Shetlander die ineens heel weinig mest :(

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Shetlander die ineens heel weinig mest :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-04 15:47

Hallo allemaal,

Ik heb een shtelanderhengstje van 11 jaar oud die op stal staat, op zaagsel. Hij is om medische redenen geschoren en krijgt een flinke plak hooi per dag en een beetje zemelen met een hand musli erdoor.

Hij is niet dik en ook niet dun, neigt eerder naar ietsje te dik en hij komt er iedere dag uit, ook op de wei.

Sinds die storm mestte hij van de ene op de andere dag ipv een flink aantal hopen, nog maar 1 of 2 hoopjes per dag. Hij eet goed, is vrolijk, loopt lekker mee en heeft geen enkele tekenen van ongemak, pijn, koliek oid.

Ik heb met de DA overlegd en die zei dat een plak hooi in principe 1 flinke hoop mest oplevert en dat ik me geen zorgen hoef te maken als hij zich verder normaal blijft gedragen.

Ik vraag me echt af: HOE KAN DIT?!

Hevonen

Berichten: 5611
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 17:50

Misschien doet hij het stiekum ergens anders...

Nee, heel raar. Geen idee. Is de mest erg droog?

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-04 20:16

Nee dat valt heel erg mee, er zit gewoon zo'n olie-achtig laagje omheen en het zit wel erg samengeperst, maar echt keihard is het niet (heb het even ontleed haha Haha! )

Misschien maiskiem olie geven?

Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 20:18

In principe moeten de mestballen een beetje "glimmen", als ze dof een vrij droog zijn dan neem ik gelijk actie door wat meer zonnebloem olie door het voer te gooien. Een verstopping is makkelijker te voorkomen dan de ellende van parafine etc.
Als jij het gevoel hebt dat er minder mest uitkomt, dan hoort, zou ik hem direct een flinke dosis olie door het voer geven. Hij staat ook op de wei ? die zal inmiddels wel heel schraal zijn (teminste als ik naar mijn eigen weides kijk!) dus zand is ook iets om op bedacht te zijn, maar ook daarbij kan olie helpen.

ps: zonnebloemolie, maisolie, lijnzaad olie... het maakt weinig uit denk ik