Medische blunder da, waar melden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aukie

Berichten: 1165
Geregistreerd: 14-09-03

Medische blunder da, waar melden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 13:51

Een poosje terug stelde mijn dierenarts, aan de hand van een buigproef van mijn nog geen 3-jarige, vast dat zijn voorbenen te slecht waren en dat foto's maken geen zin had en dat hij maar naar de slacht moest....
Ik ben voor een sec. opinion naar een andere da geweest en die stelde aan de hand van foto's vast dat de voorbenen prima zijn en dat de buigproef ook redelijk was voor een jong paard. (bij de vorige da kwam hij ook omhoog en moest de buigproef 3 keer overgedaan worden)
Hij had achter wel ocd en daar is hij aan geopereerd.
Nu ben ik toch best boos, omdat ik hem bijna om niks af heb laten maken.
Waar kan ik dit incident melden?
Of vinden jullie het overdreven?
Ik ging trouwens naar de dierenarts vanwege een dik spronggewricht. Hij liep niet eens kreupel....
De dierenarts die hem uiteindelijk behandeld heeft, snapt ook niet hoe de vorige tot zo'n vreselijke conclusie kwam....
Alvast bedankt voor jullie reacties!

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 13:55

was die eerste dierenarts een echte paardenarts (gecertificeerd)? Zo ja, dan is het zeer kwalijk te noemen. Zo nee, dan mocht hij dat niet zeggen, maar is het wel logisch dat ie er 'minder' verstand van heeft.

Bel even met Utrecht (praktijk daar), dat is het 'hoofdcentrum' van de (paarden)diergeneeskunde in NL, daar weten ze vast het telefoonnr. wel van het tuchtcollege. Of kijk op hun site: www.vet.uu.nl

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 13:55

Eigenlijk zou je ook je geld terug moeten krijgen van het eerste onderzoek.... Als je in de winkel iets koopt en de kwaliteit blijkt waardeloos, dan ga je toch ook je geld terughalen?

Aukie

Berichten: 1165
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 13:59

De eerste arts is wel een paardenarts. Ik zal wel even naar Utrecht bellen.

c_alsemgeest

Berichten: 20656
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:47

ik zou als ik jou was even die eerste DA opbellen en vragen hoe hij aan deze conclusie kwam? Verward En dan zeggen dat je een second opinion hebt gedaan en dat daar iets heel anders uit kwam.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 18:21

XchantjuhX schreef:
ik zou als ik jou was even die eerste DA opbellen en vragen hoe hij aan deze conclusie kwam? Verward En dan zeggen dat je een second opinion hebt gedaan en dat daar iets heel anders uit kwam.



Ja, dat kan natuurlijk ook.
Maar als je zoiets meldt aan de tuchtcommissie (die is er dacht ik echt), dan hebben andere paardeneigenaren er later misschien ook wat aan. Bij meerdere klachten wordt er dan echt wel wat gedaan tegen zo'n paardenarts.

Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 20:45

Aukje, Ik snap je boosheid volkomen, maar ik denk dat je met een klacht indienen weinig gehoor zal vinden, je hebt immers geen "echte" schade geleden, ander dan de emotionele schade. Wel vind ik het belangrijk dat je die bewuste DA op zijn fout wijst (dan kijkt hij de volgende keer misschien beter uit !)
Als ik trouwens altijd naar DA's had geluisterd, had ik geen paarden meer en ook geen katten, een paar voorbeelden:

Mjin paard van nu 17 werd mij geadviseerd om haar op 5jarige leeftijd al af te maken vanwege arthrose.

Mjin andere paard van nu 22 brak door een trap v.e. ander paard haar griffelbeentje waardoor spat ontstond (ze was toen 18) weer het gegeven advies (afmaken) in de wind geslagen, en ik kan er al jaren weer alles mee doen incl. springen, nergens last van !!! Ik heb die Da dan ook goed de waarheid verteld....1 jaar later!

