11-2 krijgt Destiny een infuus Tildren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

11-2 krijgt Destiny een infuus Tildren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 20:52

eindelijk is het dan zo ver Lachen

ik heb genoeg gespaard om een behandeling met Tildren te kunnen betalen!!

Vorige week wilde ik al een afspraak maken, maar toen stond ze ineens extreem kreupel rechtsvoor, ben toen bij de DA geweest, dacht aan hoefzweer, niets te vinden, hoef verdoofd en ze liep goed, toen wat weggesneden in de hoef, er was echt niets te vinden, foto's gemaakt en ook daarop niets te vinden

sinds zondag loopt ze weer goed en ze heeft sinds vanmiddag haar ijzer ook weer terug(is maar meteen helemaal opnieuw beslagen) en ze loopt super, behalve linksachter, die net niet goed mee kan komen, maar daar moet Tildren dus wat aan kunnen doen

De DA heeft haar 2 jaar geleden gezien, toen kon ze niet op LA staan, en dacht hij niet dat ze nog op zou knappen, zeker niet nadat een andere kloiniek ook een negatief advies had(afmaken)
vorige week toen rechtsvoor dus was verdoofd liep ze voor 100% en hij heeft toen meteen naar LA gekeken(ik was er toen toch dus ja) en hij vond haar extreem veel verbeterd, en dat zonder enige medicijnen, en hij had goede hoop dat Tildren dat laatste beetje kon helpen om weer 100% te lopen
Hij had al meerdere spat-paarden met succes behandeld, dus ik ben heel benieuwd!

helpt het niet, is het erg zonde van mn geld, maar anders blijf ik me toch afvragen van ja misschien had het wel kunnen helpen, dus ik probeer het gewoon, en ik hoop dat ze weer wat meer kan doen qua buitenrijden, want ze wil zelf echt heel graag, en anders mag ze gewoon lekker in de wei blijven staan net zoals nu. zolang ze geen pijn heeft als ze in de wei staat mag ze blijven, maar ik hoop dat Tildren helpt!

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 21:18

Heel veel succes!!!! Hopelijk helpt het!! Het is het proberen natuurlijk altijd waard.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 21:27

Ha Renske, die van mij gaat ook Tildren infuus krijgen, weet alleen nog geen datum (ws in de komende 3wkn)

Mij is het ook "afgeraden" omdat mijn paard in principe "goed" loopt, ondanks de arthrose, maar ik heb zoiets van "baadt het niet, schaadt het niet" ik wil de arthrose STOPPEN.

Maar ik krijg een beetje het idee dat DA's niet staan te springen om paarden zoals die van mij daarmee te behandelen omdat ze dan geen succesverhaal kunnen voorleggen o.i.d. in de trant van "dat is toch te duur om "zomaar" te proberen....jammer dan, dat maak ik zelf toch wel uit ?????? Het zou namelijk bij mijn paard alleen rontgeneologisch (hoe schrijf je dat ?) aan te tonen zijn of er verandering in de situatie is gekomen.

Moet je dan wachten totdat het TE laat is ?

Alle DA's zijn er over eens dat dit een middel is (zoals die ) 1x in de zoveel jaar ten tonele verschijnt, een revolutionair middel, ze weten alleen nog niet HOE ze het precies kunnen toepassen. Terwijl de grote fokkers (o.a. Zangersheide) dit preventief toepassen bij hun paarden !

Waarom ik dan niet ? sterker nog, waarom zou ik het niet PREVENTIEF bij Mist toepassen, ter voorkoming van dergelijke problemen (Mist is nu bijna 22 en heeft absoluut nergens last van...tot nu toe!) het is toch mijn geld ?
af en toe snap ik DA's niet Verward

Hoe me op de hoogte he !

