Paard op stal na chippen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Paard op stal na chippen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-04 12:13

Gisteren is Bjarni gechipt en geent. Onverwachts kon ik er niet zelf bij zijn wat nu dus als resultaat heeft dat ik nu achter m'n papieren, registratie enz. aan moet bellen.
Nou hoorde ik van degene die er wel bij was dat je paard 24 tot 48 op stal moet na het chippen, had ik nog nooit van gehoord!
Bjarni heeft spat en ik heb hem normaal de hele dag buiten lopen, heb ook vandaag de assistente gebeld en in overleg met haar hem gewoon naar buiten gedaan, maar heeft iemand hier verder ervaringen mee?
Wat zou de reden zijn om hem op stal te hebben (ik begreep nu dat hij zich gewoon een dag niet in het zweet mag werken). Vind het allemaal een beetje vaag!
pfff, dat chipgebeuren, word er niet vrolijk van

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 13:13

Mijn paardje wordt nog gechipt, maar heb begrepen dat de chip minimaal klein is, dus volgens mij hoef je dan niets bijzonders te doen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23419
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 13:30

het enige wat ik ooit begrepen heb is dat je paard wat last van zijn halsspier kan krijgen doordat de chip daar is ingebracht.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 13:40

een paar dagen niet rijden was al wat ik als advies kreeg voor de rest mochten ze gewoon buiten.

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-04 14:27

Gelukkig, ik begon toch te twijfelen omdat de da gezegd had binnen blijven. Ik heb 'm wel gewoon naar buiten gedaan in overleg met de assistente, vind het niks om 'm de hele dag opgesloten in z'n stal te hebben! Ook uit reacties hier verder om me heen hoor ik van niemand dat paarden 2 dagen op stal moesten, ik weet niet wat voor bijzondere chip hij dan gekregen heeft..... moet wel heel speciaal zijn!

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 18:40

Ik heb helemaal geen advise gekregen toen onze pony gechipt werd!
Of je paard nu op stal staat of lekker in de wei moet voor zo een chipje niet uitmaken hoor!
Gewoon lekker naar buiten doen!
Groetjes Lundi

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 20:11

idd paar dagen )twee ) niet rijden en dan kan je gewoon weer alles doen! Op stal is echt niet nodig hoor! Wel in de gaten houden of de chip niet gaat schuiven. Maar dat is bijna nooit het geval

miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 22:05

ik heb ook geen advies gekregen, maar volgens mij is het zo dat je paard de 1e 24 uur niet hard met je paard mag gaan trainen. mijn paardje heeft na het chippen lekker op de wei (modderpoel) gestaan en ben de volgende dag lekker op t gemakje met haar naar buiten geweest. ze had nergens last van..

MissPPP

Berichten: 261
Geregistreerd: 19-05-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 23:04

Nee, die van mij ook niet, naar buiten mag zéker wel dacht ik! Bij mijn paard zeiden ze dat hij er gewoon wat last van kon hebben met aan de teugel rijden omdat het inderdaad in de halsspeir geplaatst wordt. Verder heb ik er sowieso nog nooit complicaties of dergelijke over gehoord, (maar dat ff terzijde!)

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 23:57

bij ons zeiden ze ook:2 dagen geen intensieve arbeid,wel gewoon beweging geven

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-04 00:05

Een beetje een vreemd verhaal dus hier. Vanmorgen zoals gezegd met de assistente gebeld, die zag ook het probleem niet. Vanmiddag met stalgenoot gebeld (die er dus bij was met het chippen en ook te horen kreeg ze op stal te houden) het op stal houden was door de da aangeraden om ervoor te zorgen dat bijvoorbeeld met spelen en stoeien er niks geks kan gebeuren met de chip. Lijkt me erg sterk dat een ander paard hem eruit zou bijten of zo en snap ook eigenlijk de logica niet helemaal. Hij heeft zelf zijn 2 shetten nl in 1 stal staan, zouden ze dan niet gaan stoeien en buiten wel?
Nou ja het zal allemaal wel, Bjarni gaat in elk geval ook morgen weer gewoon lekker naar buiten, hou 'm even nog een dagje apart van zijn grote speelmakker voor het geval dat en dan moet het toch echt geen probleem zijn lijkt me!
Zou dit dan een soort overvoorzichtige dierenarts zijn?

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 00:49

Zolang er geen wond is, chippen gebeurt toch onderhuids is er toch niets aan de hand?

LibertyLucky

Berichten: 966
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 14:19

Zou het niet kunnen zijn dat je je paard ook niet uit stal zou mogen halen omdat hij ook is geent? Als hij is geent mag hij niet zweten.geloof ik ,zoiets heb wel eens gehoord.

