ruinentanden, ook boven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

ruinentanden, ook boven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-04 22:51

Een manege pony bij ons doet al een tijdje moeilijk met het bit. Dus werd hij bitloos gereden. 2 a 3 weken geleden is de DA geweest en heeft zijn gebit na gekeken. Op wat haakjes na (die hij gevijld heeft) kon ie niks bijzonders vinden in de zin van wolftandjes ofzo.
Vandaag stond ik eens te kijken en toen zag ik op zijn lagen zeg maar, tegenover waar de ruinentand van de onderkaak zit, een klein puntje zitten.
Er zit een of ander tandje, maar dit ligt voor het bit, en het lijkt me stuk dat ie daar met het bit last van zou hebben?
Komen ruinentanden ook in de bovenkaak?

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 23:28

Dat zou die tandarts toch ook gezien moeten hebben? Zou ik denken... Ik weet het antwoord niet iig...

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 09:34

Mijn paard heeft boven en onder hengstentandjes.... Ik ging er eigenlijk altijd vanauit dat dat normaal is.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-04 11:33

Bramblerose schreef:
Dat zou die tandarts toch ook gezien moeten hebben? Zou ik denken... Ik weet het antwoord niet iig...


Het is maar een heel klein puntje, ik moest ook zoeken.Er heeft een keer een echte tandarts naar gekeken en die zei dat ie wolfstandjes had. Ze kon ze alleen niet weghalen omdat ze naar een andere afspraak moest.
De DA kon echter totaal geen wolfstandjes vinden

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 11:36

Wolfstandjes kunnen zowel onder als boven zitten. Soms komen ze wat later door en die kleine puntjes van een beginnend tandje kunnen makkelijk over het hoofd gezien worden. Kun je het niet aan de manege-eigenaar laten zien? Mss dat die er dan (weer) een tandarts bijhaalt.

Edit: type-o

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-04 11:55

Ja, maar wolfstanden zitten voor de kiezen, en dat zit deze dus niet

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 12:04

Citaat:
Vandaag stond ik eens te kijken en toen zag ik op zijn lagen zeg maar, tegenover waar de ruinentand van de onderkaak zit, een klein puntje zitten.


Verward Verward

Snap ik het nu helemaal niet meer??? Je beschrijft hier toch de plek waar de ruinentand in de bovenkaak zit?

Of ben ik nu heel erg Blond

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-04 12:10

Zit er in de bovenkaak ook een ruinentand dan? In je vorige bericht heb je het over wolfstandjes, en dat zijn andere dingen dan ruinentanden.
Wolfstandjes zitten tegen de voorste kies aan zeg maar

Qtje
Berichten: 75
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Mol - Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 13:50

Ruinentanden kunnen zowel boven als onder zitten!

Maar ik heb wel een speciaal geval..... een merrie waar ik mee rijd heeft ook ruinentanden (wel hele kleintjes)!!! Verward

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 14:59

Haaktanden die boven zitten is naar mijn mening heel normaal....
En een merrie met haaktanden is ook heel normaal! Het heet gewoon ruinentand omdat ze vooral bij ruinen/hengsten voorkomen maar een merrie kan ze net zo goed hebben.

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 18:01

stef schreef:
Zit er in de bovenkaak ook een ruinentand dan? In je vorige bericht heb je het over wolfstandjes, en dat zijn andere dingen dan ruinentanden.
Wolfstandjes zitten tegen de voorste kies aan zeg maar


Oei! Dan heb ik mijn terminologie door elkaar gehaald... Bloos! en dus echt Blond

Bedoel ruinentand... Kunnen trouwens idd ook in de bovenkaak zitten. Mijn paard heeft er 4.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 19:30

en als ze doorkomen kan je paard heel vervelend worden: slaan met het hoofd, geen bit willen aannemen enz. Als ze eenmaal goed door zijn, hebben ze er meestal geen last meer van

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-04 11:02

Qtje schreef:
Ruinentanden kunnen zowel boven als onder zitten!

Maar ik heb wel een speciaal geval..... een merrie waar ik mee rijd heeft ook ruinentanden (wel hele kleintjes)!!! Verward



Zo speciaal is dat niet, mijn merries hebben beide ruinentandjes (wel hele kleintjes, zomaar puntjes)

Smurf, het kan dus, maar ik heb altijd geleerd dat ruinentanden rond 7 jarige leeftijd doorkomen. Betreffende pony is 11/12.
Idd slaat hij met zijn hoofd, en het bit accepteerd ie niet. Hij wordt nu met een halster gereden en dan is ie braaf (gaat alleen een beetje hard)

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 11:09

mijn paard is 4 en die heeft er al 2!

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 14:20

Dennis heeft z'n ruinen/hengsten tanden ook ongeveer op z'n 4e gekregen. Ik weet trouwens niet of hij ze ook boven heeft, volgens mij wel. Ik zal vanavond wel ff kijken.