Hoefbevangen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SunnyBoy
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-05-03

Hoefbevangen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-04 11:43

Sunny heeft de laaste tijd rust gehad, wel in de wei, maar niet aan het werk geweest. Hij was daar te kreupel voor. Anderhalve week geleden zijn we met hem naar de accupunctuur geweest. Na die tijd is het alleen maar bergopwaarts gegaan met hem. Ik ben na 3 dagen weer rustig begonnen met longeren. Niet lang, maar wel in de buitenbak (modderig natuurlijk met dit weer dus misschien te zwaar geweest?). Woensdagavond had hij ineens last met het uit de stal komen. Toen hij eenmaal een paar passen had gezet was het over. Hij had 1 achterhoef wat warmer dan de ander.
Donderdag hetzelfde, maar een heel stuk minder. Ik dacht toen dat het spierpijn was omdat hij natuurlijk een tijdje weinig had gedaan......
Gisterochtend (zondag) lag hij in de stal en wilde eigenlijk niet in de benen komen. Weer hetzelfde verhaal, paar passen lopen en het was goed. Wel weer warme hoeven. Hij heeft toen buiten gestaan en er was niets meer aan de hand.
Gisteravond ben ik weer geweest en toen lag hij weer in de stal. We hebben hem toen gelijk weer afgespoten en in de binnenmanege gezet omdat daar het zand mooi koel was. Vannacht zijn we nog 3 keer wezen kijken en afspuiten en het werd wel wat beter.
Ik heb zijn stal (zaagsel) nat gemaakt zodat hij daar ook koel in kan staan als hij uit de binnenbak moet.
Zou dit hoefbevangenheid zijn????
Wie heeft er nog meer tips wat ik kan doen om hem te 'helpen'?
alvast bedankt
groetjes joyce

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 14:49

Ik zou contact opnemen met de DA. Hoefbevangenheid onstaat niet door na rust een beetje beweging te geven maar het kan er wel door naar buiten komen.

Je kunt hem zelf misschien alvast temperaturen maar een DA is toch degene die je precies kan vertellen wat er aan de hand is. Het kan ook spierbevangenheid zijn of idd spierpijn, een hoefzweer of zijn oude blessure die toch nog niet over was.

Ik weet niet of je zijn dieet hebt verandert toen hij op rust is gezet, maar daarmee kunnen ze een hoop dingen oplopen.

Mijn tinker is er nu van aan het herstellen en had ook steeds warme hoeven. Hij staat nu op heel eiwitarm natuurhooi. EN nu mogen we langzaam zijn beweging weer opvoeren.

SunnyBoy
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-04 15:29

Heb gisteravond de DA al gelijk gebeld hoor. hij had 38 graden terwijl hij normaal op ca 37 zit. Dus wel wat verhoging. Zij gaf ook het advies om hem op een koude ondergrond te zetten.
Vandaag gaat het alweer wat beter, hij heeft de hele nacht en ochtend in de binnenbak gestaan namelijk.
Het is geleidelijk gekomen, woensdag hing hij er een beetje tegenaan, maar ik kon niet plaatsen waar hij last van had (geen dik been ofzo), donderdag geen last gehad, vrijdag en zaterdag een beetje last en zondag was het dus helemaal mis.

Ik heb zelf nog nooit een paard gehad die spierbevangen of hoefbevangen was, maar hij had ook kloppende kogels en dat scheen ook een symptoon te zijn? Verward

Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 19:19

Kloppende aderen bij de kogels zijn ook een symptoom. Hoefbevangenheid kan door overbelasting komen, maar dat lijkt me in dit geval onwaarschijnlijk.
Hoefbevangneheid lijkt in het begin op gewone stijfheid. Overigens komt hoefbevangenheid bijna altijd aan vooral de voorbenen of aan alle vier benen voor. Kan wel door kreupelheid komen omdat een paard zijn goede benen dan zwaarder belast.
Pas op met voeren en houdt zijn voeten koel tot de DA is geweest.

Wel vreemd op deze manier. Beterschap!

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 19:45

Het klinkt mij niet in de oren als hoefbevangenheid, maar ik zou toch zeker een goede DA bellen, en wel heel snel. Ik kan niet opmaken of jouw DA ook langs is geweest ?

Paarden met hoefbevangenheid hebben een typische manier van staan (hangen 9/10 keer op hun achterhand) zie deze link:
http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/hoe ... pagina.htm
Bij spierbevangenheid zijn vaak het binnenste ooglid rood gekleurd, en de urine is "roder"
Maar wat het ook is Spierb/Hoefb. er moet direct actie genomen worden!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 19:50

Mist schreef:
Het klinkt mij niet in de oren als hoefbevangenheid, maar ik zou toch zeker een goede DA bellen, en wel heel snel. Ik kan niet opmaken of jouw DA ook langs is geweest ?

Paarden met hoefbevangenheid hebben een typische manier van staan (hangen 9/10 keer op hun achterhand) zie deze link:
http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/hoe ... pagina.htm
Bij spierbevangenheid zijn vaak het binnenste ooglid rood gekleurd, en de urine is "roder"
Maar wat het ook is Spierb/Hoefb. er moet direct actie genomen worden!


Het klinkt mij ook niet in de oren als hoefbevangenheid.

Hoe voeren jullie? In wat voor land? Hoeveel brok enz.?

SunnyBoy
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-04 10:11

Hij had vanmorgen zijn hoeven weer normaal qua temperatuur en hij liep ook weer normaal en hij had sinds zondagavond ook geen koorts meer. Hij heeft een pijnstiller gehad van de DA en hij heeft inderdaad op een koude bodem gestaan en ik heb hem veel afgespoten. Vanmorgen ging het een heel stuk beter. Hij kijkt weer vrolijk en loopt ook weer normaal rond.

De paarden krijgen bij ons 3x per dag brok (mo: 3/4 mi: 1/2 av:3/4) en 3x hooi. Het probleem is dat ze zondagochtend 2 keer zijn gevoerd (brok en hooi), vlak achter elkaar. (voerders wisten het van elkaar niet )

Ik heb inderdaad op hoofcare gekeken en daar staat dat het het meest voorkomt bij de voorbenen maar dat het ook bij de achterbenen kan.

Gelukkig gaat het weer beter nu maar ik houd hem goed iin de gaten en als ik het niet vertrouwde moest ik de DA weer bellen.
Bedankt in ieder geval allemaal, ik ben een stuk wijzer geworden. OK dan!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 22:01

Ik zou minderen met de brok! 1/2 in de ochtend en voor de avond. Hooi kan geen kwaad. Ik herken het ook, zoiets hebben kennissen meegemaakt. Ze voerden teveel en zijn drastisch aan het minderen geweest. Het paard loopt nu met een handjevol 'sochtends en 's avonds in de Z en is nu op en top fit. Met het voeren had ze ontzettend veel problemen! Ze werkt om de dag.

Dus ik zou minderen met brok! Ik weet niet wat het werk is van jullie paarden, maar over het algemeen wordt er teveel brok gegeven!