gekeurd en afgekeurd...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rytje
Berichten: 583
Geregistreerd: 30-06-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

gekeurd en afgekeurd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-04 21:44

Mijn zus zou een nieuw paard kopen waar ze al helemaal gek van was. Alles was al rond alleen de keuring moest nog.
Nou was die vanmiddag en met de eerste buigproef ging het al mis. Het paard liep heel onregelmatig en herstelde ook heel langzaam. Pas na ruim een kwartier was het beter, maar toch zag je het nog.
Het paard heeft een jaar stilgestaan en daarvoor ong. 3 jaar dressuur gereden. En nooit wat gehad. Ook is hij 3 jaar terug rondom op de foto geweest en zag ook alles er goed uit.
Nou is mijn vraag:
Is het mogelijk dat d.m.v. tijd dit over kan gaan? Het zit waarschijnlijk in de pees.
Kan het misschien door ijzers minder of weg zijn?
Of zeggen jullie ook, gewoon niet doen want de kans op een snel kreupel paard is heel groot.
Het is nu eigenlijk al afgeblazen maar misschien is er iemand die zegt dat dit of dat kan gebeuren en dat het dan wel door kan gaan. Ik weet het niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 21:59

Het klinkt hard, maar ik zou hem laten staan en verder zoeken naar een ander paard. Het paard heeft waarschijnlijk ook niet voor niets een jaar stil gestaan.

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 00:08

Laten staan!
Ik sluit me bij Corinne aan!
Waarom heeft het paard een jaar stilgestaan?
Als het in de pees zit heeft hij waarschijnlijk een peesprobleem!
Niet doen hoor!
Lekker verder kijken dan maar groetjes Lundi

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 10:13

ik zou het paard ook laten staan hoe gek je er ook op bent! ik heb dat zelf ook meegemaakt, maar als je al slecht begint, en je moet eerst bijv 2 maanden stappen en het zit aan de pees is de kans groter dat het ook weer snel terug kan komen want dan blijft het nou eenmaal een zwakkere plek..

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 10:46

Wat zei de dierenarts?
Als de da een negatief koopadvies geeft is het natuurlijk zo klaar als een klontje, want je laat hem tenslotte keuren om zijn mening te horen.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 11:06

Persoonlijk koop ik nooit (meer) een paard dat een tijd heeft stilgestaan. Daar is altijd een reden voor.... Zogenaamd door zwangerschap, studie of tijdgebrek eigenaresse, maar dit komt eerlijk gezegd niet zo heel veel voor... meestal is er met het paard iets aan de hand heb ik zo gemerkt....

Velen in mijn omgeving hebben deze fout gemaakt en trappen er nooit meer in...

Als ik zelf een paard zou hebben dat ik door omstandigheden zelf niet meer zou kunnen rijden, zou ik hem door laten rijden door iemand die dat goed kan en dan in goede conditie te koop aanbieden.

Dus, ik zou dat paard liever niet kopen.... zeker niet na een dergelijke buigproef....

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 11:16

Als een paard op de buigproeven niet goed is dan laat ik hem staan! Zeker als dat paard een tijd stil heeft gestaan Paarden die je zo van het land trekt zijn meestal gewoon goed op de buigproeven, omdat ze niet belast zijn. (daarom rijd ik ze ook altijd eerst in vorm voor ik ze laat keuren )

Een 3-tje op de foto bij een wat ouder paard laat ik een dier trouwens weer niet om staan, maar dat is off-topic Knipoog

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 11:17

ik zou het ook laten staan (heb zelf een jaar geleden zo een paard laten keuren en terug moeten brengen naar de eigenaar omdat ze was afgekeurd Huilen )

Rytje
Berichten: 583
Geregistreerd: 30-06-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 22:19

Het gaat ook niet door maar ik dacht als iemand nou DE oplossing heb ofzo of weet dat het iets kan zijn ofzo. Maarja die eigenaar heeft geen geheimen achtergehouden ofzo vanwege het stilstaan. Hij kan niet meer rijden vanwege zijn gezondheid, (niet een domme smoes!!) Mijn instructice had al langer contact met hem dus wist dat hij de waarheid sprak.

