Bij MOK de hoeven in vetten met teer???????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rabecca

Berichten: 101
Geregistreerd: 04-10-03

Bij MOK de hoeven in vetten met teer???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-04 15:46

Eerst dacht ik dat ze met der hoef ergens achter was blijven hangen, bij een van der ballen van der hoef zit een flinke snee, dat door is gelopen in haar hoef... Huilen

Nu heb ik de dierenarts gister laten komen, en die dacht dat het een verwonding was (kon maanden duren voordat het over was). En als het niet goed dichtging dan moest ze speciaal hoefbeslag krijgen. Maar ik moest eerst zorgen dat ze geen infectie in die wond kreeg.

Maar nu zag ik vanochtend dat op haar achterbeen, een stuk vel los was. Dit hing er gewoon aan? Daar heeft ze normaal altijd een dikke korst zitten dat normaal niet weggaat, maar dit is nu dus ook open. Boos!

Ik zat zelf te denken dat ze nu een hele erge vorm van mok heeft. Ze krijgt ook veel wortels (wat ze eerst nooit kreeg). En ik las op internet dat vochtig eten ook mok kan veroorzaken als je paard er niet tegen kan.

"Ook voeding speelt een rol. Bij vochtrijke producten zoals gras, wortelen en klaver kan mok heftig de kop opsteken. Ook overgevoeligheid voor bepaalde voersoorten kan de oorzaak zijn voor de huidontsteking mok".

Maar nu vraag ik me af, is het misschien zinvol om haar hoef in te teren, zodat het niet meer zo vochtig blijft??

Help ...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 15:49

denk het niet......... ik snap eigenlijk je vraag niet helemaal....... Mok zit in de kootholte wat heeft de hoef er mee te maken? Ze heeft een wond.... en die wond loopt over in haar hoef........ wat heeft de mok ermee te maken?.... Denk zelf dat het niet zo goed is om Teer op een wond te smeren........ maar dat zal je wel niet bedoelen, hoop ik!....... iets duidelijker graag

Rabecca

Berichten: 101
Geregistreerd: 04-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-04 15:57

Er is namelijk niks in de wei geweest waar ze achter heeft kunnen blijven hangen. Ze is wel heel gevoelig voor mok. En het lijkt op een snee, maar ik las dat mok ook aan de witte hoornwand van de hoef kan beginnen. Er kwam (sorry) gele etter uit. En haar hoeven zijn heel week. En de wond is groter geworden.

En omdat op haar achterbeen ook een stuk vel los gaat. Dacht ik dat het toch een ernstige vorm van mok was.

Maar ik wou geen teer op de wond smeren, gewoon teer in haar hoefzolen? Zodat het vocht niet meer zo goed omhoog kan trekken naar boven? (of zeg ik nu iets heel raars).

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 15:59

nee je zegt niks raars........ Ik denk dat je haar het beste een paar dagen binnen kan houden, de wondjes goed droog houden en zo even aankijken. Zorgen dat ze droog staat.............. Ik dacht werkelijk dat je teer op de wonden wilde smeren......... sorrie!

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 16:00

Mok heeft juist te maken met eiwitten in voeding! Als gras de trigger zou zijn dan hadden veeeeel meer paardjes mok!

Rabecca

Berichten: 101
Geregistreerd: 04-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-04 16:05

Ze staat nu al bijna 2 weken binnen, en ze wordt knettergek... ze ziet namelijk de andere paarden wel naar buitengaan. En de dierenarts heeft ook gezegd dat ze toch maar naar buiten moet (ze kan moeilijk een paar maanden binnen blijven, dat wil ik dus pas eind van de week gaan doen...)

Maar ik ben bang dat het open gaat scheuren als ze in de wei gaat ravotten met de rest.. dan duurt het nog langer!! Maar binnenhouden is ook geen optie. Dan slaat ze haar hoef wel open van kwaadheid.

Maar dat teren in de hoef? Was dat iets?

ollivia
Berichten: 371
Geregistreerd: 07-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 19:50

neej niet gaan teren!!!! je paard mag gewoon naar buiten maar voordat je hem naar buiten doet smeer er wat mok zalf op! ik zelf maak de kootholte ook altijd even schoon maar goed drogg houden en nix op die hoef smeren! ook als ze uit de wie komt ff droogmaken.

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 21:32

Ja en preventief kun je in de andere kootholtes uierzalf smeren, dat weert vocht! Eventueel betadinespray op de wondjes sprayen zodat er geen vuil in de wond kan komen!

