Paard niet goed, maar wat is het????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Paard niet goed, maar wat is het????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 22:02

Mijn paard is al een poosje niet helemaal goed. Ze is niet (dood)ziek, maar je ziet dat er wat aan haar mankeerd. Ze wordt magerder op haar bovenlijn(schoft,rug en kont) en je ziet de bovenkant van haar ribben. Haar buik is(nog niet) mager, maar je ziet wel dat ze slanker is dan anders. Vooral op haar schoft kun je goed zien dat ze invalt, je begint de wervels helemaal te zien. Ook d'r oogopslag is minder helder als normaal, niet dof, maar ook niet zoals het hoort.

Ze is ook sjagerijniger dan normaal en als je aan haar buik komt, aan de onder-zijkant het gebied net voor de flank/achterbeen(beetje moeilijk uitleggen), dan heft ze haar achterbeen, op de zelfde manier als dat er een vlieg zit. Het irriteerd haar duidelijk en ze heeft daar dus last. Ze heeft wel zeer goede eetlust. De da is geweest en heeft haar onderzocht. Bloed afgenomen en mest meegenomen. Hij belde vandaag en dat was allemaal in orde. Hij adviseerde ons nu verdere stappen te ondernemen door naar Utrecht te gaan. De benodigde papieren stuurt hij ons op en dan moeten we een afspraak maken.

Merrie is KWPN, 1.64 en 14 jaar. Nooit geen problemen gehad wat hierop lijkt, niet veranderd van voer en altijd op tijd ontwormd.

Wie heeft iets dergelijks ook meegemaakt en wat denken jullie hiervan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 22:03

Lintworm!

Zou een reden kunnen zijn. Vraag maar eens aan je veearts.

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 22:07

Ja hebben we gevraagd, maar daar heeft hij ook op nagekeken en dat was negatief. We hebben begin november ontwormd met equimax en begin januari met equest, wij dachten ook aan lintworm nl.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 23:18

Ik dacht ook aan wormen, maar als de dierenarts bloed heeft afgenomen en mest heeft onderzocht lijkt me dit uitgesloten.

Ik dacht ook wel aan de nieren, maar ook dat moet in het bloed naar voren komen.

Misschien een second opinion? Verward

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 00:45

Tja, wij hebben ook gedacht aan de nieren, maar zitten die niet hoger??
Waar wij ook nog aan zitten te denken, zijn de eierstokken.
In ieder geval gaan we met haar naar Utrecht en daar zal wel weer bloed en mest onderzoek plaatsvinden en ik hoop ook urine onderzoek, want dat heeft de dierenarts nog niet gedaan.

Bij mij zelf spookt telkens de gedachte over bloedwormen door m'n hoofd. Het schijnt dat je dat niet altijd terug kan vinden in het bloed, dat dat een moment opname is?

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 10:38

Zelf denk ik aan de nieren of wormen
Maar aangezien de DA haar daarop heeft onderzocht al,
Heeft de DA haar ook helemaal onderzocht?

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 10:43

Ik heb nagenoeg hetzelfde gehad met mijn paard. Zat duidelijk niet lekker in zijn vel en wat inderdaad chagrijnig. Functioneerde wel normaal maar werd alleen maar mager, chagrijnig en slaan op je benen ed.
Overal op laten onderzoeken en er kwam niets uit.
Mijn dierenarts wist het ook niet meer en heeft hem uiteindelijk aan een infuus met mineralen ed. gezet.
Daarna het advies het paard zo snel mogelijk lekker in het land te zetten en een beetje te ontzien.
Waar aan werd gedacht? je gelooft het niet....een winterdepressie..
Echt waar!

Maar...laat wel je paard helemaal binnenste buiten keren hoor. Sluit in elk geval uit dat het echt iets medisch is!
Sterkte!!

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 12:08

ja goed ontwormen vraag eens aan de dierenarts verder!
Ontworm je haar wel goed??

