Operatie ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Operatie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 16:29

Zijn er hier bokkers die ervaring hebben met paarden die geopereerd werden? Hoe ish te afgelopen, en waar aan zijn ze geopereerd?

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 16:55

hoezo?

Qtje
Berichten: 75
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Mol - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 19:09

Mijn paard is tweemaal geopererd.

De eerste keer was nog bij haar vorige eigenaars: eierstok weggehaald wegens gezwel erop.

De tweede keer was wel bij mij. Brrr verschieten!! Was best wel akelig want ze had haar kaak op 2 plaatsen gebroken doordat ze naar een ander paard beet dat achter tralies stond en ze bleef met haar onderste tanden hangen achter een tralie!!! Zag er echt nie gezellig uit... 3 van de onderste tanden en een stuk been van de kaak hingen 'los'. brrr, krijg nog kippenvel als ik eraan denk!

ze is geopereerd in de kliniek, ze hebben onder volledige narcose een ijzerdraad rond haar tanden getrokken (net een beugeltje!!! hihi)

Maandag mag de draad eruit!!! ben benieuwd of alles volledig in orde is dan!!

Groetjes,
Kim

boemel

Berichten: 8404
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 20:11

Mijn paard is 1x geopereerd (onder narcose) vanwege een afgebroken kies. Het ging best goed. Ze voelde zich een dag of 3 echt niet lekker, maar at al wel zodra ze uit de narcose kwam. Na 6 weken mocht ze pas weer naar buiten en gereden worden, dit ivm infectiegevaar van de wond.
Ze was wel behoorlijk afgevallen in die 6 weken.

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 20:57

Bij mijn paard is onder volledige narcose haar peesschede gespoeld in Utrecht. Dit na een diepe snijwond aan haar voorbeen. Uiteindelijk heeft ze er een dikke pees (bindweefsel) aan overgehouden, maar ze loopt weer helemaal goed. Het blijft echter altijd een zwakke plek. Ze mag niet meer springen of op zware bodem crossen. Na de operatie heeft ze vier weken boxrust gehad, twee weken gestapt en nog een tijdje in het weiland gestaan.

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 21:15

Mijn pony werd geopereerd omdat ze koliek had.
Helaas waren er teveel meters darm afgestorven en had ze te weinig kans op herstelling.
Ik heb toen de moeilijkste keuze gemaakt ooit.
Een vriendschap weg na 15 mooie jaren in 1 dag.
Mijn beslissing.

Achteraf zeker de juiste beslissing en de keuze was eigenlijk niet moeilijk te noemen maar een rechtvaardige keuze voor haar om haar verder lijden te besparen.
Het was allemaal heel snel gegaan en ze heeft altijd een mooi leven gehad en achteraf ben ik ook dankbaar zoals ze gegaan is.
Ze was al onder narcose en in het bijzijn van diegene waar ze dierbaar voor was,is ze rustig doorgegleden naar de eeuwige diepe slaap met mijn handen op haar hoofd en hals.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 14:57

Het hangt vooral af van wat voor een operatie. Een gebroken kaak, tja, dat herstelt meestal probleemloos als er geen infectie bij komt. Maar een buikoperatie is een stuk gevaarlijker. Het eerste gevaar is al of er een infectie in de buik komt, zo ja, paarden zijn heel gevoelig voor buikvliesontstekingen en dat is bijna altijd einde verhaal... En dan moeten de darmen ook nog op gang komen na een darmoperatie (bijv koliek operatie) en dat lukt ook niet altijd.
De narcose zelf, daar hoef je niet zo heel erg bang voor te zijn. De middelen die nu gebruikt worden zijn of heel veilig of ze kunnen geantagoneerd worden (dan spuit je iets in en is de werking heel snel afgelopen)

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 22:08

Bij ons zijn 2 trekpaarden geopereerd aan koliek in Kerken.
De eerste was Eveline, zij heeft het helaas niet gehaald (zie profiel)
en de tweede Dina, die heeft het wel overleefd.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 22:29

Qtje schreef:
De tweede keer was wel bij mij. Was best wel akelig want ze had haar kaak op 2 plaatsen gebroken doordat ze naar een ander paard beet dat achter tralies stond en ze bleef met haar onderste tanden hangen achter een tralie!!! Zag er echt nie gezellig uit... 3 van de onderste tanden en een stuk been van de kaak hingen 'los'. brrr, krijg nog kippenvel als ik eraan denk!

ze is geopereerd in de kliniek, ze hebben onder volledige narcose een ijzerdraad rond haar tanden getrokken (net een beugeltje!!! hihi)


Mijn Haffi Balou (Beer) heeft dit ook gehad, met het verschil, dat z´n kaak "maar" op een plaats was gebroken Scheve mond .. (z´n onderkaak was direkt door midden).
2 Andere paarden op stal waren uit de box ontsnapt en die ene heeft naar Beer "gehapt", waardoor die z´n kaak brak...
De DA heeft er toen onder ook een draad om de tanden gedaan en er overheen nog een soort rubber bit (zoiets als wat boxers ok in hun mond krijgen Clown ). Dit is gelukkig weer helemaal goed gekomen Lachen .

