Hooi of kuilgras????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kyan

Berichten: 278
Geregistreerd: 08-06-03
Woonplaats: Haarlem

Hooi of kuilgras????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-04 11:50

Op de stal waar mijn paardje nu staat voeren ze hooi. Zaterdag gaat mijn paardje naar een andere stal en daar voeren ze (biologisch) kuilgras. Dat houd in dat het gras alleen met paardemest wordt bemest en niet met kunstmest. Nu heb ik laatst weer gehoord dat kuilgras helemaal niet goed is voor paarden, dat je het beter alleen aan koeien kan voeren e.d. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Ik heb hier werkelijk geen verstand van!

DubbelFun

Berichten: 88676
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 12:09

Je hebt veel kwaliteiten kuil, net als in hooi.
Het mag niet bruin zijn en zuur ruiken en er mag natuurlijk geen schimmel inzitten.
Ik zou je paard niet van de ene op de andere dag van voer laten veranderen, maar het langzaam aan laten wennenl dus hooi afbouwen en kuil opvoeren.
Kijk of je bij oude stal een halve baal hooi mee kunt nemen.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 12:11


Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 12:17

voordeel van kuil is dat het een stuk minder stoffig is dan hooi, dus beter voor de luchtwegen van je paard als ie daar een beetje gevoelig voor is

DubbelFun

Berichten: 88676
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 12:43

Het 'stoffige' is hooi zijn in feite schimmeldeeltjes. Doordat deze zweven komen ze in de luchtwegen en kunnen daar een allergiesche reactie veroorzaken.
Door hooi nat te maken heb je dit probleem dus ook niet meer.
Doordat kuil een andere samenstelling heeft (meer eiwit) kunnen er dus weer andere problemen ontstaan.

mirtje27

Berichten: 791
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 12:52

Mijn dierenarts zei laatst tegen me ik heb liever dat je hem kuil geeft dan hooi.
Kuil zit veel meer in dus je moet wel oppassen dat je er niet teveel van geeft want dan heb je weer kans op b.v eiwitbultjes. Maar kuil is goed spul voor paarden als het er goed uit ziet en natuurlijk niet beschimmeld is.

robbie
Berichten: 293
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 14:44

Kuilgras is op zich heel goed voor paarden, ik voer het mijn knolletjes al jaren, maar je moet idd wel uitkijken dat je niet teveel voert, als het kuilgras voor koeien betreft want dat is eiwitrijker dan speciaal kuilvoer voor paarden. Verder is het vooral voor paarden die last hebben van de luchtwegen idd een uitkomst, het is veel minder stoffig, en jij zit niet meer met nat hooi etc te klooien!!

Kyan

Berichten: 278
Geregistreerd: 08-06-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-04 16:28

Dank jullie! Maak me geen zorgen meer om het voeren van kuilgras> Ik was namelijk een beetje geschrokken door een aantal horrorverhalen van een oud boertje die ik sprak. Bij de stal waar ik kom te staan hebben ze alleen maar paarden (geen koeien) en ze hadden het erover dat de kuilgras echt van goede kwalitiet is. Speciaal voor paarden e.d. Dus dat zal dan wel paardenkuil zijn. Bedankt voor jullie reactie's!

Whizper08

Berichten: 485
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 19:38

Ik ben er niet zo`n fan van. De mijne gaat er van aan de race. Maar als je paardje ertegen kan prima, toch?

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 20:45

je hebt tegenwoordig hele goede voordroogkuil. Onze stalhouder had een partij kuil ertussen wat net grof hooi was, van natuurland (geen kunstmest/vogeltjesland) maar niet stoffig. Ik voer het ook aan mijn cavia en konijn, zo droog is het... Kuil maakt over het algemeen dikker dan hooi. Voor sommige paarden goed, anderen wat minder. Aan de race gaan komt meestal doordat het te "natte/vette" kuil is.

Kyan

Berichten: 278
Geregistreerd: 08-06-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-04 22:50

Dit is inderdaad ook niet bemest met kunstmest vertelde de stalhouder en 4 van de 12 paarden die op stal staan zijn van hen zelf. Die eten het ook. Ik neem aan dat het dan toch wel goed moet zijn..... Mijn paardje is een beetje te dun dus voor hem is het ook wel goed, dat het wat dik maakt denk ik!

Caira
Berichten: 26067
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 22:52

Wij hebben ook kuil op stal hoor Gerda! Alleen de schapen krijgen hooi!

Kyan

Berichten: 278
Geregistreerd: 08-06-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 01:13

Ooooohhhh...... ben ik even in de war. Bloos Nou ja dan hoef ik me dus helemaal geen zorgen te maken en ook niet rustig over te gaan op kuil! 'T was ook helemaal geen aanval op de stal hoor Lonneke... Ik had alleen laatst een horrorverhaal gehoord over kuilgras en dat paarden dat absoluut niet mochten hebben. En om dat te verifieren heb ik dit topic geplaats. Haha!

Jerom gaat ook helemaal niet weg omdat hij het slecht heeft op stal hoor, maar omdat ik in de Beemster ga werken en dan veel vaker bij hem langs kan gaan. Van mij absoluut geen slecht woord over stal.. OK dan!