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 21:33

jij ook veel succes gewenst!
bij mij werd het juist aangeraden, mn DA is heel erg terughoudend over nieuwe revolutionaire middelen, maar zag een aantal paarden zo verbeteren dat ie tegen mij zei van ja wie weet kan je hier eens over nadenken

ze loopt nu gewoon niet 100% goed, en wie weet na de behandeling wel!

laat me weten wanneer Mist de behandeling krijgt
ik moet nog 1 week wachten, dan krijgt ze de behandeling en dan met 3-4 weken is er verschil te zien(als alles goed gaat!)

de kans dat het na een jaar opnieuw moet(als t dus werkt) is groot, maar dan leg ik iedere maand 40 euro opzij, en kan ze volgend jaar weer een behandeling krijgen, dan maar wat minder geld uitgeven aan stappen&nieuwe kleren enz

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 21:46

eeh...Mist is niet degene die de behandeling imo nodig heeft, Gardy heeft de arthrose ! Maar omdat Mist (schimmel in Avantar)bijna 22 is haalde ik het aan als zijnde mijn probleem als ik haar ook laat behandelen in de trant van "als ik daar het geld voor over heb om-zo-lang-mogelijk-van-mijn-paardje-te-genieten!-alhoewel, genieten, ik wou dat dat beest eens een x rustiger werd! niemand kan het bloed ZO onder mijn nagels halen als mijn schimmel!)

Gardy is degene waar het om gaat (bruine in Avantar) die heeft artrose all over the place, ze is nu bijna 17 jaar en het is een medisch wonder dat ze het nog zolang heeft uitgehouden! Daarmee wil ik zeggen dat de rontgenfoto's desastreus lijken, terwijl ze toch goed loopt (wel korter dan zou moeten, maar wel rad)

maar ik ga voor ons allebei duimen OK dan! en ik laat je weten wanneer mijn afspraak is !

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 22:24

oke, ik snap het Lachen

ik ga ook voor jou duimen!

labe
Berichten: 380
Geregistreerd: 18-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 00:33

Zijn jullie paarden niet verzekerd? Ik krijg de kosten van Tildren terug van de verzekeringsmaatschappij.

Enne..........die van mij loopt nog steeds goed! Balkje is inmiddels ook van ijzer verdwenen, wie weet straks zonder ijzers.

succes allebei en ik zal zeker duimen!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 00:48

nee ze is niet meer verzekerd, na de spat kregen we niets terug, ook niet terwijl ze toch afgekeurd was als fokmerrie en ze was uitgebreid verzekerd
toen ze na een jaar rust weer goed liep ben ik weer gaan rijden en kreeg ze HKO zwaarste fase, weer kregen we niets van de verzekering, behalve als we haar aan hun gaven, nou nee bedankt

tijdje dichte ijzers gehad(geen egg-bar maar gewoon met recht stukje dichtgelast) en weidegang, toen weer gaan rijden, daarna gewone ijzers voor, en achter heeft ze geen ijzers meer(had spatbeslag maar komt al 2 jaar niet veel verder dan de wei dus had t geen zin) en 2 jaar terug is de spat linksachter verder gegaan, naar het spronggewricht zelf, daardoor was ze dus 100% ongeschikt als rijpony, en staat ze alweer 2 jaar stil, maar is ze enorm verbeterd linksachter

inmiddelsis ze uit de verzekering, behalve als ze doodgaat dan krijgen we nog wel wat.

dus ik krijg de rekening voor Tildren zelf, maar ja, dat heb ik er wel voor over!

fijn dat het met jouw paard zo goed gaat!

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 09:16

Heel goed hoor dat je het in ieder geval probeerd!Je weet maar nooit,ik zal voor je duimen dat het aanslaat!
Groetjes Lundi

Marlinde

Berichten: 383
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 10:16

heel veel succes. Ben heel benieuwd naar de resultaten. Mijn paard heeft ook spat en heeft 1,5 jaar stil gestaan en echt stok en stok kreupel. Geen DA zag er nog iets in. Heb uit pure wanhoop Primeval besteld en geloof het of niet, maar mijn paard loopt weer. Misschien is deze behandeling ook wel iets voor mijn paard. Weet je wat de kosten ongeveer zijn?

