kramperig paard goedgekeurd? verborgen gebrek?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

kramperig paard goedgekeurd? verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-04 21:19

Ik heb afgelopen week een nieuw paard gekocht. Nu viel het me op, dat hij in de stal met zijn ene achterbeen staat te trekken. Ik weet niet zeker of dit van de zenuwen is, het lijkt erop dat hij het doet, als hij aandacht krijgt. Hij is natuurlijk nieuw en onwennig, dus misschien gaat het wel over en zijn het gewone zenuwen.
Als ik zo naar hem kijk, doet hij niets raars, maar wel met voeren, en als je met hem bezig bent.
In de bak kan hij zijn achterbenen soms wat raar optillen. Ook als hij met zijn hoofd naar beneden stil staat, lijkt het wel of hij bijna niet kan vertrekken.
Mijn vriendin dacht aan losse kniebanden, had haar paard ook gehad, en met training was dit helemaal weggegaan. Mijn paard is 3.5 jaar, ongetraind, mager en groot (1.74).
Vorige week is dit paard 100% klinisch goedgekeurd, en rontgenologisch is hij 4 weken geleden ook helemaal goedgekeurd. Ik was er niet bij geweest, maar volgens de vorige eigenaren had de (PROK-gecertificeerde) dierenarts nog gezegd dat het paard zo goed kon lopen.

Kan zo'n paard wel goedgekeurd worden? Is kramperigheid een verborgen gebrek? Kunnen ze losse kniebanden niet herkennen bij de keuring, of heeft de dierenarts zijn werk niet goed gedaan?
Moet ik de vorige eigenaren bellen en zeggen dat ik het een maand aankijk, hoe het verandert met trainen, of heeft dit geen zin en moet het paard terug?

Zauber
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 21:54

Welke dierenarts heeft het paard gekeurd?

Groetjes Zauber

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-04 22:06

Markenstein in Schoonloo (Drenthe).
Ik weet dus niet wat hij heeft, maar goed is het in elk geval niet. Misschien is het alleen tijdelijke spanning, misschien mankeert hij gewoon wat.

Zauber
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 22:12

Opnieuw door een andere da na laten kijken wat het is.Misschien als hij iets heeft kan je het paard terug brengen met een verklaring van je eigen da.

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 22:57

Ik zou zeker de vorige eigenaar bellen en je verhaal melden!
Dit is wel degelijk een verborgen gebrek,als het blijkt dat het paard krampig is!
Als ik jou was zou ik de dierenarts dit zeker laten onderzoeken!
Mocht blijken dat het idd zo is kan je een aantal dingen doen,bv koop ontbinden of een gedeelte van je betaalde geld terug eisen mocht je dit paard willen houden!
Is er ook bloed afgenomen tijdens de keuring,dan zou dat nog kunnen laten onderzoeken,maar houd er rekening mee dat dit wel een aardig centje kost!
Heel veel sterke ermee,laat even weten hoe dit aloopt!
Lundi

laida

Berichten: 1022
Geregistreerd: 04-04-03
Woonplaats: aarle-rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 13:30

dit kan ook door de groei komen , en gaat dan ook weer over

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 13:57

ik zou er een da bij halen en naar laten kijken, mocht het niet goed zijn kan je je paard nog terug rengen, ik vind je verhaal niet echt duidelijk maar dat maakt niet zo uit, ff snel aktie ondernemen want anders zit jij straks met een paard dat niet goed is....

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 13:58

"krampig" is geen verborgen gebrek... Het paard kan namelijk van de zenuwen verkrampen en dit is dus iets wat tijdelijk is.

Morris

Berichten: 3445
Geregistreerd: 04-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 14:11

Heb je het keuringsrapport niet gekregen?
Maar iid een DA bijhalen of even contact opnemen met de verkoper (misschien is dit wel zo netjes om dat eerst te doen), niet te lang mee
wachten.

Mijn paard is alleen met linksvoor wat krampiger, alleen met voetjes geven. Verder heeft hij er geen last van. Niets ernstigs dus, in mijn situatie.

Succes!

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 14:48

Als het een kramptrekker is dan is dat een bepaalde vorm van ataxie. Hierop wordt een paard niet afgekeurd omdat het een schoonheidsfoutje is en niet een gebrek. (als een hanetred). Het kan zijn dat je met training (dus de vorige eigenaar) het eruit rijd cq. minder maakt. Ook het voeren van vit. e en seleen zorgt er voor dat het transport van de antioxidanten wordt bevorderd waardoor het minder erg wordt. Weg gaan zal het niet....

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 19:50