help,ons nieuw paard heeft bultjes op haar rug

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin_B

Berichten: 440
Geregistreerd: 26-04-02
Woonplaats: mierlo

help,ons nieuw paard heeft bultjes op haar rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-04 22:55

ze zitten zowel links en rechts langs haar rug,op de plek waar ook het zadel zit. Verward
Nu denkt mijn instrecteur dat het van het zweten kan komen,omdat ze ook niet als je er op drukt gevoelig voor is,iemand anders dacht weer mischien aan het voer(zou ze het dan niet overal moeten hebben?)
weer iemand anders denkt mischien drukkingen van het zadel?

heeft iemand dit ook al ooit meegemaakt?
we weten ons geen raad,anders mischien maar da bij halen?
we willen het niet vertesten,anders als het drukkingen zouden zijn en we rijden ze door,kunnen we een tijd niet rijden.
Dit zadel heb ik tweedehands gekocht,en past volgens iedereen goed,maar ja Verward
groetjes karin

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 22:59

Hmmm, tja, het klinkt toch een beetje als drukkingen. Misschien toch maar even de da erbij halen... want drukkingen zijn echt niet fijn!

tequila

Berichten: 1580
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 11:19

Doet het pijn als je erop drukt? Het zouden namelijk ook bindweefselbultjes kunnen zijn (nodulaire Necrobiose). Ik ga even op zoek naar info hierover.

tequila

Berichten: 1580
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 11:23

"Bindweefselbultjes
Bindweefselbultjes zijn wat hardere, meestal gevoelloze, bultjes. Op de plek van het zadel zijn ze meestal het gevolg van een drukplek. Elders op het lichaam is de oorzaak veelal een ingekapseld lichaamsvreemd "voorwerp", zoals een angel, splinter of eitjes van parasieten. Een andere oorzaak is een verwonding in het verleden waarbij littekenweefsel is ontstaan. Bindweefselbultjes zijn onschuldig. Hoewel ze heel moeilijk verdwijnen, kan een bloedsomloopstimulerende zalf nog wel eens helpen"

Mijn paard heeft dit ook, je kunt er niets aan doen. Soms verdwijnen ze plotseling weer, om later al dan niet terug te komen. Je moet er wel op letten dat je je dekjes onder het zadel vaak wast en dat je de zadelplek goed schoonhoudt. Verder is het mij aangeraden om met een gelpad of een bontje onder het zadel te rijden zodat het zadel niet de haren van de bultjes afschuurt.
Laatst bijgewerkt door tequila op 03-02-04 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 11:23

Bindweefselbultjes zijn wat hardere, meestal gevoelloze, bultjes. Op de plek van het zadel zijn ze meestal het gevolg van een drukplek. Elders op het lichaam is de oorzaak veelal een ingekapseld lichaamsvreemd "voorwerp", zoals een angel, splinter of eitjes van parasieten. Een andere oorzaak is een verwonding in het verleden waarbij littekenweefsel is ontstaan. Bindweefselbultjes zijn onschuldig. Hoewel ze heel moeilijk verdwijnen, kan een bloedsomloopstimulerende zalf nog wel eens helpen.

(bron:paardendrogist)

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 11:23

*haha* tegelijkertijd

tequila

Berichten: 1580
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 11:23

Tegelijk Haha!

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 11:24

Eileen heeft dit volgens mij ook, heb er net een topic over geopend omdat ik niet wist dat deze er was... heb idd ook een gelpad onder het zadel liggen nu en ga maar eens wat van die speciale gel ertegen bestellen

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 11:26

Kijk maar eens of het over gaat als je neutraal waspoeder gebruikt (zonder parfum) of groene zeep.
Paarden kunnen heel gevoelig zijn voor de geparfumeerde werkzame delen in waspoeder.

Baytje
Berichten: 405
Geregistreerd: 07-08-02
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 11:31

dit zijn waarschijnlijk verstopte talgkliertjes. deze bultjes kunnen inderdaad veroorzaakt worden door waspoeder, maar ook door een slechte doorbloeding van de rug, waardoor talg zich gaat ophopen. betere training van de rugspieren kan dit probleem verhelpen. de bultjes verdwijnen dan op den duur vanzelf, maar wel kunnen er kleine kale plekjes overblijven.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 13:27

MIjn paard had dit in het begin ook en dat kwam omdat ik een ander merk brokken voer dan de vorige eigenaar. Ze moet altijd erg omschakelen als ze andere brokken krijgt en reageert daarop met bultjes. Na een paar weken gingen ze weer weg. Toen ik in oktober van stal wisselde had ze het weer, weer andere brokken...