Over mijn mislukte fok-avontuur (wat ook geheel te wijten was aan DA) zal ik het maar niet hebben, dan wordt dit veel te lang...bovendien doet het nog steeds pijn. Daarbij had ik wel aanwijsbaren economische schade geleden (en heb, nog steeds alle bewijzen in handen dat de DA fout was)

Een zwerfkat gered met zogenaamde "chronische niessziekte" (constant ontstoken ogen)... na veel onderzoek op internet heb ik hem 2 jaar later kunnen laten opereren omdat zijn ooghaartjes in zijn oog gegroeid waren....

DA's je kunt er niet zonder....maar het blijven mensen, die helaas vaak slecht luisteren naar hun klanten.

Ik wil je niet afremmen om een klacht in te dienen hoor...alleen maar waarschuwen voor een extra teleurstelling.

Nu een veel belangrijkere zaak...Hoe gaat het met hem ???????

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 21:01

Mist: is dat allemaal dezelfde DA?????

Met een klacht indienen bereik je inderdaad niets, op de manier zoals jij het redeneert, maar toch zal ik het wel aanraden. Bij meerdere van dat soort fouten (en klachten) wordt er echt wel contact opgenomen met die DA en kan ie bij andere paarden die fout niet maken.

Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 22:29

carola schreef:
Mist: is dat allemaal dezelfde DA?????
.


Die van de arthrose (waren er trouwens 3 van 1 kliniek) en van het fok avontuur wel. De pest is, het is een zeer bekwame paarden chirurg, helaas had hij (en ik !) van fokken een pak minder verstand.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 00:00

Wat ik allemaal met veeartsen heb meegemaakt zal ik jullie besparen.
Maar je gelijk proberen te halen lukt je niet.
Zelfs niet als de veearts je paard per ongelijk doodspuit oid.

Veeartsen onder elkaar houden elkaar ook vaak een hand boven het hoofd.

En om op jouw verhaal terug te komen:
Een klacht indienen is nutteloos, want die veearts zal gewoon zeggen, op DAT MOMENT dat ik hem heb gekeurd was ie niet goed.
Kan ie nu inmiddels wel goed zijn.
Ze kunnen er altijd aan uit.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 02:27

Klacht indienen is idd nutteloos.

Mijn, inmiddels ex-da, heeft gezegt dat mijn kat gewoon wat stijfjes was, dat ik haar gewoon naar buiten moest jagen. Ben ermee naar een andere da geweest, bleek ze 41,8 koorts te hebben en een gebroken bekken. Ik had echter al een rekening waar je u tegen zei bij de eerste da. Ik heb toen een mail gestuurd naar de tuchtcommissie (die is er idd, die staat als het goed is op de factuur) met het verhaal en de vraag of ik bezwaar kon maken tegen de rekening. Het antwoord:

KNMvD schreef:
Als beroepsorgannisatie voor dierenartsen is de KNMvD niet de juiste instelling om een klacht in te dienen over uw dierenarts. Wanneer u ontevreden bent over de behandeling dan is het meestal het beste om dit probleem te bespreken met de behandelend dierenarts. Vaak is de oorzaak van de klacht gelegen in een misverstand in de communicatie. Elke dierenartsenpraktiijk behoort hiervoor ook een klachtenprocedure te hebben.

Wanneer het probleem niet op deze manier opgelost kan worden dan heeft u nog de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij het Veterinair Tuchtcollege te Den Haag. Dit kan alleen als de kacht gaat over de diergeneeskundige behandeling van een dierenarts.

In de Algemene Voorwaarden van de KNMvD staat dat wanneer u een behandelingsovereenkomst aangaat met uw dierenarts deze een inspanningsverplichting heeft. Voor zijn diensten zult u hem in principe gewoon moeten betalen. Dit zelfde geldt mijns inziens ook voor de kosten van een eventuele second opinion. Om dergelijke kosten te verhalen zou u een gerechtelijke procedure moeten aanspannen.