SunnyBoy
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 12:06

het is toch niet standaard zo dat je voor deze behandeling verzekerd bent? ik zal dat eens nakijken want sunny is dus nog wel verzekerd, voor het geval dat..... Ik heb nog nooit iets op de verzekering kunnen verhalen dus dat zou wel mooi zijn. Labe, wat voor percentage heb je ervan terug gekregen dan?

Renske en Mist, heel veel succes en ik ben heel benieuwd naar de resultaten. Ik ben het ook serieus aan het overwegen.... *LOL*

labe
Berichten: 380
Geregistreerd: 18-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 15:18

Ik heb de volledige kosten van de behandeling vergoed gekregen, minus reiskosten en eigen risico van 34 euro. De verzekeringsmaatschappij is AMEV HIPPO. Ik was er overigens ook wel verbaasd over dat het vergoed werd omdat er nog niet zo veel met Tildren gedaan werd en omdat ik ook de indruk kreeg dat de verzekering liever had dat ik een zenuwsnede liet toepassen.

SunnyBoy
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 15:21

ik zal er eens naar informeren. Die van jou loopt nog steeds goed dan? hoe lang is het geleden dat hij behandeld is?

labe
Berichten: 380
Geregistreerd: 18-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 15:48

15 oktober vorig jaar. Het mooie van het verhaal is dat wij afgelopen zomer hadden besloten dat hij in de wei mocht lopen zolang hij het nog leuk vond, ook al betwijfelden we dat zelfs al. Om te voorkomen dat mijn andere paard na zijn heengaan alleen zou komen te staan, hadden we eind september al een ander paard gekocht, zeg maar als vervanging. (Oei wat klinkt dat rot! Bedoel ik echt niet zo hoor, want ik ben knotsknetterstapelgek op al mijn beesten en met dit paard heb toch wel een speciale band.)

Toen ik de kliniek belde met de mededeling dat hij weer/nog steeds kreupel was, kwam de veearts met een aantal opties waaronder Tildren, en deze laatste kans wilde hem wel geven natuurlijk, we waren al 2 1/2 jaar aan het tobben en we hadden inmiddels bakken met geld uitgegeven aan dit dier het beter te krijgen, je kunt echt zo gek niet verzinnen, dus dit kon er ook nog wel bij. Eigenlijk zagen we al heel snel na de behandeling resultaat. Ook mijn instructrice vond het verschil van voor en na de behandeling verbluffend. Misschien is het toeval, misschien is Tildren een wondermiddel, al geloof ik niet in dat soort zaken. Feit is en blijft dat m'n beessie weer goed loopt en lol in z'n leven heeft en daar gaat mij om. Ik weet als geen ander wat een verdriet het geeft als je je paard moet missen, een stal vol andere nieuwe paarden maakt dat echt niet goed.

Ik zal de laatste zijn om mensen ertoe aan te zetten dit middel ook te gebruiken, niet iedere botaandoening is hetzelfde, en een dierenarts moet daar maar uitspraken over doen. Ik kan ook niet oordelen over andermans portomonnee, ik wil wel duidelijk maken met bovenstaand verhaal dat Tildren met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid mijn paard heeft gered en gun de mensen die dit middel ook gaan gebruiken een zeer gunstig resultaat.


En al komt dit als preek over, zo is het niet bedoeld! Knipoog

Lestria

Berichten: 1066
Geregistreerd: 30-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 15:59

Kan iemand mij vertellen wat zo'n behandeling ongeveer kost? Ik begrijp dat het redelijk aan de prijs is maar kan nergens (ook niet met de zoekoptie) zien wat het nou kost.
Ben ook wel geïnteresseerd voor mijn 23 jarige merrie met artrose.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 17:42

Ik denk dat de DA het afrade omdat "baadt het niet, schaadt het niet" echt niet op gaat! Je spuit wel iets in een gewricht, en ik kan me bijna niet voorstellen dat het geen schade aanricht. De korte termijn resultaten blijken dus heel erg goed te zijn, maar niemand weet wat de resultaten op de lange termijn zijn, dus loop je altijd een risico. Dat jouw DA het jou afraadde kan ik goed begrijpen, maar als je zelf in je achterhoofd houdt dat er altijd een risico aan zit en je wilt het nog, dan zou ik het gewoon doen!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 18:59