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 17:01

Kom net bij m'n paard vandaan en ik kreeg de indruk dat het iets beter met haar ging. Dat zou dus kunnen komen door de wormenspuit, we zijn immers 2 1/2 verder nu.
We beginnen toch weer sterk aan een lintworm te denken, maar hoe zit het dan met het mest onderzoek??
De da heeft 2 zeer verse mestballen meegenomen, nl direct uit haar darm, maar een week daarvoor was ze dus ontwormd. Kan het zijn dat hij in de mest niets heeft gevonden, maar dat ze toch een lintworm heeft??

We willen haar nu nogmaals ontwormen met equimax. Deze heeft ze in novermer ook al gehad, maar we hebben er maar 1 spuit van gegeven. De da zei ookal dat we daar in het vervolg beter 1 1/2 van konden geven.
7 Januari hebben we dus equest gegeven(1 spuit), hoelang moeten we dan wachten alvorens we equimax kunnen geven??

We bellen zowiezo morgenochtend de da om te vragen wat hij hiervan vindt. We willen gewoon zeker weten dat het geen wormbesmetting is, alvorens we naar Utrecht gaan. Zodrect staat ze daar een paar dagen met diverse onderzoeken en blijkt dat ze lintworm heeft. Dan kan je je eigen wel voor je kop slaan. We gaan zeker niet onnodig doordokteren, maar dit willen we gewoon nog even uitzoeken. Bedankt iedereen voor het meedenken en jullie adviezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 19:55

als het wormen zouden zijn, zou je DA dat gezien hebben in de mest..

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 10:04

Citaat:
Ze is ook sjagerijniger dan normaal en als je aan haar buik komt, aan de onder-zijkant het gebied net voor de flank/achterbeen(beetje moeilijk uitleggen), dan heft ze haar achterbeen, op de zelfde manier als dat er een vlieg zit.


Dat is het gebied waar de dikke darm zich bevindt.
Tja, er kan vanalles aan de hand zijn:
- winter / verhaardipje
- (lint)wormen
- zand
- ect.

Als het wat langer aanhoudt zou ik naar Utrecht gaan; "better safe than sorry"

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 10:40

ik wil je niet bang maken, maar ik weet van een horror-story van een ijslander in aalsmeer, die wel twee jaar niet in orde was, alles was volgens de dierenarts goed.
op een dag lag ze dood in haar stal, autopsie gedaan, paard bleek vergeven te zijn van wormen, in de longen, het hart...
paard altijd goed ontwormd geweest, en ook daarop gecontroleerd door DA tijdens het ziekte proces.
zoals levy al zei; binnenste buiten keren!
ik wil je echt niet bang maken lieverd, maar ik zou zelf graag alles willen weten, en uiteindelijk uitsluiten. Ach gut

horsedentist
Berichten: 17
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 10:58

Eet je paard wel goed? heb je al eens in de mond naar het gebit van je paardje gekeken? ik als paardentandarts kom dit soort pproblemen heel vaak tegen en na een behandeling zijn veel paarden weer snel de oude

[Edit Apple: spam]

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 13:01

Ik kende een paard dat ook mager en prikkelbaar werd. Hij bleek OCD te hebben aan een knie. Het kwam bij hem door de pijn.

Kimke
Berichten: 140
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 18:04

het doet me ook denken aan wormen maar dan eerder aan bloedwormen,(wormanurisma) mijn haf heeft dit ook gehad , hij maakte wel koort. Bloedonderzoek toonde niets aan, toen DA plots neep over rug (tegen heup) en hij zich niet introk , dat wees op die anurisma. Met 1 spuit heeft hij er hem bovenop gekregen , ik moet wel zeggen voor de DA dat gevonden heeft was er een 1 maand voorbij en meer dan 700EUR aan DA kosten. probeer die neep eens he greetszz

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 19:03

Zou maar rustig het onderzoek in Utrecht afwachten!! Alles wat er nu gebeurd is gissen en veronderstellen. De symptomen zijn duidelijk en de internisten zullen je paard goed nakijken. Heb vertrouwen!! Succes.

