Paard niet goed, maar wat is het????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Paard niet goed, maar wat is het????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-04 21:02

Mijn paard is al een poosje niet helemaal goed. Ze is niet (dood)ziek, maar je ziet dat er wat aan haar mankeerd. Ze wordt magerder op haar bovenlijn(schoft,rug en kont) en je ziet de bovenkant van haar ribben. Haar buik is(nog niet) mager, maar je ziet wel dat ze slanker is dan anders. Vooral op haar schoft kun je goed zien dat ze invalt, je begint de wervels helemaal te zien. Ook d'r oogopslag is minder helder als normaal, niet dof, maar ook niet zoals het hoort.

Ze is ook sjagerijniger dan normaal en als je aan haar buik komt, aan de onder-zijkant het gebied net voor de flank/achterbeen(beetje moeilijk uitleggen), dan heft ze haar achterbeen, op de zelfde manier als dat er een vlieg zit. Het irriteerd haar duidelijk en ze heeft daar dus last. Ze heeft wel zeer goede eetlust. De da is geweest en heeft haar onderzocht. Bloed afgenomen en mest meegenomen. Hij belde vandaag en dat was allemaal in orde. Hij adviseerde ons nu verdere stappen te ondernemen door naar Utrecht te gaan. De benodigde papieren stuurt hij ons op en dan moeten we een afspraak maken.

Merrie is KWPN, 1.64 en 14 jaar. Nooit geen problemen gehad wat hierop lijkt, niet veranderd van voer en altijd op tijd ontwormd.

Wie heeft iets dergelijks ook meegemaakt en wat denken jullie hiervan?


Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-04 21:07

Ja hebben we gevraagd, maar daar heeft hij ook op nagekeken en dat was negatief. We hebben begin november ontwormd met equimax en begin januari met equest, wij dachten ook aan lintworm nl.

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-04 23:45

Tja, wij hebben ook gedacht aan de nieren, maar zitten die niet hoger??
Waar wij ook nog aan zitten te denken, zijn de eierstokken.
In ieder geval gaan we met haar naar Utrecht en daar zal wel weer bloed en mest onderzoek plaatsvinden en ik hoop ook urine onderzoek, want dat heeft de dierenarts nog niet gedaan.

Bij mij zelf spookt telkens de gedachte over bloedwormen door m'n hoofd. Het schijnt dat je dat niet altijd terug kan vinden in het bloed, dat dat een moment opname is?

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-04 16:01

Kom net bij m'n paard vandaan en ik kreeg de indruk dat het iets beter met haar ging. Dat zou dus kunnen komen door de wormenspuit, we zijn immers 2 1/2 verder nu.
We beginnen toch weer sterk aan een lintworm te denken, maar hoe zit het dan met het mest onderzoek??
De da heeft 2 zeer verse mestballen meegenomen, nl direct uit haar darm, maar een week daarvoor was ze dus ontwormd. Kan het zijn dat hij in de mest niets heeft gevonden, maar dat ze toch een lintworm heeft??

We willen haar nu nogmaals ontwormen met equimax. Deze heeft ze in novermer ook al gehad, maar we hebben er maar 1 spuit van gegeven. De da zei ookal dat we daar in het vervolg beter 1 1/2 van konden geven.
7 Januari hebben we dus equest gegeven(1 spuit), hoelang moeten we dan wachten alvorens we equimax kunnen geven??

We bellen zowiezo morgenochtend de da om te vragen wat hij hiervan vindt. We willen gewoon zeker weten dat het geen wormbesmetting is, alvorens we naar Utrecht gaan. Zodrect staat ze daar een paar dagen met diverse onderzoeken en blijkt dat ze lintworm heeft. Dan kan je je eigen wel voor je kop slaan. We gaan zeker niet onnodig doordokteren, maar dit willen we gewoon nog even uitzoeken. Bedankt iedereen voor het meedenken en jullie adviezen.

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-04 20:18

Nou daar ben ik weer met iets beter nieuws.
Gister leek het dus beter met haar te gaan, maar ik was nog bang dat het tussen m'n oren zat en dat ik gewoon wìlde dat het beter met haar ging.

Dus vanmiddag ben ik zo neutraal mogelijk naar haar toegegaan en ze stond al met d'r koppie over de deur. Ook iets wat ze de laatste tijd niet vaak deed, ze stond meestal met d'r kont op de drinkbak en hoofd omlaag. Afijn dek afgehaald en even goed gekeken en bevoeld. Eigenlijk durf ik het nog niet te hopen, maar het gaat echt beter. Op d'r lendenen en rug zit duidelijk meer vlees en ook de schoft lijkt iets voller te worden. Over het algemeen is haar vacht niet echt dof geweest, maar nu glimt ze weer tegen je op. Ook als ik haar longeer zie ik dat haar kont weer ronder wordt en ze beweegt weer door 't hele lijf, ze was de laatste tijd nl erg stekerig en strak in het lijf, maar dat is logisch als je niet lekker bent. Vanmiddag heb ik er ook voor het eerst weer even op gezeten.

