Van de zomer had mijn pony een kapotte neus.(FOTO)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Van de zomer had mijn pony een kapotte neus.(FOTO)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 13:02

Mijn pony was afgelopen zomer een weekje weg naar de hengst en toen ze terugkwam was haar hele neus he-le-maal kapot. Ik weet nog steeds niet hoe het komt. Het leek wel op een zware verbranding, want ze heeft een lichte neus, maar als ze gewoon op haar eigen landje staat, verbrand ze eigenlijk maar heel minimaal...dus daarom snap ik niet hoe dit zo erg kan zijn geworden.

Iemand een idee? Ps, dat witte is uierzalf...

[img]http://home.quicknet.nl/mw/prive/gzomer/images/paard%20lip%20stuk%20(2).jpg[/img]

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 13:24

erg moeilijk te zien, maar het kan zoveel verschillende reden hebben, waarom heb je het niet aan de hengsten houder gevraagd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 13:26

shaneen schreef:
erg moeilijk te zien, maar het kan zoveel verschillende reden hebben, waarom heb je het niet aan de hengsten houder gevraagd?


Tja het is mijn verzorgpony en ik heb dus geen idee wie die hengstenhouder was...zowiezo erg onbeleefd om het te verklaren wat er is gebeurd toch? Je moet een pony toch ook weer heel terugbrengen?

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 13:53

Misschien staat ze in haar eigen landje in de schauw en had ze daar de mogelijkheid er niet toe.
Het ziet er idd niet prettig uit.
Ik zou het dit jaar maar goed ik de gaten houden en eventueel flink met zonnenbrand smeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 14:06

Smeer in de zomer bij zonnige dagen factor 40 bébé op Knipoog

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 14:27

Het lijkt inderdaad op een verbranding. Kan misschien ook een allergische reactie zijn op een plant die daar in de wei staat en op haar eigen land niet. Anders zou ik het verschil en de twee weides ook niet kunnen verklaren.
(Is er geen da bij geweest toen ze het had?)

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 14:37

idd niet netjes van de hengstenhouder, maare zoals ik al zei zijn er verschillende mogelijkheden, gevallen, allergische reactie, idd verband enz... Waarom kom je er nu pas mee het was toch in de zomer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 14:40

shaneen schreef:
idd niet netjes van de hengstenhouder, maare zoals ik al zei zijn er verschillende mogelijkheden, gevallen, allergische reactie, idd verband enz... Waarom kom je er nu pas mee het was toch in de zomer?


Had toen geen foto's online en in de zomer hadden de eigenaar en ik besloten om te kijken hoe het geneesde en dat ging best snel,dus we hebben ook niet gekozen voor een DA.

En ik wil jullie gewoon laten zien wat mijn pony had, of iemand anders het herkend...

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 14:58

Ja dit herken ik wel!
Mijn oude verzorgpony's hadden dit ook in de wei 's zomers! Ze hadden altijd een verbrande neus en bij 1 zag het er net zo erg uit als deze!!!
Vorig jaar kon ik er ook een paar x per dag heen om ze in te smeren met factor 40 ofzo! Dat hielp wel een beetje!

Hoe ziet er nu bij jouw pony uit? Bij haar is het nog een litteken, groeit geen haar meer dat is gewoon weg geschroeid!

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 15:17

poeh,dat ziet er wel uit naar een verbranding zeg.
Idd niet erg netjes van die hengsthouder,die had haar wel flink met factor 40+ mogen insmeren.
Daar kun je het beste zo vroeg mogelijk mee beginnen,en geen vaseline of andere cremes erop laten zitten als ze in het land staat,dat brand er in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 15:20

Marrie schreef:
Ja dit herken ik wel!
Mijn oude verzorgpony's hadden dit ook in de wei 's zomers! Ze hadden altijd een verbrande neus en bij 1 zag het er net zo erg uit als deze!!!
Vorig jaar kon ik er ook een paar x per dag heen om ze in te smeren met factor 40 ofzo! Dat hielp wel een beetje!

Hoe ziet er nu bij jouw pony uit? Bij haar is het nog een litteken, groeit geen haar meer dat is gewoon weg geschroeid!