Mikey er wordt niets in een gewricht gespoten, via een infuus krijgt het paard het spul in zijn lichaam.
de behandeling kan onbeperkt herhaald worden, en het enige wat Tildren doet, is de opbouw en afbraak van de botten 'normaliseren' dus plaatsen waar die opbouw/afbraak uit balans is daar zorgt Tildren er voor dat het weer normaal gebeurt, en de aangetaste plaatsen daar hecht het zich aan het bot, en dan vormt het een laagje er om heen

t id lastig uit te leggen, ik heb de folder hier liggen incl plaatjes, en het ziet er allemaal heel logisch uit

een vriendin van mij heeft 380 euro voor het infuus betaald daar komt nog 19% btw bij en nog 17 euro verdovingsspuit en nog behandelkosten(30 euro ofzo)

totaal ging het richting 450 euro

mijn DA(werkt samen met die kliniek, maar heeft ook zn eigen prakrtijk aan huis) had het over 350 euro voor het infuus, en dan nog een verdovingsspuit erbij(oa om koliek te voorkomen, dat is de enige bijwerking van het infuus en om relaxed stil te staan) en behandelkosten zullen er ook wel bij zitten, ik heb 450 euro gespaard, iets meer/minder maakt niet uit maar zo rond de 450 euro zit het dus incl behandelkosten en BTW etc.

timberland
Berichten: 6
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 20:51

Tildren heeft bisphosphonaten als actief bestanddeel. Deze zijn zeer selectief en hebben een hoge affiniteit voor plaatsen met een verhoogde been turn-over. Simpel zeggend remmen ze de osteoclasten (cellen die been afbreken) en stimuleren de osteoblasten (cellen die been opbouwen). Tildren wordt als infuus toegedient (1 mg/kg lich.gew. in 1 L. NaCl in ong 30 min.). De beste resultaten worden gehaald in gevallen van acute spat en b.v. Kissing-spines waar duidelijke osteolyse (beenafbraak) aanwezig is. Uit onderzoeken bij paarden met podotrochleose (hoefkartol ) werd echter geen verbetering vastgesteld na behandeling met tildren.

labe
Berichten: 380
Geregistreerd: 18-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 23:52

Dan stel ik onmiddelijk mijn paard ter beschikking voor nader medisch onderzoek!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-04 10:50

timberland, ik heb hier de folder van Tildren liggen met een apart onderzoek over Tildre bij spat, en een onderzoek over tildren bij HKO

het percentage van de paarden die 'genezen' na een behandeling ligt bij spat hoger dan bij HKO, maar ook bij HKO is er een groep die 'geneest'

echt genezen kan niet, want als je een rontgenfoto zou maken zie je ook bij de paarden die wel goed lopen, dat er een afwijking zit, maar klinisch verbeteren er heel veel paarden, ook de paarden met HKO

folder Tilderen en HKO"]


percentage geen effect

55% van de paarden uit de Placebo groep werd uit het onderzoek teruggetrokken
niet een paard uit de Tildren-groep werd uit het onderzoek teruggetrokken

beoordeling van de mate van kreupelheid
In de Placebo groep: in de eerste 2 maande werd een afname gezien van het aantal paarden met matige tot ernstige kreupelheid. Na 2 maanden is er een terugval en op 6 maanden is 90% van de paarden uit deze groep ernstig kreupel.

