Piephak, en nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Teigetje008

Berichten: 1539
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: In het noorden van het land

Piephak, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-04 17:25

Hoihoi,
sinds een week heeft mijn drachtige merrie een dikke hak . Ik ben er al achter dat het een piephak is. Waarschijnlijk omdat ze nu veel meer ligt in haar stal. Ik heb een spray van de da gekregen, maar dat is voor zere spieren en helpt dus niet echt. Ik heb bergrepen dat ze de hak ook leeg kunnen zuigen. Heeft iemand hier ervaring mee??

ollivia
Berichten: 371
Geregistreerd: 07-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 17:35

met dat leegzuigen niet, een kennis van mij heeft ook een paard met acheter 2 piep hakken ze gaan nooit meer weg! maar nze lopen er niet kreupel op

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 18:24

piephakken worden gezien als een schoonheidsfout en veroorzaken zelden kreupelheid.

het komt door beschadeging/slaan .
ik zou er niets aan doen...

fiesta
Berichten: 151
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: aarle rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 18:58

een paardje bij ons op stal heeft het vorig jaar ook gehad toen ze drachtig was. Nadat het veulentje er was zijn ze ook weer weggegaan. Dit jaar is ze ook weer drachtig en nu begint ze ze ook weer te krijgen.
Of het dan echt piephakken zijn weet ik niet, want die gaan volgens mij ook niet meer weg!

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 21:49

Mijn heeft achter ook 2 piephakken door 2 weken in van die noodstalcontainers van 2 bij 3. Is niet zo'n mooi gezicht, maar t valt gelukkig niet zo op. Geloof dat ze toch niet heel sterk beenwerk heeft, nu en dan heeft zo ook nog weleens een galletje. Gelukkig nog nooit kreupel geweest.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 23:56

Als het nog in een acuut stadium is kan je proberen om met koelen (afspuiten met zacht waterstraal of cooling gel) de bloedsomloop te bevorderen, er zijn ook wel middeltjes om te smeren, die vochtafdrijvend werken, zoals Lasonil zalf en sommige kleisoorten (met dat laatste heb ik zelf geen ervaring)

Als de piephak al een paar weken oud is, kan je er niet zo heel veel aan doen, hopen dat het met rust en rustige beweging (weidegang) na verloop van tijd een beetje wil verminderen.

Om verergering op stal te voorkomen kan je misschien een dikker strobed geven, zodat ze zich niet iedere keer 'bezeerd' bij het opstaan.

rainbowcash

Berichten: 882
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 13:01

Mijn paard heeft ook een piephak al heel lang geleden door het slaan tegen de muur door voernijd!! Toen kon ik het ook laten leeg zuigen maar dat is alleen maar voor de schoonheid en de kans dat het terugkomt is erg groot!! En ze lopen er zelden kreupel op! Maar mijne dus weer wel he.... Nu heb ik er 2 x per dag tromba complex opgesmeerd en is het wel veel minder geworden!! Maar mijn paard is ook drachtig en ik merk dat het wel weer wat meer word hoor!! En bij haar kogel heeft ze nu ook weer vocht zitten en loopt weer kreupel!!! En dat komt waarschijnlijk ook omdat ze natuurlijk steeds zwaarder word enzo

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 13:16

Mijn 1e paard had echt een knoert van een piephak. Ik had toen zijn hele stal met rubbere matten bekleed op latten en smeerde ook trombagel erop maar het is nooit weggegaan. Last heeft hij er niet van gehad.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 15:18

Bij mijn paard zijn ze wel weggegaan, het leeghalen en inspuiten zou ik niet doen, het inspuiten sowieso al niet.
Veel afspuiten, coolinggels, antiflogistine (en nog steeds weet ik niet hoe je het schrijft Haha! ) trekzalf enz..ik smeerde bijna elke dag wat anders erop.
Daarbij de stal bekleed met rubber matten, de scherpe dingen/randen weggehaald en toen zag ik het minder worden.
Nu gelukkig al 2 jaar zonder piephak.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 15:32

die van mij heeft t gehad toen hij zichzelf kreupel schopte tegen de muur tijdens het voeren, hij beschadigde er zn spronggewricht ook nog eens mee, en na 6 weken deed hij het nog een keer Scheve mond

maar gelukkig is het bij hem weggegaan met veel afspuiten en coolings gel erop, en verder wat stappen aan de hand(hij mocht niet los ivm beschadiging spronggewricht, moest gecontroleerd beweging krijgen) en nu is het gelukkig helemaal weg

maar hij heeft het nooit echt supererg gehad
een paard van onze buren heeft het wel heel erg, echt zo'n ei van vocht zit er op de sprong, dat gaat niet meer weg.
ze hebben er het vocht een keer uit laten halen, maar dat kwam weer terug. Zolang ze niet kreupel loopt zou ik het zo laten. Wie weet trekt het na de bevalling wel weg(net zoiets als mensen met dikke enkels&voeten tijdens de zwangerschap ofzo Verward )

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 15:35

Verse Piephakken: geef je paard 2x daags 1,5 ml Arnica D6 druppels. Dat is een homeopatische vochtafdrijver, die je kan kopen bij de drogist.

Piephakken zijn redelijk onschuldig, maar wel lelijk en doen af aan de waarde van je paard. Meteen behandelen anders kan die blijvend zijn. Tja, en blijft ie zitten, is dat pech. Dan is er verder niets aan te doen. leegzuigen heeft slechts tijdelijk effect.

wouwke1

Berichten: 106
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: Hilvarenbeek (Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 15:48

Hoi,

Bij mijn paard hielp het om haar elke dag meer beweging te geven dan normaal. Gewoon in de bak of in de wei zetten is al voldoende als ze drachtig is. Dan neemt ze zelf wel de beweging die ze wil in haar tempo. Na verloop van tijd werden de piephakken minder.

Groetjes Kim.

wouwke1

Berichten: 106
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: Hilvarenbeek (Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 15:48

Hoi,

Bij mijn paard hielp het om haar elke dag meer beweging te geven dan normaal. Gewoon in de bak of in de wei zetten is al voldoende als ze drachtig is. Dan neemt ze zelf wel de beweging die ze wil in haar tempo. Na verloop van tijd werden de piephakken minder.

Groetjes Kim.

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 17:09

Een piephak is een schoonheids foutje er is niks mis mee het is alleen niet zo'n heel mooi gezicht inderdaad als het een hele erge is kan de dierenarts er inderdaad wel wat aan doen maar dan moet het echt heel erg zijn. Mijn oude paardje had het ook en zat oook behoorlijk veel vocht in maar ze had er echt geen last van. Bij haar kwam het voornamelijk door het liggen in de stal.

gr

Naomi

Berichten: 3794
Geregistreerd: 09-10-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 20:04

mijn paard heeft dit dus ook al nu een jaar, door een ongeluk overgehouden en nu gaat het weer verlkeerd, t zit vol vocht en nu begint ze teveel ongelijk te lopen..
morgen DA erbij