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-04 21:18

Nou daar ben ik weer met iets beter nieuws.
Gister leek het dus beter met haar te gaan, maar ik was nog bang dat het tussen m'n oren zat en dat ik gewoon wìlde dat het beter met haar ging.

Dus vanmiddag ben ik zo neutraal mogelijk naar haar toegegaan en ze stond al met d'r koppie over de deur. Ook iets wat ze de laatste tijd niet vaak deed, ze stond meestal met d'r kont op de drinkbak en hoofd omlaag. Afijn dek afgehaald en even goed gekeken en bevoeld. Eigenlijk durf ik het nog niet te hopen, maar het gaat echt beter. Op d'r lendenen en rug zit duidelijk meer vlees en ook de schoft lijkt iets voller te worden. Over het algemeen is haar vacht niet echt dof geweest, maar nu glimt ze weer tegen je op. Ook als ik haar longeer zie ik dat haar kont weer ronder wordt en ze beweegt weer door 't hele lijf, ze was de laatste tijd nl erg stekerig en strak in het lijf, maar dat is logisch als je niet lekker bent. Vanmiddag heb ik er ook voor het eerst weer even op gezeten.

We hebben vandaag ook de da nog gebeld en die vond het geen probleem om haar nog 1 1/2 spuit equimax te geven, dus dat hebben we vanavond gedaan. Dus ondanks dat ik goed ontwormd heb, heeft ze waarschijnlijk toch een worminfectie gekregen.

We kijken het nu 1 1/2 tot 2 weken aan. Als ze blijft opknappen dan ondernemen we geen verdere stappen, maar mochten we de minste twijfel hebben, dan gaat ze alsnog naar Utrecht. Ze moet binnenkort zowiezo geënt worden, dus dan komt de da weer langs en dan kan hij ook meteen zijn mening geven, ik houd jullie op de hoogte

Btw, wat betreft haar gebit, dat is prima in orde. Elk jaar controle/behandeling en de da heeft dat uiteraard ook nagekeken.

wiebeltje
Berichten: 11
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 23:16

hey

een keer een vitamine stoot geven kan nu zeker geen kwaad dan kan ze haar reserves weer wat sneller bijvullen suus

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 16:33

Heb je haar tanden laatste tijd nog laten nakijken?
Als ze last heeft van haar tanden, kunnen ze ook nors worden, en doordat het kauwen zo moeilijk gaat, worden ze veel dunner.

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 21:46

Lydiia schreef:
Heb je haar tanden laatste tijd nog laten nakijken?
Als ze last heeft van haar tanden, kunnen ze ook nors worden, en doordat het kauwen zo moeilijk gaat, worden ze veel dunner.


Zie mijn laatste bericht, onderaan Cool

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 21:51

Maak een een afspraak met Annette de Vogel. Zij is erg goed.

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 22:32

Wie is Annette de Vogel en wat doet ze??

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 22:54

Ophelia schreef:
Wie is Annette de Vogel en wat doet ze??

Iemand die met een soort wiggelroede je paard "doormeet" je krijgt rare poedertjes ed en het kost je een klap geld en je bent niets verder!

Ik moest een plastic kokertje met een briefje met wat krabbels onder zijn voerbak hangen, omdat hij last had van radiografische golven (Oid) en daar zou dat tegen helpen!!! NOT

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 23:00

Ik heb hele andere ervaringen met haar en overigens zeer positief. En die peodertjes zijn helemaal niet raar. Goedkoop is het niet maar ik heb veel paarden gezien die er beter van zijn geworden. Jammer dat jij een slechte ervaring hebt maar dat betekent nog niet dat dat niet goed is! Ik ken ook iemand waar buisjes werden opgehangen en dat paard was niet meer kreupel. Bovendien hoor je dat vaker van aardstralen of iets dergelijks. Snappen doe ik het ook niet maar dat vind ik niet belangrijk als het maar helpt. En dat heeft het bij de paarden die ik ken zeker gedaan.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 23:13

wichelroede? geneeskunde is toch wetenschap?