We hebben vandaag ook de da nog gebeld en die vond het geen probleem om haar nog 1 1/2 spuit equimax te geven, dus dat hebben we vanavond gedaan. Dus ondanks dat ik goed ontwormd heb, heeft ze waarschijnlijk toch een worminfectie gekregen.

We kijken het nu 1 1/2 tot 2 weken aan. Als ze blijft opknappen dan ondernemen we geen verdere stappen, maar mochten we de minste twijfel hebben, dan gaat ze alsnog naar Utrecht. Ze moet binnenkort zowiezo geënt worden, dus dan komt de da weer langs en dan kan hij ook meteen zijn mening geven, ik houd jullie op de hoogte

Btw, wat betreft haar gebit, dat is prima in orde. Elk jaar controle/behandeling en de da heeft dat uiteraard ook nagekeken.


Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-04 20:46

Lydiia schreef:
Heb je haar tanden laatste tijd nog laten nakijken?
Als ze last heeft van haar tanden, kunnen ze ook nors worden, en doordat het kauwen zo moeilijk gaat, worden ze veel dunner.


Zie mijn laatste bericht, onderaan Cool

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-04 21:32

Wie is Annette de Vogel en wat doet ze??

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-04 22:52

Okee, bedankt voor de informatie..

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-04 11:44

Prisca schreef:
Ik zou eens kijken of je er een fysio bij kan halen. Misschien knapt ze nu op omdat ze wat meer rust heeft als ze dan bv ergens pijn heeft (rug enz.) komt dat nu ook tot rust en wordt het minder maar niet over. Maar misschien zakt ze weer in als je weer aan het werk gaat.

Ik heb die van mij nadat de bloedproef goed bleek te zijn ook een vitamine spuit gegeven. Hij wilde niet echt bijtrekken na zijn koliek operatie. We zouden er 2 doen maar al snel bleek dat een voldoende was. Dit was in overleg met de fysio zodat we zeker wisten dat er niet ergens anders een probleem is/was.

Als er problemen met de nieren, leven of darmen zijn had er wel wat uit de bloedproef moeten komen.

Hoop dat er snel wat boven water komt.


Dit sluit eigenlijk helemaal op mijn paard aan. Ik vind ook dat als er ergens een ontsteking of iets dergelijks had gezeten, dan had dat in het bloed naar voren moeten komen.

Ze knapt op het moment langzaam op en ik ben haar nu per dag 15 tot 20 minuten aan het longeren met de qoque, dus ze staat weer wat meer aan het werk, daarna ga ik er nog 10 minuutjes tot een kwartiertje op. Dan train ik nog niet, maar doe op elke hand wat volte werk in stap, draf en een stukje galop. Dit ga ik weer langzaam opbouwen naar meer. Mocht ze hierdoor idd minder worden, dan is een fysio niet zo'n gek idee.

Nog even een update over haar herstel;
gister werd er natuurlijk sneeuw verwacht aan het eind van de dag, dus het was maar de vraag of ik op tijd bij m'n paard zou zijn om haar beweging te geven. Dus heeft m'n moeder haar overdag lekker losgegooid. Toen we haar 2 weken geleden losgooiden, liep ze als een bejaarde merrie door de bak. Ze keek dan een beetje om haar heen en met tegenzin draafde ze langs de lange zijde om vervolgens stil te gaan staan en naar de paarden van de buren te gaan staren..
Nou gister liet m'n moeder haar dus los en zodra ze door had dat het touwtje los was, ging ze als een raket ervandoor. Bokken, racen en schijnbewegingen, met daarbij briezen en blazen, dus eigenlijk weer een beetje mijn merrie die af en toe denkt dat ze hengst is Haha!

Het is dus duidelijk dat het beter met haar gaat, het is alleen afwachten of het herstel doorzet en dat ze goed blijft. Het is wel typisch dat dit eigenlijk al een tijdje aan de gang is en als ik eindelijk besluit om jullie om raad te vragen, het ineens beter met haar gaat.. Verward Maar goed, ik begin er weer een klein beetje vertrouwen in te krijgen en hoop dat het herstel doorzet, anders ga ik alsnog naar Utrecht. Ik zal haar iig een vitamine spuit geven, baat het niet, dan schaad het niet..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: hanne2001, noox en 21 bezoekers