gang van zaken is als volgt. Het paard wordt op dag 1 gebracht. Er wordt een pre-anaesthetisch onderzoek uitgevoerd. Indien hierbij geen risicoverhogende factoren worden aangetoond, wordt het paard op dag 2 onder volledige narcose geopereerd. Na het wakker worden in de uitslaapbox (recovery) wordt het paard naar zijn stal verplaatst. Indien er zich geen problemen hebben voorgedaan, gaat het paard op dag 3 naar huis.


Toch vertelde Van Muiswinkel mij dat de over de lies methode de methode was met de minste risico's.
Ik kan me niet voorstellen dat er mensen of artsen zijn met meer ervaringen dan dat hij heeft.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 13:03

Iedere volledige narcose is een risico. Er bestaat de mogelijkheid om je paard ter plekke voor de operatie te verzekeren. En dat doet men niet voor niets.

Ik heb het volste vertrouwen in Utrecht wat deze methode betreft. Ik zou iig geen paard meer op de ouderwetse methode in de wei laten castreren.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 13:07

Niemand garandeerd dat een paard tijdens dat roesje ook netjes stil blijft staan,
dat is ook de reden dat er nog maar erg weinig castreurs zijn die staande willen werken, het is gewoon levensgevaarlijk en het kan dus zo ook risico's voor het paard mee brengen.
Elke chirurgische ingreep brengt de nodige risico's mee en ik persoonlijk vertrouw meer op de expertise van Van Muiswinkel dan op Utrecht.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 13:13

Hangt toch ook een beetje van het paard af.
Want ik kan me niet voorstellen dat je een shet naar een dure kliniek brengt ter verkleining van het risico.

Ikzelf heb de Welsh A die mijn stal vult laten ruinen door de mijn eigen dierenarts, gewoon op het land, liggend.
Ging helaas wel even fout, pony had moeite om weer bij te komen na de narcose. Dat schijnt vaker te gebeuren bij kleine ponies, maar met [naam verwijderd] is het wel weer helemaal goed gekomen.

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 13:20

Paduc heb ik in Utrecht op de gebruikelijke en meest gangbare manier laten helpen en ben daar uiterst tevreden over en zeker over de voor- en naverzorging. Alleen hoop ik, dat ze hun les geleerd hebben, wat betreft Arabieren en verdoving; want de kleine donder was al bij, terwijl hij nog op de tafel lag en met 8 man hebben zij hem in bedwang moeten houden en hij liep zo mee naar zijn box. Mirage heb ik 12 jaar geleden laten helpen en dit was op de bekende wei-methode, maar dat zal ik nooit meer bij een paard laten doen, want hij zat later wel opgescheept met een zaadstrengfistel, die operatief verwijderd moest worden. Mijn advies blijft...ga naar Utrecht.

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-04 13:35

Iemand in mijn kennissenkring heeft, voordat laparoscopische castratie mogelijk was, diverse hengsten laten castreren. Zij heeft dus vergelijkingsmateriaal, helaas alleen op de "ouderwetse" methode.

Iemand anders heeft haar klophengst laparoscopisch laten ruinen, maar dat was de eerste keer en dus zonder vergelijkingsmateriaal.

Natuurlijk is geen enkel paard hetzelfde, maar hoe vaker je het hebt meegemaakt, des te beter inzicht verkrijg je, lijkt mij. Inderdaad heeft niet iedereen die luxe positie.

=^.,.^=

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 13:39

Bij de hengsten die wij op stal hadden staan en die zijn gecastreerd (laparoscopie in Utrecht (eentje op 7 jarige leeftijd, de rest met drie of vier jaar, totaal een paard of 5 -6) merkten we met een week al verandering in gedrag.

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 14:12

Je kunt je paard nu toch ook via een lasermethode laten ruinen? De zaadleiders worden dan doorgebrand. Schijnt voor het paard een erg fijne operatie te zijn. Geen wondjes geloof ik en ook niet heel duur. Ik geloof (maar dat weet ik niet zeker) iets van 500 euro.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 14:13

Het paard word daar dan wel onvruchtbaar door, maar is hormoneel nog steeds een hengst, met alle hengstengedrag van dien.

Meestal wil je een hengst toch laten ruinen omdat hij moeilijk te hanteren is.

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 14:16

O dat paard is dus heel relaxed geworden. Echt ruin qua gedrag.
Vreemd.
Is er geen andere methode waardoor hij wel zijn hengstengedrag kwijtraakt en mbv laseren.

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 15:34

Wij hebben eerst 2 hengsten op de ouderwetse manier (dus thuis door de veearts onder verdoving) laten snijden. Gevolg een hoop ellende, paarden die overdag in de wei moesten (beweging was goed), en die je 's-avond niet meer naar binnen kon krijgen, lopen was er niet meer bij, alleen de voorbenen werden verzet maar de achterbenen ho maar. Gigantische ontstekingen met een hoop troep en een enorm gezwollen koker. Helaas hadden alle paarden daar dat jaar heel veel last van (behandeld door verschillende veeartsten).
2 jaar later stonden we weer voor de keus, toen hebben we de hengst op de kliniek laten behandelen, dus onder narcouse en via de lies. Na 2 dagen was hij weer thuis en moesten we er 2x per dag een kwartier mee stappen. na 10 dagen zijn de hechtingen eruit gegaan en konden we weer gewoon gaan rijden.