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 09:37

Ikz ou er helemaal niets opsmeren als je niet zeker weet dat het mok is.. Luister naar wat je dierenarts zegt en houd je aan zijn adviezen. Verttrouw je het niet laat hem dan nog een keer komen.

pamba

Berichten: 257
Geregistreerd: 13-11-02
Woonplaats: Oudeschild- Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 12:58

gijsenkim hebben geschreven dat mok alleen in de kootholte zit maar daar ben ik het niet mee eens want het kan ook hoger op het been zitten.
Ik gebruik teer om te zorgen dat de straal niet te nat wat wordt en niet als mijn paard mok heeft. Ik heb ooit eens een zalfje van de DA gehad en dat werkte heel goed bij mijn pony (weet niet hoe het heet) maar bij een andere werkte het weer niet.
Ik liet mijn pony gewoon in de wei en probeerde het zo schoon mogelijk te maken ook had ik de haren uit de kooltholte geknipt daar blijft namelijk de meeste viezigheid in zitten.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 13:04

Mok zit meestal alleen in de kootholte...... kan inderdaad ook hoger op het been zitten........ maar alleen in uitzonderlijke verwaardeloosde situaties aan de voorkand....... aan de hand van het verhaal van haar over dat het ook op de hoef en aan de voorkant zit (scheur in hoef ????) schreef ik de woordjes dat mok alleen in de kootholte zit....... dit was voor de context van het verhaal beter........ snappie

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 13:10

Estragon schreef:
Ikz ou er helemaal niets opsmeren als je niet zeker weet dat het mok is.. Luister naar wat je dierenarts zegt en houd je aan zijn adviezen. Verttrouw je het niet laat hem dan nog een keer komen.


HE-LE-MAAL!! mee eens. Niet gaan gissen! Je dierenarts zegt dan het een verwonding is en het lijkt mij dat die het verschil tussen mok en een wond toch wel ziet. Vraag je maar niet af wààr je paard zich aan heeft verwond, misschien d'r eigen aangeslagen als het een voorbeen betreft of er heeft een ander paard op haar voet gestaan. Soms kom je er nooit achter hoe ze zich verwonden.

Dus voordat je met van alles gaat smeren, eerst je dierenarts nog een keer laten komen, misschien heeft hij ook iets voor je waarmee je de wond kunt ontsmetten??

pamba

Berichten: 257
Geregistreerd: 13-11-02
Woonplaats: Oudeschild- Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 15:21

haha ik snap het hoor gijsenkim.hihi

Rabecca

Berichten: 101
Geregistreerd: 04-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-04 09:26

Ok, ik laat haar zaterdag gewoon naar buiten en hoop dat de wond gesloten blijft. Anders zit er niks anders op dan weer de dierenarts bellen.

Want ik twijfel toch of het geen mok is.

Alvast bedankt.

Rinke
Berichten: 27
Geregistreerd: 31-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 13:55

Mijn paard heeft ook vaak op de meest vreemde plekken mok en heeft het ook zodanig gehad dat je gaat twijfelen of het wel mok is en geen wond. Ik heb alle soorten mokmiddelen al geprobeerd, hydrocortiderm, otiderm, alle huis tuin en keukenmiddeltjes, maar kwam door een ander forum op BABTOLIE!!!! Ik smeer het preventief als het vochtig is buiten en natuurlijk als hij mok heeft. Babyolie kan ook absoluut geen kwaad als het geen mok zou zijn. Stel dat het een dichte wond is (zou het niet op een open wond smeren) dan houd het soepel en voorkomt dat de wond weer openscheurt.
Deze tip kwam van het friezenforum en wie weet er nou meer van mok dan friezeneigenaren... Haha!

O ja, en teer zou ik zeker niet gebruiken!!!

Rabecca

Berichten: 101
Geregistreerd: 04-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-04 14:39

Rinke schreef:
Mijn paard heeft ook vaak op de meest vreemde plekken mok en heeft het ook zodanig gehad dat je gaat twijfelen of het wel mok is en geen wond. Ik heb alle soorten mokmiddelen al geprobeerd, hydrocortiderm, otiderm, alle huis tuin en keukenmiddeltjes, maar kwam door een ander forum op BABTOLIE!!!! Ik smeer het preventief als het vochtig is buiten en natuurlijk als hij mok heeft. Babyolie kan ook absoluut geen kwaad als het geen mok zou zijn. Stel dat het een dichte wond is (zou het niet op een open wond smeren) dan houd het soepel en voorkomt dat de wond weer openscheurt.
Deze tip kwam van het friezenforum en wie weet er nou meer van mok dan friezeneigenaren... Haha!

O ja, en teer zou ik zeker niet gebruiken!!!


Precies ik wist het ook niet meer zeker, maar gister was de wond mooi dicht. Zag er schoon en mooi uit. Gelukkig

Maar ik las ook dat veel mensen 'Equistar' gebruiken, heeft dat hetzelfde effect als babyolie?

Ze is namelijk panisch voor dat gesis van een spuitbus, dus als babyolie ook goed werkt en waterafstotend, dan kan ik beter dat gaan gebruiken. Mocht ze in de drap buiten gaan lopen, toch? dat kan ook?

llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 16:04

nee neee neee niet invetten met teer.. er zijn speciale middeltjes tegen mok.. gewoon even naar de dierenats gaan en er naar vragen..

Snowywhite

Berichten: 85
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 15:34

Babieolie... Verward ga dat ook eens proberen, die van mij heeft nu ook op een been mok.

Bedankt voor de tip Rinke!!

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 17:47

Kijk eens op www.hoofcare.nl of com
Daar worden alle mogelijke hoef en been problemen besproken incl. de oplossing en goede foto's.

ollivia
Berichten: 371
Geregistreerd: 07-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 20:24

je kunt ook mok voorkomen wij doen welleens uierzalf in de kootholte dan krijgen ze geen mok