Eind van het liedje is dat ik de rekening maar voor 1/3 betaald heb (medicijngebruik), maar voor kleine bedragen ga je geen rechtszaak beginnen. Belangrijkste is nl ook dat het altijd jouw woord tegen het zijne zal blijven, en zoals Natasha al zei: die keuring is gemakkelijk goed te praten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 11:03

Zo had mijn paard vorig voorjaar vlgs de DA Chronische Bronchitis en al licht dampig. Ja ga maar gewoon rijden, kijk maar hoe lang hij het uithoud, zal wel niet lang meer zijn. Na zijn eerste bezoek zag mijn paard er nog gezond uit, na het 2e bezoek en zijn medicijnen, had ik een zwaar hijgend paard op stal staan. Hoofdschuddend had hij mijn paard al opgegeven. "Duur paard geworden, elke maand dure medicijnen, ja het is maar net wat je wilt, zie maar" en weg was hij.

Second opinium: Inderdaad Chronische Bronchitis, medicijnen, na 3 weken totaal opgeknapt en mooie schone luchtpijp en opening naar bronchien. Conclusie: totaal gezond, sterk en goed conditioneel paard, niks dampig, niks meer hoesten. Echter wel met totaal andere medicijnen behandeld. Had ik het bij de eerste behandeling en constatering van die DA gelaten, had ik hem totaal kapot gereden.

Na een aantal andere blunders die ze gemaakt hebben bij andere paarden, hoef ik ze nooit meer te zien. Gelukkig hebben we allemaal de zeggenschap over onze paarden om een second opinium te laten doen.

Echt grote blunders maken ze daar, kan genoeg voorbeelden noemen, begrijp er niets van, hebben toch allemaal dezelfde opleiding gehad?

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 12:49

russel schreef:
Echt grote blunders maken ze daar, kan genoeg voorbeelden noemen, begrijp er niets van, hebben toch allemaal dezelfde opleiding gehad?


Heeft weinig met opleiding te maken... Overigens zit er wel degelijk verschil in opleidingen, je hebt verscheidene richtingen (kleine huisdieren, vee, katten, etc). Anywayz, mijn ex-da vond kleine huisdieren maar onzin, hij deed voorheen altijd paarden en koeien. Sinds ie alleen werkt krijgt hij echter ook de kleine huisdieren. Maar dat is dus niet wat ie wilt... De praktijk waar ik nu kom heeft meerdere da's, er lopen wat 'vee-mensen' rond, maar ook een hoop mensen die in de kleine huisdieren afgestudeerd zijn...

Aukie

Berichten: 1165
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-04 09:33

Bedankt voor jullie reacties!
Ik denk ook wel dat het geen zin heeft, maar vind toch dat ik het moet melden. Met mijn paard gaat het nu heel goed. De wondjes genezen goed en vandaag mogen de hechtingen eruit. Wie weet een goede DA in de buurt van Nijkerk die ik daarvoor kan bellen?

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 20:06

Ik vind wel dat je met de eerste DA moet gaan praten. Zulke dingen kunnen natuurlijk niet! Ik denk ook dat je met een tuchtzaak niet ver komt (en niet omdat alle DA elkaar een hand boven het hoofd houden.... Tegen over elkaar iig niet....)
Wil echt niets goedpraten, maar veel problemen komen inderdaad door miscommunicatie. En toch vind ik dat wij op de opleiding daar te weinig over krijgen... Er wordt precies verteld hoe je het moet zeggen, maar nooit geoefend. Jammer, en daarom moet iedereen het zo goed mogelijk proberen te doen, wat dus niet altijd lukt.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 20:10

Mikey schreef:
Ik vind wel dat je met de eerste DA moet gaan praten.


Nog niet gedaan dan? Zo nee... Wel doen.

Mijn ex-da weigerde gewoonweg aan te nemen dat zijn conclusie niet correct was, hij kapte het gesprek ook aardig bot af... Zonder dat telefoontje had ik niet de rekening weigeren te betalen...

Aukie

Berichten: 1165
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 09:24

Vanmiddag laat ik de eerste DA de hechtingen eruit halen en kan ik haar erop aanspreken.