Het is helemaal genezen, haar neusje is nu alleen iets rozer heb ik het idee, maar voor de rest zie je helemaal niks meer!

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 15:37

is ze misschien met iets (box, omheining ofzo) in contact gekomen wat net in de carboleum gezet was????

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 15:45

idd dat kan ook nog...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 15:46

jackie schreef:
is ze misschien met iets (box, omheining ofzo) in contact gekomen wat net in de carboleum gezet was????


Wat is dat Scheve mond

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 17:12

Wanneer een land veel gemest wordt met kunstmest verbrand zijn neus veel sneller. Ik weet niet precies waardoor, maar ik heb me het laten vertellen.

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 17:17

Met factor 40 of met andere zonnebrand spulletjes smeren kan vaak averechts werken is mij verteld.
Je kan bij de dieren arts een flesje hydrocortiderm (ofzo Tong uitsteken ) halen, en dat er 2 of 3 maal per dag opsmeren, (bv sochtends en savonds) en daar gaat het van over, en het is heel zacht voor de neus

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 17:19

hydrocortiderm is een heel heftig goedje en je mag dit ook niet langer dan een week of 3 gebruiken. (weet niet precies, staat op het flesje) Beter kan je gewoon een lapje stof aan et halster binden, dat voor zijn neus hangt.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:04

Ik vind het er wel heel eng uitzien Scheve mond Volgens mij is het idd verbranding.
Voor de zekerheid zou ik er een dierenarts bijhalen (of bijgehaald hebben) om er zeker van te zijn dat het niet gaat ontsteken en wat ik er het beste aan zou kunnen doen.

En de rekening...die is voor de hengstenhouder, want dit vind ik echt geen kunnen!!

In het vervolg toch opletten en met zonnebrand in de weer. Ik snap dat jij er ook niet alles aan kan doen aangezien het niet je eigen paardje is.
Gelukkig maar dat het alweer helemaal goed gekomen is.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 22:12

jackie schreef:
is ze misschien met iets (box, omheining ofzo) in contact gekomen wat net in de carboleum gezet was????


Toen ik je topic las, dacht ik ook gelijk aan carboleum. Carboleum gebruik je om houten palen, hekwerken weerbestendig te maken.

Een groot nadeel van carboleum wat nog niet opgedroogd is, is dat dit kan zorgen voor hevige brandwonden voor zowel mens en dier.
Mijn vader gebruikte dit regelmatig en zorgde er voor dat hij dit alleen op de palen aanbracht wanneer het bewolkt was, anders zou dit goedje voor ernstige brandwonden zorgen.

Misschien is dit paard in contact geweest met deze palen of een hek en heeft hij daardoor deze brandwonden opgelopen...

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:27

Afbeelding

Oplossing?

tam20
Berichten: 1281
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:43

als het verbranding is door de zon, kan je er beter sunblock opsmeren ipv zonnebrandcreme, Vaseline is ook nog een goede oplossing, dat gebruik ik ook altijd bij mijn merrie als ze de wei ingaat in de zomer

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:55

Lijkt inderdaad op een ernstige verbranding of een allergische reactie.
Inderdaad afdekken als ze buiten staat (maar niet elk paard houdt hiervan), binnenhouden, of flink insmeren met sunblock (liefst meerdere malen per dag, want door het gegraas raakt ze het vaak weer kwijt). Als de zon onder is goed schoonmaken en er iets verzachtends opsmeren. Maar zorgen dat zodra de zon op is er direct weer sunblock op zit!

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 11:19

Het is wel bijna zeker verbrand door de zon, in bepaalde weilanden groeien onkruidjes waardoor de verbranding, in combinatie van zon en dat kruid zulke verbrandingen ontstaan. Het kan ook op witte benen e.d ontstaan!

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 11:36

Nooit vaseline opsmeren voordat een paard het land op gaat, dit is HEEEL vet en zo verbrang je paard nog sneller en dieper ook!!!

tequila

Berichten: 1580
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 11:55

ArwenLune schreef:
Afbeelding

Oplossing?


Waar heb je die vandaan? Mijn paard is ook erg gevoelig op haar neus, misschien zou dit wel een uitkomst kunnen zijn.