Hebben Friesen vaak luchtwegproblemen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Hebben Friesen vaak luchtwegproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-04 18:12

Een meisje bij mij op stal heeft sinds een paar maanden een Fries veulen. Sinds ze hem heeft, is ie nooit helemaal gezond geweest. Hij hoestte veel, de dierenarts is een paar keer langsgeweest en hij heeft allerlei medicijnen gehad (o.a. antibiotica). De laatste keer vond de da dat de longen goed klonken, maar de dag daarna ging het veulen toch weer hoesten. Nu is hij naar een kliniek geweest voor onderzoek, en daar nog beroerder van teruggekomen: ze hebben met een naald een stukje uit z'n longen gehaald, dat stuk is helemaal dik en hij heeft meer dan 40 graden koorts. Allemaal heel sneu dus.

Nu vroeg ik aan de eigenaresse of ze de fokster van het veulentje al gebeld had (ze heeft 'm rechtstreeks van de fokster gekocht). Dat had ze gedaan, en die zei dat het bij Friesen vaker voorkomt dat ze problemen aan de luchtwegen hebben... Verward Dit zegt mij dus helemaal niks, ik heb er nog nooit van gehoord. Komt het jullie bekend voor?

ollivia
Berichten: 371
Geregistreerd: 07-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 19:48

neej dat is niet waar!!! wij hebben super veel friezen op stal staan en er is maar 1 die cornage heeft

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 21:33

Tja, ik heb al veel jonge Friezen voorbij zien komen en ik moet zeggen dat die toch ook heel snel zwaarademend waren en in slechte conditie bleven... Wel naar zeg!!

ollivia
Berichten: 371
Geregistreerd: 07-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 22:08

het duurt even voordat friezen een goede conditie hebben maar het komt inet vaak voor dat friezen lichamelijk iets mankeren!!

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 00:38

Cornage komt veel voor bij zware paarden. Onze fries, barok type, is dus heel zwaar en heeft lichte cornage. Hij is heel moeilijk in conditie te krijgen en te houden. Long en hart problemen is een veel voorkomende kwaal bij friesen. Dit heeft, denk ik, te maken met inteelt.

Wij hebben jaren geleden een fries veulen gekocht bij een goede en bekende fokker/africhter met een snotneus en een kuch. We hebben er niks aangedaan en het is vanzelf overgegaan. Veel buiten laten lopen en de natuur doet de rest. Laat ze maar weerstand krijgen. Op zo jonge leeftijd al medicijnen geven is vaak slecht voor de groei en zeker met anti-biotica.
Onze hond heeft op zeer jonge leeftijd, 2 maanden oud en 6 maanden oud, anti-biotica gekregen, omdat hij 2 keer gebeten is. Het is een reu, maar heeft een model van een teef en hij is veel te klein gebleven.

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-04 20:17

Het ziet er dus toch wel naar uit dat het waar is...

Het veulentje heeft al heel veel medicijnen gehad, op aanwijzingen van de dierenarts zelfs, maar ik kan me ook wel wat bij voorstellen dat je ze uit moet laten zieken, omdat ze dan wat weerstand op doen. Het is in ieder geval wel sneu.

Bedankt voor jullie reacties OK dan! !

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 12:50

PhiaBink schreef:
Long en hart problemen is een veel voorkomende kwaal bij friesen. Dit heeft, denk ik, te maken met inteelt.


Dit is ook wat ik er van weet, heeft volgens mij eens in de Bit gestaan.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 14:47

chantal1"]
[quote="PhiaBink schreef:
Long en hart problemen is een veel voorkomende kwaal bij friesen. Dit heeft, denk ik, te maken met inteelt.


Dit is ook wat ik er van weet, heeft volgens mij eens in de Bit gestaan.
[/quote]


Het is wel een bekend gegeven van een Fries. Daarom altijd goed hart en de longen na laten kijken voordat je een Fries koopt. Koliek schijnt ook bij een Fries meer voor te komen. Verward

Neff

Berichten: 662
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 20:10

Nou, moet zeggen dat ik er niet bekend mee ben. Weet wel, dat juist het beenwerk vaak wel heel goed is (kunnen zonder foto's voor een veel hoger bedrag in de verzekering). Wel duurt het meestal langer voordat ze conditie hebben (in vergelijking met warmbloed), maar dat heeft niets met luchtwegproblemen te maken.

Wilma1983

Berichten: 1061
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 22:42

Wij hebben ook veel friezen! En hebben dit nog nooit mee gemaakt!!

DGKstudent

Berichten: 221
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: Wolvega

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 00:15

hoi;

Friezen zijn schitterende paarden met een enorm sterke uitstraling;
echter is het helaas wel een ras waarbij sommige kwalen en aandoeningen meer voorkomen in vergelijking met andere rassen;

maar goed; blijven schitterende dieren, daar is absoluut geen twijfel over mogelijk;

groetjes

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 00:42

PhiaBink, naar mijn idee heb je volkomen gelijk.

Een ras is van uit oorsprong niet vatvaar voor ziekte's of heeft eerder afwijkingen als een ander ras. Zo iets krijg je alleen met inteelt en verkeerde fok combinaties en foute paarden.

Een fries is de laatste tijd erg gewild dus word er naar dat aantal ook gefokt. Veel friezen-boeren kijken dan niet naar de combinatie, de inteelt en de afweikingen die eventueel door gegeven zouden kunnen worden.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 01:36

Als je bij de friezen kijkt hoeveel het inteelt coeficient is dan schrik je je rot. Je komt zelden een Fries tegen met 0% inteelt. Tegenwoordig is de slanke ranke dressuur fries in de mode en dus die brengen die het meeste geld op. Voor de fokkers zijn portemonee is het goed, maar voor het paard minder en de toekomsitge koper is vaak de klos.

Als je een fries koopt, dan moet je eerst kijken hoeveel de inteelt is. Alles laten staan dat boven de 4% is. Als je iets kan vinden van 1 of 2% dan heb je eerder een kans dat je een goed gezond paard heb, zonder erfelijke aandoeningen.

XxXLienkeXxX

Berichten: 1813
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 12:57

nou ik heb ook 3 friezen en heb echt nog nooit iets meegemaakt of friezen gezien die iets aan de luchtwegen hadden.
Volgens mij is het niet enkel de fries maar ook de KWPNER en Welsh en NRPS gewoon alle rassen. Heb meer KWPNers gezien die problemen met de longen en luchtwegen hadden als friezen. Maja je moet het ook allemaal maar treffen bij een fries of bij een kwpner.
Het ligt volgens mij echt niet aan het ras.

XxXLienkeXxX

Berichten: 1813
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 12:58

uhmmm een fries zonder inteelt zal je denk nooit zien. AL mijn friezen zijn onder de 2 prcent inteelt. Je moet er idd altijd op letten ook als je gaat fokken.