Gewond paard!!!!!!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
suppie
Berichten: 406
Geregistreerd: 09-11-02
Woonplaats: Almere

Gewond paard!!!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-04 20:02

Hoi hoi,

Wat zouden jullie doen als er een paard van een ander gewond is?

xxx SUPPIE!!!!!!

Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 20:14

ik zou iets duidelijker zijn als ik jou was, dan krijg je meer reacties!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 20:16

idd. Ik snap er echt geen *piep* van wat je bedoeld.

Tropico
Berichten: 1333
Geregistreerd: 18-11-03
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 20:20

ik denk dat ze bedoelt dat als een paard van een andere vrouw/man gewond is wat jullie dan zouden doen.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 20:24

Niets....... is hun paard. >;)

Maar bedoeld ze als de wond wordt verwaarloosd? Of als de wond is veroorzaakt door jou (paard)? Of als er een gewond paard in een wei staat of losgeslagen op straat loopt. (oke, nu draaf ik door Haha!)
Of bedoeld ze, dat als diegene niet meer kan rijden, dat jij dan zegt: oh, pak die van mij maar.

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 20:36

Het ligt eraan hoe gewond, maar anders zou ik het aan de eigenaars overlaten.

c_alsemgeest

Berichten: 20661
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:29

voor zover nog geen reactie van de auteur... ik wil ook wel even weten wat er met de topic precies bedoeld word

dosator
Berichten: 225
Geregistreerd: 14-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 22:46

Ik denk dat Suppie bedoeld dat wanneer je een paard op of nabij je stal aantreft met een verwonding en de eigenaar is niet direct te bereiken. Ik zou in ieder geval de dierenarts inlichten en de keuze aan hem of haar overlaten. en wel blijven proberen om de eigenaar te bereiken.
Als het mijn paard betreft heb ik liever dat de DA 9 x voor niets komt dan 1 x te laat.

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 23:27

Ik zou zo snel mogelijk ingrijpen als de eigenaar niet aanwezig is
Gewoon mijn eerste hulp die ik kan verlenen,zou ik geven!
Daarna ook zo spoedig de eigenaar proberen te bereiken,krijg ik die niet te pakken ,en er is echt een dierenarts nodig zou ik die gewoon bellen!
Precies wat Dosator hier boven zegt liever de dierenarts 9 x voor niets als 1 x te laat!
Groetjes Lundi

suppie
Berichten: 406
Geregistreerd: 09-11-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-04 19:05

hoi,
Wat ik bedoelde is wat dosator zegt.
Soory dat ik zo onduidelijk was maar hoop dat jullie ut nu snappen!!!!!!

xxx Suppie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 21:11

Ligt er natuurlijk aan hoe ernstig het is, maar als het echt een serieus grote wond is: eerst proberen de eigenaar te bellen, als dat niet lukt, eigenaar van stal/manege erbij halen en in overleg met hem/haar evt DA er bij halen

ankie1

Berichten: 1067
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Geboren in naarden en aktief in Gooi en omstreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 00:26

ik zou een rokertje gaan houden.....

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 00:51

ankie1 schreef:
ik zou een rokertje gaan houden.....


Sorry? Tong uitsteken

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 09:40

Het paardje dat bij mijn paard in de uitloopstal staat had van de week een ontstoken oogje.
Ik heb die schoon gemaakt en daarna pas de eigenaar op de hoogte gesteld.
Het kan me niet schelen of de eigenaar dat nou leuk vindt of niet ,want in dit geval was het beter voor het paardje.

Bij een wond die direkt behandeld moet worden zou ik het zelfde doen.
Als de eigenaar boos wordt is ie zijn paard niet waard vindt ik.
Als het een wondje is die niet ernstig is dan doe ik er in eerste instantie niets mee maar waarschuuw wel de eigenaar.
Ik ga niet meteen met allerlij zalfjes en middeltjes aan de gang.
Ik ben daar zo ie zo al niet zo happig op.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 12:58

Citaat:
Het paardje dat bij mijn paard in de uitloopstal staat had van de week een ontstoken oogje.
Ik heb die schoon gemaakt en daarna pas de eigenaar op de hoogte gesteld.
Het kan me niet schelen of de eigenaar dat nou leuk vindt of niet ,want in dit geval was het beter voor het paardje.


zoiets heb ik van de zomer ook gedaan en een spijt dat ik ervan gehad heb: half jaar met de nek aangekeken door een aantal mensen op stal!
Bij ons is er maar 1 regel: je bemoeit je niet met het paard van een ander. Als je denkt dat er iets mis is, meld je dat aan de eigenaar van de stal en die regelt het verder. Je raakt nooit een paard van een ander aan, tenzij die je daar uitdrukkelijk om heeft gevraagd.