In de Tildren groep
Hier zien we een progressieve en lang blijvende verbetering. na 6 maanden was 60% van de paarden niet meer kreupel of lieten slechts geringe verschijnselen zien, wat het midden tot lange termijn effect van Tildren aantoonde

Na 6 maanden heeft meer dan 67% van de paarden een normaal niveau van activiteit bereikt

Bij behandeling van recent ontstane podotrochleose geeft Tildren een zeer duidelijke klinische verbetering voor de midden en lange termijn. Bij oudere gevallen (meer dan 6 maanden klinische verschijnselen) is de algehele respons op de behandeling nogsteeds zeer bevredigend, maar zijn soms 2 behandelingen 2 maanden na elkaar noodzakelijk om een significante klinische verbetering te bereiken.
[/quote]

[quote="folder Tilderen en spat schreef:


Percentage geen effect

38% van de paarden in de Placebo-groep werd uit het onderzoek terug getrokken
geen enkel paard uit de Tildren-groep werd uit het onderzoek teruggetrokken

beoordeling van de mate van kreupelheid
In de placebo groep werd een vermindering gezien van het aantal paarden met matige tot ernstige kreupelheid. Dit komt wrsch doordat het paard op rust is gezet of door kortdurende verbetering die tijdens deze aandoening kan optreden

In de Tildren groep
Na 1 maand was bijna 60% van de behandelde paarden ofwel niet meer kreupel, ofwel nog slechts gering kreupel
Na 2 maanden was er een duidelijke toename van het aantal paarden dat ofwel niet meer kreupel, ofwel nog slechts gering kreupel was: 70% van de paardden
Deze verbetering was langdurig. Na 6 maanden was bijna 60% van de paarden niet langer kreupel of had nog slechts geringe verschijnselen, wat duidelijk het midden tot lange termijn effect van Tildren aantoont.


In de Placebo-groep fluctueerde het aantal paarden dat weer op een normaal activiteitsniveau kwam aanzienlijk van het ene consult op het andere

In de Tildren groep werd een progressieve en geleidelijke verbetering van de activiteit van de paarden gezien
Na 6 maanden heeft meer dan 45% van de paarden weer een normaal niveau van activiteit bereikt

Bij behandeling van spat met osteolyse geeft Tildren een zeer duidelijke klinische verbetering op de midden tot lange termijn. De paarden bereiken weer een normaal niveau van activiteit na 2 maanden en blijven op dat niveau gedurende in ieder geval 6 maanden




mn DA zei wel dat er een grote kans op genezen is bij spat, dat het daar ook echt voor is bedoeld, maar deze test laat dus ook zien(het 1 deel staat het) dat bij HKO ook een grote groep paarden verbeterd.

Destiny heeft ook HKO, fase 4, en nu ineens op de foto nog maar een 3(volgens andere DA, 5 jaar na constatering HKO) en ze heeft er nooit meer kreupel door gelopen, zelfs niet na 2 jaar op de voorhand lope ivm slechte linksachter

nog 5 dagen, en dan maar afwachten hoe ze er op reageert!

timberland
Berichten: 6
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 12:31

Renske 20, ik heb ook nog even nagezocht wat de recentere resultaten zijn en heb ook een onderzoek opgezocht waar resultaten bij hoefkatrol positief zijn. Het verschil zit vnl. in de hogere dosis en de frequentie in toediening! In eerdere onderzoeken was resultaat bij hoefkatrol maar twijfelachtig. Zo zie je maar, de medische wereld is continue in beweging ! !



Equine Vet J. 2003 Jun;35(4)

Tiludronate as a new therapeutic agent in the treatment of navicular disease: a double-blind placebo-controlled clinical trial.

Denoix JM, Thibaud D, Riccio B.

CIRALE/ENVA IPC, Goustranville, 14430 Dozule, France.

REASONS FOR PERFORMING STUDY: Bisphosphonates, such as tiludronate, are used to normalise bone metabolism via inhibition of bone resorption. Areas of increased bone resorption and formation are typical lesions in a diseased navicular bone. OBJECTIVES: To determine if bone remodelling changes occurring in navicular disease may be corrected with therapies regulating bone metabolism. METHODS: We designed a double-blind, placebo-controlled clinical trial to compare 2 doses of tiludronate, 0.5 mg/kg and 1 mg/kg bwt administered via daily i.v. injections over 10 days for the treatment of navicular disease. Seventy-three horses, split into 2 subpopulations of recent and chronic cases, were enrolled to be followed-up over 6 months. Of these, 33 recent and 17 chronic cases meeting the selection criteria were maintained in the final efficacy analyses. Clinical examinations were videorecorded and reviewed blindly by an independent expert. RESULTS: Horses treated with the higher dose showed optimal improvement of lameness and return to normal level of activity 2-6 months post treatment. The more recent the onset of clinical signs at the time of treatment, the greater the efficacy. The treatment did not modify the response to extension and flexion tests. The lower dose failed to significantly improve the condition. CONCLUSIONS: Tiludronate efficacy is demonstrated in the treatment of navicular disease at the dose of 1 mg/kg bwt. POTENTIAL RELEVANCE: Our results support the clinical relevance of bone remodelling changes in the outcome of navicular disease.

