Atritus

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
suzetje
Berichten: 5
Geregistreerd: 11-01-04

Atritus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-04 21:45

ik vroeg me af of iemand mij wat meer kan vertellen over Atritus bij paarden.
Zijn er mensen die er ervaring mee hebben met hun paard?

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 23:49

Artritis is een gewrichtsontsteking. Het kan met bacterien zijn en zonder. Zonder bacterien komt meestal door overbelasting en trauma. Dit kan goed genezen.
Met bacterien wordt het al een stuk lastiger. Het gewricht moet gespoeld worden meerdere malen, veel antibiotica en veel paarden hebben toch te veel aangetast kraakbeen, zodat later vrij snel artrose optreedt. Wil je nog meer weten?

suzetje
Berichten: 5
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-04 23:53

Als je meer informatie hebt; heel graag

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 15:24

idd wat mikey zegt is juist!
ik heb nog meer info in me boek en aantekeningen staan die heb ik nu even niet bij de hand maar zal het binnenkort voor je opzoeken!
bel anders even de dierenarts!

Mist

Berichten: 9493
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 19:08

Arthritus is idd een ontstekingsreactie, als dit echter geconstateerd is is het wel zaak direct te handelen. Het lichaam heeft namelijk zo zijn eigen methode om dit aan te pakken en dat is de vorming van arthrose. Dat is de lichaams-eigen reactie, als er geen hulp van buitenaf geboden wordt. Ik heb het nu natuurlijk niet over de korte termijn (de vorming van de arthrose bedoel ik!)

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 21:00

Wat voor een informatie wil je hebben dan? Ik kan wel heel diep op het ontstaan en het genezen ingaan, maar ik weet niet of je dat allemaal kan begrijpen (of eigenlijk dat ik het op kan schrijven zodat jij het kan begrijpen)

DubbelFun

Berichten: 88724
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 14:28

Is Artritus dmv een bloedonderzoek aan te tonen? Is dit een standaardonderzoek bij bloedafname of moet dat speciaal gedaan worden.
Helpen alleen BSP's (of specifieke penicillines) bij de ontsteking of zijn er andere middelen (bijv. Primeval) die je zo kunt kopen die helpen.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 20:58

Sorry voor de late reactie.

Artritis zelft is niet met bloedonderzoek aan te tonen, wel dat er ergens een (heftige) ontsteking zit. Het is een vrij standaard bloedonderzoek (leuco's en diff, noemen ze het)
Welk antibiotica je moet geven kan je alleen met zekerheid zeggen als je een kweek laat maken van de synoviale vloeistof, welke middelen er in eerste instantie gebruikt worden weet ik zo niet. Het moet wel een middel zijn wat goed diffundeerd naar de gewrichten, anders helpt het niet zo veel. Na het spoelen moet er antibiotica in het gewricht worden achtergelaten. Vaak wordt ook in het bloedvat antibiotica gegeven.
Andere middelen helpen niet. De oorzaak is een bacterie en die gaat alleen weg met antibiotica. Een goede weerstand is natuurlijk ook belangrijk.

Het ontstaat als er bijv een wondje optreed in de buurt van een gewricht. Of bij een bloedvergiftiging (dan komen bacterien in het bloed, dan heb je een heel erg ziek paard). Het komt relatief vaak voor bij jonge veulentjes.