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 18:01

Ik zou me er idd ook niet mee bemoeien. Maar het ligt natuurlijk wel aan de situatie. Zou je misschien wat meer kunnen verrtellen wat er met dat paard aan de hand is?

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 18:57

Heel brutaal misschien, maar als ik ergens een gewond paard zie staan ga ik `m echt wel helpen! Als er al hulp is zou ik vragen of ik nog iets zou kunnen doen en als mensen bewust hun gewonde paard niet helpen word ik een partijtje woest en ga alsog actie ondernemen. Als ik een schaap op de rug zie liggen help ik hem ook overeind, daar bespaar ik de eigenaar toch weer een schaap mee en dat beest z`n leven? Ik ben niet zo passief dat ik erbij ga staan om te kijken hoe een dier lijdt...

suppie
Berichten: 406
Geregistreerd: 09-11-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 20:53

hoi,

nou er was een veulen uit de stal ontsnapt en had een wond op haar schouder door een spijker de wond was best groot en bloede best erg.

xxx Suppie

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 21:00

Een zwaar gewond paard moet natuurlijk geholpen worden,
maar ik zou het ook niet op prijs stellen als iemand een mokplekje, ontstoken oog of schaafwondje behandelt zonder dat ik hiervoor toestemming heb gegeven.
Neem bijvoorbeeld Ozep, als je bij hem zalf op een mokplekje smeert staat hij de volgende dag met een gigantisch dik been...
Verder zijn er mensen die menen op elk schrammetje acederm of bijv, teatree te moeten spuiten, ik wil dat absoluut niet hebben. Niet op mijn paarden tenminste.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 21:03

Citaat:
nou er was een veulen uit de stal ontsnapt en had een wond op haar schouder door een spijker de wond was best groot en bloede best erg.

is er daar geen stalhouder die je kan waarschuwen???

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 21:05

Ben het met sjuim eens......... Ben geen muts met de paarden..... meeste wonden genezen uit zichzelf en genezen uit zichzelf goed. Hoe meer je erop smeert hoe slechter het vaak is. Mocht er iemand zijn die zich met dat soort zaken bemoeid dan wordt ik daar niet vrolijk van.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 10:30

Sjuimpje schreef:
Een zwaar gewond paard moet natuurlijk geholpen worden,
maar ik zou het ook niet op prijs stellen als iemand een mokplekje, ontstoken oog of schaafwondje behandelt zonder dat ik hiervoor toestemming heb gegeven.
Neem bijvoorbeeld Ozep, als je bij hem zalf op een mokplekje smeert staat hij de volgende dag met een gigantisch dik been...
Verder zijn er mensen die menen op elk schrammetje acederm of bijv, teatree te moeten spuiten, ik wil dat absoluut niet hebben. Niet op mijn paarden tenminste.


OK dan!
Ze moeten ook zeker niet zomaar aan Ilkkah gaan zitten.
Ik vind dat iedereen voor die iets doet, moet proberen de eigenaar te pakken te krijgen, lukt dat niet, gewoon zo laten als het is.
Maar als het bijv. is dat het paard een bloedend wondje heeft op zijn been oid, is er, lijkt mij, geen probleem om daar even naar te kijken, als is het jou paard niet.

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 17:50

hmmz wij hebben voor de zomer een paard in het draad gehad. we hebben gelijk de slang erop gezet en de DA gebeld.
even later kwam de eigenarese want die zou les hebben.
ze mocht van mij haar paard ook niet zelf vasthouden ( t kind was lijkbleek) en we zijn samen met haar naar de kliniek gegaan (ik mee voor het paard en een andere stalgenoot reed met de trailer)
achteraf gezien: neem gewoon gelijk actie en bel de DA als je het niet vertrouwd.

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 19:08

Maar ik kan mee voorstellen dat als iemand met zn vingers aan mijn paard zou zitten dat ik daar niet echt blij mee zou zijn. Als er iets zou gebeuren op een manege oid. met iemand anders zijn paard, dan neem ik aan dat de eigenaar gebeld wordt en die eigenaar zelf wel kan beslissen wat goed is voor zijn/haar paard. En als je een paard ziet staan met een wond, zegt dat in principe niks. Het kan bijv. zijn dat er al een dierenarts bij is geweest ofzo. En wie zegt dat je dingen juist niet erger maakt als je er iets op gaat smeren waarvan jij denkt dat het goed is?
Maar goed. Het is natuurlijk altijd moeilijk om in zo'n situatie goed te handelen.

suppie
Berichten: 406
Geregistreerd: 09-11-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 19:29

hoi,

nou de wond was zo diep dat die wond gehecht moest worden en het bloed stroomde eruit. Als dat bij mijn paard zou gebeuren mogen ze van mij meteen de dieren arts bellen beter de dierenarts 9x voor niks dan 1x te laat.

xxx Suppie!!!