Oorspeekselklier opgezet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Oorspeekselklier opgezet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 18:10

Vandaag is de tandarts bij Bruun (21 jaar) geweest voor een los-zittende kies (zei een andere tandarts in september). Ze loopt al een poos te klieren met haar tong links uit haar mond te hangen en ze is heel erg stijf rechtsom.

Maar deze tandarts zei dat er helemaal geen losse kies zit, maar dat ze last heeft van haar oorspeekselklier. Deze zou opgezet zijn. Nu moet ik insmeren met Cole's Liniment voor en na het longeren of rijden.

Mijn vraag eigenlijk; is dit een bekend probleem, kan dit uberhaubt of is dit gewoon een l*lverhaal? Het klinkt gewoon allemaal helemaal niet logisch omdat je zou denken dat als de linkerkant verdikt is, dat ze links niet goed kan buigen. Het is namelijk precies andersom.
Paardentandarts is een vrij beroep, dus iedere jan doedel kan zich paardentandarts noemen. Wat ook vreemd is, is dat de ene tandarts in september zei dat de kies los zit en deze tandarts zegt, dat ie wrs weer vast is gegroeid Verward

Zal ik een second opinion halen bij een veearts of toch een poosje zijn advies opvolgen?

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 21:29

Ik zou er een dierenarts over aanspreken.
Je bent er nu zelf ook niet gerust op.
Ook het insmeren met cool linement op die plek zou ik even overleggen,het is namelijk best sterk spul en zo dicht bij de ogen en slijmvliezen is misschien helemaal niet goed.

Succes.

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-04 22:53

Bedankt voor je reactie.
Kennelijk is het geen bekend probleem (de tandarts zei dat het heeeeel vaak voorkwam Verward hij haalde zelfs kant en klare documentatie uit de auto), anders had ik vast meer reacties gehad.

Ik twijfel erg of ik het spul toch moet gaan gebruiken (om de reden die jij aangeeft) of idd toch een veearts raadplegen. Ik denk dat het het laatste wordt, maar ik hoop toch nog op een reactie van een (ervarings)'deskundige'.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 00:02

Ik weet welke tandarts jij hebt....is een prima vent, maar hij moet zich bij tandjes en kiesjes houden.
Dat verhaal van hem slaat niet echt ergens op geloof ik.
Ik hoorde laatst via via een plausibelere verklaring van een VA.

Ik rijd zelf een paard die ook dit probleem heeft, masseren met Cole's hielp niet bij haar en jodium ga ik niet voeren, er staat vast niet voor niets op het flesje dat het voor uitwendig gebruik is.

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-04 00:55

hey Rieja, bedankt voor je antwoord.
Ik heb je een pb gestuurd over die tandarts.

Graag hoor ik nog die plausibelere(?) verklaring van die v.a.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 13:52

plausibelere zal wel geen ABN zijn idd....meer plausibel klinkt beter hè Haha!
Maar ik heb je ge-pb't!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 18:46

Ik weet denk ik ook welke tandarts jij hebt Haha!

Rode jodium helpt goed tegen opgezette oorspeekselklieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 19:23

Je kunt het even aan de veearts vragen natuurlijk, als je je zorgen maakt. Opgezette speekselklieren gaan ook goed over als je wat zeezout door het voer doet.

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 00:48

Ik zou de DA raadplegen, maar het bestaat wel hoor!