Hoesten zonder duidelijke oorzaak...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rosaly

Berichten: 876
Geregistreerd: 05-08-01
Woonplaats: Brasschaat

Hoesten zonder duidelijke oorzaak...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-04 23:22

Mijn Shetlandhengstje heeft sinds twee weken nogal veel last van een droge hoest.
In het begin was het enkel als hij droog voer kreeg (hooi, maar ook krachtvoer) en als de stal pas opgestrooid was...dus ik dacht dat zijn keel dan gewoon wat geïrriteerd was.
Tegenwoordig heeft hij het vaker, maar steeds op andere momenten, van het ene op het andere moment begint hij te hoesten.
Af en toe door het droge voer, en dan weer plotseling als we rustig aan het wandelen zijn...
Ik dacht dus ook aan een verkoudheid, maar zijn neus loopt niet ofzo...en het is zoals eerder vermeld op de meest uiteenlopende momenten.

Iemand een idee of best de DA laten komen?
Ik vrees alleen dat, als ik de DA laat komen, dat hij dan juist niet gaat hoesten, omdat hij het niet altijd doet... Scheve mond

Iemand tips?

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 23:49

Misschien heeft hij een soort stof-allergie? Ik zou de dierenarts maar even bellen, hoe sneller hoe beter! Lachen

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 00:19

Ik vrees een soort van stofallergie.
Kijk eens hoe het gaat met nat hooi en stofvrije bodembedekking, als het dan over is dan lijkt het me duidelijk.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 10:23

Same here als bij het andere hoest topic. Paarden die elke dag hoesten, veel buiten zetten en de veearts laten komen.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 10:59

Zowiezo de dierenarts laten komen, je kan hem er wel mee rond laten lopen, maar dan heb je kans dat het alleen maar erger wordt.

Rosaly

Berichten: 876
Geregistreerd: 05-08-01
Woonplaats: Brasschaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-04 16:45

Ik denk niet dat het stofallergie is, want daarstraks had ik de stal net opgestrooid en vers hooi (niet nat) in de stal gelegd en hij hoestte niet...
Hij staat trouwens 24/7 buiten met schuilstal.
Maar morgen ben ik vroeg thuis van de les en dan bel ik de DA even op!

SuusJa

Berichten: 3042
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Druten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 18:47

Hoi,
Mijn pony heeft ook een stofallergie,
En als de stal net opgestrooid was, of hooi in de ruif gedaan had of in de buurt van de stallen stond te vegen hoefde ze ook niet altijd gelijk te hoesten. Eerst hadden we een natuurlijk kruidenpoeder gebruikt, maar dat werkte niet ( we wisten toen nog niet dat het een stofallergie was) en daarna kwam de dierenarts en die gaf ons een pot met poeder, ook dat werkte niet echt.
Nu hebben we haar op kuilgras gezet, en niet meer op stro maar op aubiose en ze hoeft bijna nooit meer te hoesten!
Je moet gewoon zorgen dat ze zo min mogelijk last heeft van stof als het een allergie is,en zolang je dit niet weet zou ik het ook zoveel mogelijk beperken. (nat hooi geven, niet opstrooien als ze in de stal staat of vegen daar!)

Ik zou wel de dierenarts erbij halen!

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 18:47

Ja, ik zou de DA even bellen, want hoesten is altijd naar... De longblaasjes worden niet meer aangemaakt. Hoest ie 1 keer of vaker als hij een bui heeft?

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 20:16

Hoestend paard nooit negeren of afwachten ! zoals hierboven gezegd wordt, longblaasjes worden onherstelbaar beschadigd. Een verwaarloosde verkoudheid bij een paard, kan chronische problemen veroorzaken