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-04 15:05

Ik denk zelf dat het dan te maken heeft met het spelen en een eventuele onsteking die je dan zou kunnen krijgen (stel dat hij ook nog op die plek gebeten wordt ofzo) het is een klein wondje dus dat zou kunnen.
Het klopt dat hij niet mag zweten maar van op het land staan gaat hij echt niet zweten, hij is al op leeftijd en loopt niet als een dolle heen en weer te rennen.
Ik heb hem in ieder geval gewoon lekker buiten staan en alles gaat gewoon goed, hij lijkt nergens last van te hebben.
Wel bedankt voor het meedenken allemaal!

llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 16:12

mijn pony is gechipt ,, ik mocht 24 uur niet rijden omdat ze dan iets met de spieren kan krijgen als je gaat rijden

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 00:08

Doris, bianca en stip zijn ook gechipt laatst en die hoefden geen 'speciale behandeling' Tong uitsteken Zijn gewoon weer de wei ingegaan en volgens dat vrouwtje die dat deed kon dat geen kwaad omdat de chip zo klein was dat ie gelijk goed werd opgenomen in die huidlaag.

prompter

Berichten: 11067
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 00:28

Mijn paard is 3 weken geleden gechipt, en ik ben de volgende dag gewoon gaan rijden hoor! Wel met touwhalster (ik rij meestal bitloos), dus ze kon haar hoofd en hals zo houden als ze zelf wou, nageeflijkheid vragen lijkt me de eerste dagen niet zo verstandig.

Afbeelding
Afbeelding A mind is like a parachute - it works best when it's open Afbeelding

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 02:25

De chip moet zich ´innestelen´ in het bindweefsel. Daarom is het verstandig om niet te rijden. Maar als je hem 24/48 uur op stal houd beweegt hij toch ook gewoon? dus dan zou de chip ook kunnen verschuiven gewoon de eerste 48 rudtig houden dus.....
Ik ben helemaal tegen het chippen omdat het mij te vaak voorkomt dat ze een chip niet meer kennen vinden of dat hij gaat 'zweven' en op een heel andere plek terug gevonden wordt!
lijkt mij niet veilig dus..... maar dat is mij mening

Spetter

Berichten: 1885
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Hoogezand-Sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 19:22

Ik moest mijn paard ook 2 dagen op stal zetten ivm de innesteling van de chip. De andere paarden van de pensionstal ook. Zal dus per dierenarts verschillen wat ze adviseren, maar bij mij werd dus ook 2 dagen binnen geadviseerd. Geloof dat je dan minder kans hebt op "zweven" van de chip. Maar goed, dat zei mijn dierenarts.
groetjes Cindy en Spetter

anhiza

Berichten: 291
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Kruisland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 19:43

na het chippen is bij ons alles gewoon naar buiten gegaan.
DA heeft er ook niets van gezegt...
en de volgende dag liepen ze gewoon weer onder het zadel....
was me ook niet bekend dit,lees het nu pas,maar goed anders had m'n DA dat wel verteld neem ik aan.
dus bij ons is er verder ''geen'' rekening mee gehouden.

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 00:33

Een vriend van mij wilde zn Haffies laten chippen,hij woont in Schoonoord Drente ( misschien dat het overal verschilt???)
Dus hij naar de dierenarts om info te vragen kreeg hij als antwoord: Sorry meneer, als u uw paarden wilt laten chippen is dat prima maar niet bij ons! Ze vonden het een te groot risico omdat 'er iets gebeurt' was maar wat wilde ze niet zeggen..... Verward
Dus als zelfs een DA het zegt ( nu een jaartje geleden) dan is het volgens mij nog niet 100% veilig.
Geen van mijn pony's zijn gechipt, eentje wel maar die was het al voordat ik hem kocht. Haha!
Bij mij op stal is er bij een paard zn chip terug gevonden in zn bil terwijl hij er toch echt in zn nek was ingegaan....
Tuurlijk het zal best wel geen kwaad kunnen en ( hoop ik) niet vaak voorkomen maar toch
Ik vind het geen fijn idee....

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 10:08

sterke verhalen vind ik, kopje thee en koekje er bij???

sorry hoor

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 13:38

Hoi,
bij ons is het zo en dat hebben we ook asl advies van de Dierenarts gekregen als ze gechipt zijn in ieder geval niet rijden. want dan ga je buigen en dan kan de chip gaan verschuiven, meestal stappen ze dan de paarden bij ons die aan de longeerlijn heel fris zijn en de paarden die minder fris zijn die worden aan het halster gelongeerd...

dat is tenminste wat wij voor advies hebben gekregen, en ook is het zo dat je alleen die dag van het chippen niet mag rijden.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 14:06

Ze mogen best op wei, maar je mag het paard voor twee drie dagen niet in het zweet werken.. Dat is alles..

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 15:16

ook wel logisch... t is en blijft een wond. hoe groot ie ook is.

ik las hier ergens dat ie onderhuids werd aangebracht je ook geen wond hebt.. euhm.. heeft dat paard dan een rits ofzo? je moet zo wie zo door die huid.. en ook nog in een spier..
klas heeft geloof ik ook een dag rust gehad, maar last had ze er niet van