Te dun, wat bijvoeren??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 13:37

smurf schreef:
Slobber mag je niet tevaak geven (tarwezemelen) dat is niet goed voor de botten.

Die is nieuw voor mij ... hoe kom je aan deze info Verward ??


Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 13:44

Ik heb een tijdje geleden PAVO gemailed met hetzelfde probleem en zij bevestigden ook dat ruwvoer het belangrijkste deel uitmaakt van het dagelijkse rantsoen van een paard. Even uit mijn blote hoofd (kan mailtje niet vinden) zou ze met vier kilo hard voer nog eens 7 kilo ruwvoer moeten krijgen voor een goede balans in haar voer en om haar mooi "ingevuld" te krijgen ... da's veel hoor! Weeg het maar eens af: 7 kilo!

Mijn paard is overigens een Quarter die tussen de 450 en 500 kilo zou wegen. Haar consumptie mag voor haar ras ook wel bovengemiddeld genoemd worden! Ik moet haar echt goed in de gaten houden, anders valt ze af als een gek!

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 13:47

verootjoo schreef:
mag idd niet meer dan 1x per week (als er zemelen in zitten dan) dan krijgen ze ook verstoppingsgevaar, en koliek. Bron: de da

Hm. Mijn paard krijgt het elke dag! En tot nu toe nog geen problemen gehad ... misschien heb ik dan gewoon geluk gehad Scheve mond ...

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 14:07

gouda schreef:
7 kg ruwvoer is denk ik wel een halve kleine baal hooi of niet? lees hier altijd over gewichten van hooi enzo. zor krijgt 3 plakken van zo'n standaardbaal hooi. dat krijgt ieder paard geloof ik op stal. heb geen weegapparaat waar ik hooi op kan wegen maar volgens mij is dat sowieso zoiets van 2 kg ? Verward

Dat ligt er dan natuurlijk weer aan wat voor hooi het is. Hoe meer het richting kuil gaat, hoe zwaarder het weegt ...

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 14:08

irish_lady schreef:
ach ik heb een jaar lang 1 kilo zemelen per dag bijgevoerd op advies van de da!

De mijne krijgt het ook al jaaaren en het bejaarde paardje naast ons op stal krijgt ook elke dag 2x slobber, omdat hij zijn brok anders niet meer wegkrijgt ... gaat ook prima.

Maar waarom zou het slecht zijn voor de botten? Wat zit er in zemelen dat dat veroorzaakt (altijd nieuwsgierig naar meer info!)?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: senna21 en 35 bezoekers