Karin_B

Berichten: 440
Geregistreerd: 26-04-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-04 13:27

Alvast bedankt, Lachen
morgen komt de da,om 12:00,wil toch een deskundige erbij hebben.
ze is niet gevoelig voor die bultjes,en het lijkt of het er steeds meer worden.
Heb nu mijn dekje uitgewassen(was een nieuw)en samen met mezelf onder de douche super lang uitgespoeld.
mischien dat het inderdaad iets met het zweten te maken heeft en de afvoer daarvan onder het dekje dat het niet weg kan.
Heeft iemand ademende dekjes eronder??
morgen als hij(DA) is geweest zal ik zijn menig hierop zetten.
ook ga ik nu haar deken eraf halen,heb het idee dat dat mischien ook een oorzaak kan zijn,kan er wat meer lucht bij,het is toch niet meer zo koud.
groetjes karin Knipoog

llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 16:02

zou je der een foto van kunne maken?

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 16:15

Mhh zijn het niet gewoon eiwit bulten als er bij ons nieuwe paarden komen hebben die dat vaak ook van het Kuilgras waar ze heftig op reageren.

Vaak trekt het vanzelf weg.

Karin_B

Berichten: 440
Geregistreerd: 26-04-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-04 16:17

llleoni schreef:
zou je der een foto van kunne maken?


helaas,wij zijn nog niet in het bezit van een digitale camera,maar er zitten er best veel.
ze zijn hard,en ze reageerd er niet gevoelig op.
en ze zitten alleen aan weerzijden van haar rug(ruggegraat),op de plek van het zadel.

karin

Karin_B

Berichten: 440
Geregistreerd: 26-04-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-04 16:19

Prisca schreef:
Mhh zijn het niet gewoon eiwit bulten als er bij ons nieuwe paarden komen hebben die dat vaak ook van het Kuilgras waar ze heftig op reageren.

Vaak trekt het vanzelf weg.


jeukten die bultjes bij die van jullie?
en zatten die ook alleen op de rug,onder de plek van het zadel.
hoop inderdaad ook dat het hem dat is,maar haal voor onze gemoedsrust
toch maar even de DA erbij.
karin

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 16:27

het kunnen ook rain rot bultjes zijn. in de zomer is het paard in de klei gaan rollen en klei heeft de huid daar langzaam verstikt. rond dezetijd zie je dan bultjes en de kun je er uithalen door daar aan de haren op het bultjes te plukken/trekken zodat de haren haren, met vethoop eruit gaan. Dat heeft mijn pony namelijk.

tequila

Berichten: 1580
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 16:37

Pfff, als ik dat zo hoor kunnen het wel een heleboel dingen zijn Haha! Inderdaad goed dat je er even een dierenarts bij haalt, hier worden zoveel verschillende dingen genoemd

Karin_B

Berichten: 440
Geregistreerd: 26-04-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-04 16:42

nu maar hopen dat mijn dierenarts het wel weet Verward
want als die ook gaat beginnen van het kan dit of dat zijn,ben ik mijn geld voor niks kwijt.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 16:43

ach ik haal er niet zo snel een DA bij zonde van me geld. Ik bekijk het 3 dagen als er dan geen verandering is kan ik altijd bellen.

Tja wat is jeuk?. Wil hij er gelijk aan krabben als de deken eraf gaat of zo af en toe. Ik weet niet wat hij hiervoor aan voer kreeg en wat nu veel paarden reageren daarop.

En fijn dat we een eigenaar hebben die EHBO voor paarden op zak heeft en een hoop ervaring met dit soort dingen.

Karin_B

Berichten: 440
Geregistreerd: 26-04-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-04 16:46

ze heeft het al een paar dagen,maar ze heeft er geen jeuk aan,zo wat ik ervan zie dan.
maar vind het juist wel belangrijk,want als het echt van het zadel zou komen,kan je het kapot rijden,en dan zijn we nog verder van huis,vooral met zo'n jong dier,en het rijden gaat net zo lekker.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 16:50

Kan je de bultje indrukken? zijn ze zachtof hard?.

Ik zou me niet zo'n zorgen maken het lijken me gewoon bultjes van het voer die trekken vaak met een paar dagen weg. Je kan gewoon rijden tenzij hij op een erg kritisch punt licht of je doet er een wat zachter bontje onder.

je vroeg eerder af of die bulten dan over het hele lichaam zouden moet zitten als het van het voer is. NEE dit zitten vaak op rug, hals en buik dus op de plek met veel vlees zit.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 20:42

het kan ook nog een allergie zijn voor wol ofzo. Misschien dat je een keer een wollen zweetdeken op hem hebt gelegd?

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 21:07

ik denk gewoon dat het schimmel is. zeker als dat paard van bij een handelaar komt. na wat stress (verandering eigenaar) komen er dan bultjes tevoorschijn. dit zo'n 3 tot 6 weken na de besmetting.

normaal maakt de veearts dan een mengsel van imaverol en nog wat. dit gedurende 10 dagen a 2 weken smeren en voila, bultjesvrij!

Karin_B

Berichten: 440
Geregistreerd: 26-04-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 09:26

Hoi,de bultjes zijn hard,het is geen schimmel,ze zitten onderhuids.
en heb nieuw zweetdeken van fleece een beige jos lansink staat er op geschreven en BR.
mischien dat ik die ook eerst eens moet uitwassen.
straks komt de da, dan kan ik jullie meer vertellen.
groetjes karin