spoelwormen bij veulen van 4 maanden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Coliena
Berichten: 673
Geregistreerd: 07-07-04

Re: spoelwormen bij veulen van 4 maanden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 12:37

geerke schreef:
volgens mij mag je een veulen van jonger dan 6 mnd alleen met panacur ontwormen,of heb ik het nu fout???
overgens komen spoelwormen vaker voor bij veulens,zeker als de moeder niet goed word ontwormd tijdens de dracht. Ivermectine mag absoluut niet voor z'on jong veulen,het is waarschijnlijk goed gegaan omdat equimax ook uit fenbendazole bestaat,tegen de lintworm,dus niet alleen uit ivermectine.
Maar ik kan het natuurlijk fout hebben,misschien weet iemand van jullie er meer over.....


Even de foutjes er uit halen... Een veulen mag alles hebben, behalve MOXIDECTINE omdat dit bij een veulen de bloed-hersenbarrière kan doordringen. Voor de rest is alles ok, maar het beste wat je ze nu kan geven is panacur, aangezien dit de beste effectiviteit heeft tegen spoelwormen. In panacur zit FENBENDAZOLE (zeer veel resistentie van veel wormen hier voor, maar voor spoelwormen de beste oplossing). Equimax bestaat uit IVERMECTINE (spectrum tegen heel wat wormen) en PRAZIQUANTEL (één van de twee werkzame stoffen tegen lintwormen).


Coliena
Berichten: 673
Geregistreerd: 07-07-04

Re: spoelwormen bij veulen van 4 maanden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 13:45

[quote="silkie"]Mijn veulen (en jaarling) hebben ook spoelworm. Nu voor de tweede keer!

Heb zes weken geleden ontwormd met pyrantel (volgens mijn DA het beste middel tegen spoelworm) Nu ontwormd met equimax (kan al vanaf 2 weken) en kwamen er al weer dooie spoelwormen uit.

Het beste middel tegen spoelwormen is FENBENDAZOLE (zit in panacur). Het is een middel waar al veel resistentie tegen is bij andere wormsoorten, maar de spoelwormen zijn nog zeer gevoelig voor dit middel en zelfs meer gevoelig dan dan voor andere soorten onworming. PRAZINQUANTEL en PYRANTEL zijn producten die gebruikt worden tegen lintwormen. Deze zijn enkel gevoelig voor deze producten.


Coliena
Berichten: 673
Geregistreerd: 07-07-04

Re: spoelwormen bij veulen van 4 maanden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 14:20

@Silkie: je hebt pm


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, MaartJ, Odysseus en 37 bezoekers