blaasstenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

blaasstenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-04 12:36

een paard bij ons op stal heeft blaasstenen. (niet mijn paard dus)

heeft iemand hier dat ook ooit meegemaakt en wat heb je toen gedaan? Weet ook iemand wat een operatie ongeveer kost?

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 12:43

Je heb verschillende behandelingen, medicatie, operatie en ik geloof dat ze tegenwoordig ook met zo een vergruiser werken bij paarden... Moet je eerlijk bekennen dat ik niet het resultaat weet en de prijzen verschillen per kliniek, succes

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 20:44

Het is een beetje verschillend of het een merrie of een ruin/hengst is. Op een blaassteen bij een merrie te verwijderen is niet zo moeilijk, ze hebben een zeer ruime plasbuis en dmv trucjes is hij er zo uit.
Bij ruinen en hengsten moet er vaak een operatie aan te pas komen.
Kosten: geen idee....

Om het te voorkomen moet elk paard over voldoende drinkwater beschikken. Dieren die er last van hebben, kunnen beter kuil dan hooi eten omdat in kuil meer water zit. In het voer moet verder een juiste Calcium:Phosphaat verhouding zijn (2:1), soms is het zelfs verstandig om zout aan het eten toe te voegen, zodat ze meer drinken.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 21:17

Hoe herken je dat je pony blaasstenen heeft?

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 10:06

de pony plaste bloed en daarom heeft hij eerst antibiotica gekregen voor een blaasontsteking, maar hij bleef bloedplassen en heeft daarom woensdag een blaasscopie gehad.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 12:56

Als de blaassteen de plasbuis blokkeert, kunnen ze niet meer plassen. Dan zie je een persent paard, wat geen/weinig urine (en eventueel mest) plast. Maar dat is wel iets meer nood dan een dier dat nog wel plast (ook al is het bloed)
Dat bloedplassen komt doordat de steen de wand irriteerd.

pamba

Berichten: 257
Geregistreerd: 13-11-02
Woonplaats: Oudeschild- Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 12:57

mijn paardje heeft het ook gehad hij is hier voor naar utrecht geweest. ik weet niet precies wat ze gedaan hebben en hij heeft er maar een klein weekje gestaan en de rekening viel ook erg mee wij waren er vanuit gegaan dat het wel 1500 GULDEN zou zijn maar het was een heel stuk minder.
maar ik moet er wel bij vermelden dat het al een 5 jaar geleden is.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 21:29

dat zou inderdaad nog wel te overzien zijn, dat zou zo'n 750 euro zijn. Nog veel geld daar niet van... maar minder dan ik in gedachte had. Ik zit gelukkig zelf niet met het probleem... Ik heb verder nog niet gehoord wat ze gaan doen. (heb eigenares vandaag niet gesproken)

pamba

Berichten: 257
Geregistreerd: 13-11-02
Woonplaats: Oudeschild- Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 23:03

bij mijn paard is het toen weer helemaal goed gekomen.
Toen hij die steentjes had hield hij zijn plas echt op stond met zijn kont tegen de muur van zijn stal en had de hele tijd zijn achter been omhoog om maar niet te hoeven plassen, onder het rijden liep de plas er gewoon uit ik vond het zo zielig voor hem.
De DA hier dacht dat het een gezwel of zo iets zou zijn maar gelukkig viel het allemaal dan nog wel mee.
En zoals ik al zei hij heeft nergens meer last van.

horsey

Berichten: 240
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 11:43

pamba schreef:
mijn paardje heeft het ook gehad hij is hier voor naar utrecht geweest. ik weet niet precies wat ze gedaan hebben en hij heeft er maar een klein weekje gestaan en de rekening viel ook erg mee wij waren er vanuit gegaan dat het wel 1500 GULDEN zou zijn maar het was een heel stuk minder.
maar ik moet er wel bij vermelden dat het al een 5 jaar geleden is.



was het een merrie of een ruin? en ik denk dat ik nu zo ongeveer 2500 euro kwijt ben

pamba

Berichten: 257
Geregistreerd: 13-11-02
Woonplaats: Oudeschild- Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 12:03

het was een ruin