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 10:07

In Den Haag is gevestigd het Veterinair Tuchtcollege. Het is een onafhankelijk rechterlijk college, waar u terecht kunt met een klacht over de diergeneeskundige behandeling van uw huisdier, vee of pluimvee. U kunt alleen klagen als uw eigen belangen rechtstreeks worden geschaad, dus als u de eigenaar bent van het behandelde dier of u van het dier bedient.

Over wie kunt u klagen? Over de dierenarts, maar ook over de dierenartsassistent(e). Of over een dierverloskundige of een dierfysiotherapeut. Uw klacht kan gaan over fouten bij het geven of voorschrijven van medicijnen, over een onjuiste behandeling waardoor uw dier schade aan zijn gezondheid lijdt of sterft. Maar ook over een weigering om het dier te behandelen of een weigering om naar het dier toe te komen.

De behandeling van uw klacht door het Veterinair Tuchtcollege leidt er niet toe, dat de dierenarts veroordeeld wordt om aan u een schadevergoeding of smartengeld te betalen. Het Tuchtcollege kan de dierenarts een waarschuwing, berisping of geldboete geven. Het Tuchtcollege kan de dierenarts ook schorsen of hem de bevoegdheid ontzeggen om nog langer als dierenarts te werken. Door een uitspraak van het Tuchtcollege kan wel vast komen te staan, dat de dierenarts een fout gemaakt heeft. Met de uitspraak van het Tuchtcollege in de hand kunt u dus wel een schadevergoeding claimen, zonodig bij de gewone burgerlijke rechter.

Het adres van het Veterinair Tuchtcollege is Postbus 90426 te 2509 LK Den Haag.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 17:46

hey wij hadden ook zo een dierenarts die stelden dingen vast die nergens op sloegen...
ik zou ook schadevergoeding claimen!!!! dat hebben wij niet gedaan wij zijn eigelijk gelijk naar een andere da gegaan omdat zelfs wij wisten dat onze vorige da het fout had..

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 15:41

Ik heb ook een probleem aan de hand,met een aankoopkeuring!
De dierenarts die mijn paard zowel klin als rontg heeft goed gekeurd had achteraf niet goed gekeurd mogen worden!
Ik heb het tuchtcollege aangeschreven,en heb bericht gekregen dat de zaak in behandeling genomen wordt!
Er is nu een brief bij de de keuringsarts binnne en hij moet binnen 30 dagen zijn verweer kenbaar maken aan het tuchtcollege!
Ook krijg ik een aangetekende brief zodat beide partijen op de zitting moeten verschijnen!
Er kan dus wel degelijk een klacht naar het tuchtcollege gestuurd worden,de dierenarts waar tegen jij een klacht tegen indient word dus echt wel op zijn fout aangesproken,mits het een terrechte een klacht is!
Lundi

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 17:52

Lundi, het verhaal is wel omgekeerd... Aukie's paard werd afgekeurd, en de fout kwam boven water voor het paard afgemaakt was. Jouw paard is goedgekeurd terwijl het afgekeurd moest worden. Daar zit een erg groot verschil in...

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 19:11

Naar mijn idee even erg!
Gelukkig heeft ze nog een andere dierenarts ingeschakeld,maar ze had ook de volste vertrouwen in de eerste dierenarts kunnen hebben en dan?
Waarschijnlijk was dit paard dan niet meer geweest!
Fouten zijn menselijk,maar durf er wel voor uit te komen!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 19:18

Klopt, maar in haar geval was het dier ofwel dood geweest, en had niemand beter geweten, of ze had voor een second opinion gevraagd zoals ze gedaan heeft. Het is ook beiden even erg, maar zo moet je het niet zien denk ik... Zo redeneerd een tuchtcommissie denk ik ook niet. Aukie heeft weinig schade geleden. Jij hebt een afgekeurd paard, en dus wel schade.

Beter kan ik het niet uitleggen ben ik bang Bloos!

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 10:09

Ik snap wat je bedoeld!