Ben blij met de laatst genoemde methode, veel minder toestanden al blijft natuurlijk wel het gevaar van de narcose aanwezig.

Alle hengsten waren meteen een stuk braver na het casteren, van het langer hengst blijven of zo heb ik geen verschil gemerkt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 15:38

_inge_ schreef:
O dat paard is dus heel relaxed geworden. Echt ruin qua gedrag.
Vreemd.
Is er geen andere methode waardoor hij wel zijn hengstengedrag kwijtraakt en mbv laseren.


Ik denk dat er nog meer word gedaan dan alleen laseren om het paard dan rustig te krijgen. Waar was die operatie uitgevoerd?

En ook de laparoscopische castratie kost tegen de 400 a 500 Euro.

juval

Berichten: 13200
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 15:55

Toen mijn hengst aan de beurt was heb ik het door mn eigen dierenarts laten doen. Ik wist niet dat er zo iets bestond als laparoscopie (dit was dus 10 jaar geleden). Het is op zich wel goed gegaan, de operatie werd staande uitgevoerd. Het paard was natuurlijk wel verdoofd, maar hij kon wel blijven staan. De ingreep zelf was zo gebeurd. We zijn daarna nog een week of 3 bezig geweest met lopen en afspuiten want het werd wel heel dik.
De kosten heb ik niet hoeven betalen, dat heeft de vorige eigenaar (de dierenarts) gedaan.

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 22:04

net voor de kerst hebben wij onze bijna 2jarige hengst in utrecht via laparoscopie laten ruinen. hij kon na drie dagen weer naar huis en mocht ook gelijk weer naar buiten. de eerste dag was hij thuis nog wat timide maar was de volgende dag al weer de oude. geen nare dikke koker, geen ontstekingen, helemaal niets. zijn hengstengedrag was te verwaarlozen. het enigste wat ons achteraf opviel was dat hij na een week niet meer constant met "getrokken pistool" rondliep.
na 10 dagen zijn de hechtigen verwijderd en wees de bloedtest uit dat de operatie geslaagd was.

als ik ooit weer in de situatie ben dat ik een hengst moet laten castreren zou ik weer voor deze methode kiezen.

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 22:08

jackie schreef:
na 10 dagen zijn de hechtigen verwijderd en wees de bloedtest uit dat de operatie geslaagd was.

als ik ooit weer in de situatie ben dat ik een hengst moet laten castreren zou ik weer voor deze methode kiezen.


helemaal mee eens!! Ik heb ook voor deze methode gekozen omdat men in Utrecht dit adviseerde als meest veilige (voor een Fries ivm de narcose) wij hebben alle methodes een keer laten doen in de loop der jaren, maar vinden deze methode het fijnst/veiligst! (er staan trouwens al verschillende topics over dit onderwerp!)

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 22:12

Yep! Nog een 'over de lies-fan'. Mijn ezels zijn op die manier gecastreerd in Utrecht. Ze zijn 5 dagen in Utrecht gebleven (een ezel heeft meer risico op vervelende nabloedingen dan een paard) maar kwamen weer helemaal fit thuis. Geen nazorg (wonden openhouden enzo), geen zwellingen, ontstekingen of wat danook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 23:42

medisch gezien is laparoscopisch het veiligst. De meeste mensen met knieproblemen enzo worden ook zo geholpen, de kans op infecties is zo veel kleiner en het paard herstelt veel sneller. Ik zou hiervoor gaan

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 00:34

Jasper schreef:
Yep! Nog een 'over de lies-fan'. Mijn ezels zijn op die manier gecastreerd in Utrecht. Ze zijn 5 dagen in Utrecht gebleven (een ezel heeft meer risico op vervelende nabloedingen dan een paard) maar kwamen weer helemaal fit thuis. Geen nazorg (wonden openhouden enzo), geen zwellingen, ontstekingen of wat danook.


Nee Jasper, dat is niet de lies methode. Dat is de flank methode. Bij de lies-methode wordt het paard in volledige narcose op zijn rug gelegd, en worden er in zijn lies (dus aan weerzijden van de ballen) sneetjes gemaakt, en via die sneetjes wordt dan gecastreerd. Dat is de methode van Emmeloord.

Bij de flank methode blijft het paard staan, en worden er een paar sneetjes in de flank gemaakt. Het paard hoeft niet in volledige narcose te worden gebrachtm, maar krijgt een roes, en blijft gewoon staan. Deze methode is uitvoerig beschreven in een aflevering van de Bit. Deze methode word in Utrecht uitgevoerd.

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 10:11

Volgens mij wordt de 'over de lies' methode ook in Utrecht uitgevoerd.
Heb begrepen dat er wel 5 methodes zijn om te castreren.

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 11:38

ik kkan me alleen niet voorstellen dat iemand... wie dan ook... een ingreep thuis laat doen.
als je zelf problemen hebt ga je ook naar t ziekenhuis en doe je ook niet bij je in je slaapkamer of achtertuin.
lijkt mij.
verder bemoei ik me niet met het topic want ik heb een merry

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 11:41

klaske schreef:
verder bemoei ik me niet met het topic want ik heb een merry


Waarom mag je je niet met het topic bemoeien als je geen hengst of ruin hebt? Ik heb twee merry merries Haha!

en evengoed een duidelijk beeld wat ik in zo'n geval zou doen. Lips are sealed