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 22:48

Toen ik mijn jonge paard ging verkopen, wilde de koper ook een medisch onderzoek laten doen. Geen enkel probleem van mijn kant, ik had immers niets te verbergen en paard was supergezond.
Afijn, dierenarts komt, met de kopende partij en gaat het paard keuren. Tot mijn grote schrik liep ze kreupel na de buigproef van 1 van de voorbenen, ze herstelde wel redelijk snel, maar niet snel genoeg. Ik snapte er niets van. De dierenarts zei ook meteen dat ik niet in paniek moest raken en de koper ook niet, aangezien het paard voor de rest supergezond was. Hij dacht zelf dat ze zich misschien verstapt had op het land en wilde de buigproef na 2 weken herhalen.
Zo gezegd, zo gedaan. Dus 2 weken later weer buigen en draven ènnn... geen enkel probleem meer. Hij garrandeerde de koper op dat moment ook dat er echt niets mankeerde aan mijn paard.
Ik kende de koper van gezicht en horen zeggen en ze woont niet ver bij mij vandaan. Tot op de dag van vandaag heeft ze geen problemen ondervonden met hààr paard. Ze heeft haar inmiddels alweer 3 1/2 jaar en mag Z dressuur met haar starten.

Hiermee wil ik alleen zeggen dat een medische keuring een moment opname is. Als een paard niet door de buigproef(vind ik zowiezo een dubieus gebeuren) oid komt, kijk dan na 2 a 3 weken nog eens. Je kan ook net de pech hebben gehad dat dat paard zich eigen heeft verstapt. Op die manier zou je net het paardje van je dromen mislopen misschien..

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 22:55

Een goede vriendin van me heeft ooit ook eens een leuk paard laten staan. Beest moest slechts een prikkie opleveren, maar liep die dag niet fris. We zijn niet eens meer richting keuring gegaan.

Paar weken later ziet een kennis het zelfde paard te koop staan. Gaat rijden, paard loopt lekker, regelmatig, leuk gewoon. Laten het dieren keuren, ook na mijn waarschuwing, en het dier komt met glans door de keuring. Er ging zelfs nog wat van de belachelijk lage prijs af ook.

Resumerend: de ene dag fout is nog niet altijd de andere dag ook fout.
Ook mijn eigen paarden lopen op de ene dag wel eens tegen het kreupel aan, en de volgende dagen/weken erna weer goed. Kan gebeuren. Hoe loop jezelf als je je net aan je grote teen hebt gestoten? Op dat moment ben jij immers ook tijdelijk kreupel

Is het paard 2 weken erna niet echt hersteld en is de keuring weer fout; afscheid ervan nemen. Laat de zorg dan maar over aan de verkoper en ga verder zoeken.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 00:47

Zelfde ervaring als Dees, wij moesten destijds Aldira in de verzekering hebben, dus er moest gekeurd worden. Hartstikke afgekeurd op de buigproef, twee/drie weken later nog eens laten keuren en toen prima.
Dus als je zus er echt weg van is, waarom niet nog een keer proberen, het blijft een momentopname.

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 10:26

Lastige kwestie, ik zou er net aan beginnen, ofzoals Dees voorsteld een tweede keuring.

Benen kunnen in de loop der jaren slechter worden en de foto's dus ook. Het paard van mijn instructrice had, toen ze hem kocht, foto's goed genoeg om door de keuring te komen, een paar jaar later waren ze een stuk slechter en het paard liep hardstikke kreupel. Ze heeft het paard destijds bij haar werkgever gekocht en is zelf overal bij geweest, dus het paard is destijds niet verkocht met foto's van een ander paard. Het zijn levende dieren en er kan vanalles veranderen.

Maar als je nog een keuring wil doen en het is nog steeds niet goed op de buigproef, koop het paard dan niet!

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 23:38

Ik zelf zou er dan ook niet meer voorgaan.

Bij twijfels zou ik de dierenarts om advies vragen die weet hoe érnstig' de kwestie is en die zou je er op kunnen adviseren..

succes