help iemand?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bolletje
Berichten: 2120
Geregistreerd: 30-05-03

help iemand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 08:50

wie weet wat mijn pony heeft, ik heb een pony.
al 5 jaar nou heeft ie nooit echt lekker gelopen op de stenen , maar ben er nu eens echt goed naar aan het kijken , en nu zie ik ook echt dat als ie in het gras loopt heel normaal loopt ook lekker doorloppt , maar zodra ik op de stenen loop van het gras naar de stenen in stap dan loopt ie heel zachtjes, als ik ga draven op de stenen , dan loopt ie niet kreupel ofzo maar niet echt vlot door als andere paarden weg draven van hem , dan wil die als ie op het gras is er achter aan en kan die ze met gemak bijhouden , maar als ik op de stenen loop en de rest draaft weg , dan blijft ie stappen totdat de afstand te groot word en gaat ie toch maar draven. in de bak heeft ie nergens last van. maar als ie opgefokt is en gaat die draven dan loopt ie echthard door. wie weet wast dit is en wat ik er eventueel aan kan doen , ik rijd nu alleen maar zoveel mogelijk in het gras. maar wil eigenlijk ookg graag weten wat dit is en of ik eventueel de veearts er naar moet latne kijken of speciaal beslag , ik denk zelf dat het aan zijn gewrichten ligt, maar weet dit niet zeker.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 09:35

heeft je pony nu al wel ijzers? Als hij geen ijzers heeft, loopt hij misschien wat gevoelig op blote voeten.

llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 09:58

ja dat kan... wat Kyona zegt...

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 10:03

ik zou idd ook even de hoefsmid ernaar laten kijken

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 10:12

lijkt mij ook een prima vraag voor de hoefsmid

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 13:41

Ken veel pony's met hetzelfde probleem: gevoelige voeten.
Langzaam en voorzichtig op verharding en graag op gras willen of in de bak en dan wel goed voorwaarts willen.

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 13:43

Het kan zijn dat je pony zulke gevoelige voetjes heeft en dat die daarom het probleem geeft.
Heeft je pony misschien ijzers?
En als die gene ijzers heeft dan kan je beter er ijzers onder slaan en waarneer je denkt van nu is het wel goed dan kun je weer zonder proberen.

bolletje
Berichten: 2120
Geregistreerd: 30-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 19:20

hoi ik heb zelf het gevoel dat het aan zijn gewrichten ligt, met ijzers krijgt ie dan extra klappen en mijn paard is niet zon lieverdje bij de smid kappen gaat net maar ijzers hoef ik niet eens te proberen ook niet met verdoving ,ik rijd nu sinds kort met hoefschoenen gaat erg goed , maar zodra ikze af doe en dan loopt ie weer net zo slecht

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 19:59

Dus heeft hij waarschijnlijk gevoellige voetjes, je geeft het antwoord zelf al.
Als je de schoenen uit doet loopt hij weer slechter!!

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 20:05

ons paard had dat ook en die was wat gevoelig als ze op stenen moest lopen, in het gras liep ze ook altijd gewoon lekker.

Bonnieknol

Berichten: 207
Geregistreerd: 26-09-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 20:06

heeft ie op ijzers gelopen? Mjn pony had een poos op ijzers gelopen en toen deze eraf gingen heeft het wel een paar maanden geduurd voordat ze niet meer gevoelig liep op de weg. Dat is een vrij logische verklaring. Sommige ponys zijn eenmaal wat gevoeliger in hun hoeven, vooral als ze veel in de bak lopen en niet zo gewend zijn op de weg.

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 21:47

is hij/zij wel eens hoefbevangen geweest? of hier bijna tegenaan gezeten?
dan krijgen ze dat ook,een schetter,bij ons op stal heeft dat ook,of ze op eiers loopt!

Eefjes
Berichten: 219
Geregistreerd: 01-02-04
Woonplaats: ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 21:52

Ik zou er een dierenarts bijhalen en die er na laten kijken en dan horen wat die zegt!!!

bolletje
Berichten: 2120
Geregistreerd: 30-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 23:28

hoi hij heeft voor de rest nooit wat gehad geen problemen ofzo, hij loopt ook niet op zijn straal ook heeft ie nooit ijzers gehad , maar zou het niet iets van artrose kunnen zijn ofoz?

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 00:14

ik denk dat t gewoon gevoelige voetjes zijn.. in t gras en in t zand loopt ie wel goed en met hoefschoenen ook, anders zou dat ook gevoelig zijn als ie artrose had

Iduna
Berichten: 175
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 19:33

Hoi,

ik denk ook dat het echt heel gevoelige voeten zijn,er zijn paarden die geen stap op de harde weg verzetten zonder ijzers!Artrose hoef je volgens mij niet bang voor te zijn,heeft hij wel eens gevulde gewrichten?Je schrijft dat hij dit al 5 jaar heeft,heb je hem 5 jaar en doet hij dit van begin af aan,of heeft hij vroeger ijzers gehad en nu niet meer?Als dit ineens"spontaan"is ontstaan zou het wel eens kunnen zijn dat hij eens heel licht hoefbevangen is geweest wat dan omdat het zo licht is geweest niet zichtbaar is aan de witte lijn,maar wel voor gevoelerige voeten kan zorgen.Maar het klinkt echt als "gewone"gevoelige voeten!

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 15:16

Je denkt veel te moeilijk. Dit zijn gewoon gevoelige voeten. Je zegt zelf al dat het probleem over is als je op een zachte ondergrond loopt of hoefschoenen aanheeft. Als het een probleem in de gewrichten zou zijn, dan moet je ook wat aan je pony merken als je in de bak of met die hoefschoenen rijdt.
Enigste en simpelste oplossing:ijzers.
Probeer zelf al wat meer en langer de voeten op te tillen en tik eens rondom de hoef met een hamer, zodat hij kan wennen aan de handelingen die een hoefsmit ook verricht.

Het is zonde om je centen uit te geven aan een dierenarts die je vervolgens toch gaat adviseren om je pony op ijzers te zetten.