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 13:47

Hallo ben ik weer, helaas heeft Tildren helemaal niets geholpen bij mijn hoefkatrolpaard in fase 4.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-04 20:01

ik heb verschillende testen gevonden(oa via DGKstudent hier op bokt) waarbij ze 3 groepen hebben getest
1 groep kreeg een placebo
1 groep werd 10x ingespoten
1 groep kreeg een infuus, dus evenveel als 10x inspuiten maar dan in 1 infuus

die laatste groep daarvan verbeterden de meeste paarden, zowel met spat als met HKO

maar hoe groot het perecentage ook is dat verbeterd, en blijft altijd een groep waarbij het niet werkt, zoals dus bij bets
maar ik heb t geluk dat mn spat paard die hko fase 4 heeft sinds 5 jaar, nooit meer kreupel is gaan lopen door de HKO, het gaat bij mijn paard dus alleen voor de spat die in het spronggewricht zelf verder is gaan woekeren.

timberland
Berichten: 6
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 22:35

Nog een woordje over podo. het hoefkartol gebied bestaatuit de diepe buiger , de bursa tussen de buiger en straalbeen (bursa podotrochlearis) , het straalbeentje en alle ophangbandjes die er aan vastzitten. problemen in een van deze structuren geven allen een soortgelijk klinisch beeld : paard met hielpijn! RX foto's laten alleen de beenstructuur van het straalbeen zien. Echo van de ondervoet om de weke delen in beeld te brengen is zeer lastig, zodat letsels vaak gemist worden. scintigrafie gaat hier misschien meer uitkomst bieden. in NL is er sinds kort alleen in de lingehoeve een scintigraaf. Dit wil zeggen dat er veel gevallen zijn van klinische podo, dus ZONDER of slechts MATIGE RX afwijkingen. in deze gevallen lijken bisphosphonaten met hun hoge affiniteit voor been weefsel dus geen oplossing te geven. Ook letsels aan weke delen kunnen dus hetzelfde klinische podo beeld geven. Vaak kom je paarden tegen met klinische podo waarvan RX foto's zijn gemaakt en waarbij mijns inziens een te groot belang aan soms minimale afwijkingen wordt gehecht. De oorzaak kan dan in een van de andere structuren liggen. Ik schrijf dit alles, omdat ik niet wil dat mensen onnodige kosten maken, als kans op slagen niet reeel is. gebruik tildren bij gevallen van verhoogde been turn-over, osteolyse, remodellering........ maar niet als wondermiddel dat alle orthopedische problemen wel even op zal lossen.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-04 22:59

Tildren is idd geen wondermiddel, dat zeker niet, maar destiny, met de extreme spat, die in het spronggewricht zelf aan het woekeren is, maakt volgens mn uiterst sceptische DA ee goede kans om (grotendeels) te herstellen

ook omdat ze zelf zo kei hard is voor zichzelf dat ze nu dus 100% kan lopen als ze zich druk maakt, maar als je haar een gewoon arbeidsdrafje vraagt, blijft LA erg achter, zelfde met het maken van de sprong in de galop, dat lukt haar niet meer
Tildren zou net genoeg kunnen verbeteren waardoor ze het wel kan

dus ik ga het proberen, da heb ik iig het idee alles geprobeert te hebben voor haar, helpt het niet, tsja zonde van mn geld maar dan mag ze gewoon in de wei blijven staan.