Knie op slot/training achterhand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-01 09:57

Hoi!

Bij het onderwerp welke kliniek???HELP!!! hebben een aantal van ons het over knie op slot en methodes om het te verhelpen gehad.

Eén van de dingen die je, bij jonge paarden zeker, moet doen, is er voor zorgen dat de spieren en banden rondom het gewricht voldoende sterk zijn.
Als ik zo weer lichtelijk aan het werk mag met mijn paard (2 jaar en 8 maanden), dan moet ik gaan longeren waarbij ik haar over balkjes laat lopen. Op die manier moet ze haar benen goed optillen.

Weet iemand nog meer oefenen die je kunt doen om die spieren te trainen? Verward

Even voor de goede orde: ik rij nog niet op mijn paard!

Groetjes,
Saskia & Bo Lovers

DubbelFun

Berichten: 88642
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 10:06

Lopen is sowiesie een manier om de spieren te sterken. Als je paard rustig genoeg is zou je met haar kunnen gaan fietsen, of met een ander paard een buitenrit maken en haar aan de lijn erbij nemen.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 10:33

Heel veel stappen!!!!!!! Wat erg goed is, is heuvel op en heuvel af. Dan moeten ze klimmen en dalen en dat vereist kracht van de spieren. Vooral bij het dalen zal ze het moeten hebben van haar achterhand.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 10:58

Heuvel op en heuvel af zal moeilijk gaan in de vlakke polder....

Ik heb op beurzen wel eens zo'n lopende band voor paarden gezien die je ook zo kunt verstellen dat er een helling ontstaat. Maar dat kost een paar centen, en die dingen schijnen altijd stuk te zijn/kosten een hoop in onderhoud. Geen optie lijkt mij dus zo...

Je zou kunnen proberen je paard veel overgangen te laten lopen als je met haar aan het longeren gaat. Veel achterwaarts aan de hand helpt ook de achterhand te versterken (doet het ook als je erop zit) . Ik weet niet of je haar ook al een beetje bijzet met longeren. Ook werken met twee lijnen (eentje achter de kont om de achterhand eronder te zetten helpt haar ook het gewicht op de achterhand te zetten en zo de spieren te versterken.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 12:02

Uhm het is misschien een wat alternatievere methode maar je zou ook kunnen proberen om je paard de buiging te leren. Voor een buiging zal een paard namelijk al zijn gewicht op de achterhand moeten plaatsen en de rugspieren worden versterkt. En omdat dit altijd stapje voor stapje geleerd wordt krijgen de spieren ook de tijd om steeds sterker te worden. En bovendien is het een leuke manier om bezig te zijn met je paard. Of uit zichzelf een achterbeen op laten tillen zolang en zo hoog als jij wilt. Misschien heb je hier wat aan,misschien ook niet
*LOL*

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 12:23

Cornelie ik ben het met je eens.

Hals-rug en broekspieren. Van achterhoofdsknobbel tot hoefbeen van achterbeen is een geheel. Wel verschillende spieren maar als functie in een geheel.Dus afgebogen hoofd, de achterhand er onder.Gewrichtskapsel v knieschijf, knie en sprongewricht door pezige verbindingen met elkaar verbonden. Is een beweging, je kunt het ene niet los van het andere zien.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 12:40

Speciaal beslag.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 14:07

Het paard van Paintje heeft al Spat beslag.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 18:01

Met speciaal beslag los je niks op, zodra je paard op orthopedisch beslag staat blijf je aan het sukkelen. Mijn ruin wilden ze achter ook op speciaal beslag zetten zodat hij zijn achterbenen anders zou belasten en zo zijn knie ontlasten. Gelukkig heeft mijn eigen veearts mij geadviseerd om dit niet te doen, het gaat nu erg goed.
Natuurlijk is het met spatbeslag een ander verhaal, toch ben ik er niet happig op. EN VEEL paarden worden TE SNEL op speciaal beslag gezet en dat wordt dan gezien als de oplossing. Duh!!!!!!!
Goed, het gaat weer OFF TOPIC.
Zoals ik al zei, veel stap werk en die buiging oefeningen klinken ook erg goed.