De tweede operatie is niet goed gekomen (klink maar op de link in m´n onderschrift, voor het gedetailleerde verhaal en dan 2 berichtjes naar benenden scrollen).
In het kort kom het hier op neer, dat de maag van een Haffi normaal gesproken tussen de 10-12 liter bevat. Bij Beer was dit 70 liter !!
2 Min. nadat de DA was begonnen met opereren, was duidelijk dat het een uitzichtloze situatie was en hebben we besloten hem direct (dus tijdens de operatie) te laten inslapen Verdrietig ....

moowsy

Berichten: 7476
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 00:33

Ons(van m'n moeder) vorige paard is ook geopereerd.Omdat ze heel vaak koliek aanvallen had en ook hele zware.
Toen werd er besloten dat ze dit keer maar op moest worden genomen wegens die koliek in een paardenkliniek in Bodegraven.
De dierenartsen daar zagen een operatie als oplossing,omdat wij geen auto hebben konden wij alleen maar thuis afwachten.De operatie duurde van half 7 tot 11 uur,ik kon niet slapen dus mocht opblijven.Wij allemaal kaarsjes aangestoken natuurlijk.Toen ging de telefoon,ze had het niet gered Verdrietig de operatie zelf was goed gegaan.Maar daarna kreeg ze geen zuurstof meer en werd terug gebracht naar de operatie ruimte,maar tevergeefs. Scheve mond
We hebben gelijk kennissen gebeld en mijn broertje ondergebracht en zijn daarheen gereden,het was vooral moeilijk voor mijn moeder omdat ze het paard gelijk heeft gekocht na de geboorte omdat ze de moeder van het paard al kende,(ze mocht natuurlijk nog niet vd moeder af maar daarna was ze gelijk van m'n moeder)ze heeft het paard dus ook zelf ingereden enz. Ach gut
Daar aangekomen legden de dierenartsen nog eens uit wat nou precies de oorzaak is geweest,en toen mochten we bij haar kijken.De DA heeft een stukje van haar manenafgeknipt die nog steeds bij ons in de huiskamer hangt. Lachen
Mijn moeder wilde eerst Semosa(het paard dat wij nu hebben)ook niet kopen omdat ze qua uiterlijk en karakter veel op Dieuwke(paard v operatie)leek.Maar aan de andere kant wist ze dat ze nooit meer zo'n lief en betrouwbaar paard zou kunnen vinden(zo zei ze dat Lachen )en kon deze kans niet laten lopen.We hebben wel een verzekering uitgezocht met koliekoperatie inbegrepen,want bij Dieuwke zouden we eerst niet alles vergoed krijgen,maar omdat ze t niet had gehaald wel Verward Maarja.

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 21:38

Jeetje, wel allemaal heel erg!!!
Sons heb je van die beslissingen die ja maken moet die zijn best wel eens moeilijk!! Maar ik denk wel dat je tenminste oprecht geweest ben!!!!

rainbowcash

Berichten: 882
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 13:15

Ik heb 2 paarden en ze zijn allebij geopereerd.
Mijn merrie heeft voernijd en heeft haar hele been in de de knel getrapt!
toen waren de sesambandjes gekneld en veroorzaakte erge kreupelheid en was heel dik! toen is ze ook geopereerd in Emmeloord en het gaat nu weer heel goed met haar! Mijn hengst is ook geoperereerd in Utrecht en dat was echt een zware operatie die ze nog nooit gedaan hadden dus dat was echt een heeeel groot risico. Toch hadden we het gedaan des ondanks het risico omdat echt heel slecht met hem ging en eigenlijk al afgemaakt moest worden! Nu na de operatie gaat het erg goed met hem en heeft geen pijn meer alleen een raar loopje want ze hebben zijn pees in zijn schouder uitgeschakeld en nu moeten die andere pezen en spieren het gaan over nemen! Maar het gaat nu echt heel goed met hem en ik rijd er al weer op! Dus 1 ding kan ik je zeggen je moet op je gevoel af gaan dat is (meestal) het beste!!!! OK dan!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 14:55

vriendin van me heeft een paard wat een ocd had
is gekomen door een klap op de achterknie van een ander paard toen pablo nog een veulen was
bij de fokker zijn ze toen heel de tijd vocht aan het draineren geweest wat resulteerde in een bult ter grootte van een voetbal
op zijn derde jaar is hij naar kesteren gegaan en hebben ze alle botsplinters eruit gehaald(net een grote zak knikkers)

wel heel spannend, ik bedoel het is toch gehele narcose
beestje heeft twee weken in kesteren gestaan en mocht toen mee naar huis
nu 3 jaar later rijd ze recreatief met hem en is hij de vader van 2 veulens

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-04 15:43

Maar OCD is toch erfelijk of niet?