Te dun, wat bijvoeren??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Te dun, wat bijvoeren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-04 17:40

Ik heb een tinker die regelmatig in het werk staat. Ze loopt normaal gesproken zo'n 4 dagen per week intensief (les, zelf dressuren in de bak of flinke buitenrit) en staat de hele dag buiten, 's nachts staat ze wel op stal.

Ik voer haar nu 1,5 kg basisbrok, 1 kg Muesli en daarnaast nog zoveel kuil als ze maar op kan. Ondanks dat ze dit alles krijgt valt ze toch af, ik zag haar ruggegraatje steeds meer terug omhoog komen en m'n singel kon een gaatje strakker.

Ik heb haar nu (wegens omstandigheden) een week stilstaand gehad (dwz alleen buiten met de groep en niet trainen of naar buiten) en ik zie dat ze wel wat bijkomt. Ik wil echter wel weer graag met haar aan het werk. Als ik haar meer basisbrok of muesli bijvoer word ze daar alleen maar drukker van (is een hete donder voor een tinker) en verbruikt ze het net zo hard als ze het binnenkrijgt.

Nu werd mij door een kennis geadviseerd om maismeel of rogge bij te voeren. Maismeel ken ik wel en heb ik wel goede ervaringen mee, maar wat zijn jullie ervaringen met beide producten en hebben jullie verder nog tips??

Ze heeft geen wormbesmetting trouwens.

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 17:41

Ik weet dat maismeel in ieder geval goed helpt om je paard wat dikker te krijgen. Ze zal er geen energie extra van krijgen en dat is dan wel een voordeel.

Rogge zou ik eigenlijk niet weten.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 17:42

Maismeel: hier moet je wel heel voorzichtig mee zijn (beginnen met een handje - goed laten weken en evt opvoeren) - gevaar voor koliek. Je zou evt. snijmais of rodebietenpulp (0,5 schep + ruim 0,5 emmer water 12 uur laten weken) kunnen proberen.
Hoe oud is je paardje? Neem aan dat je regelmatig ontwormd?

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-04 17:53

Ze word dit jaar 7, heeft 2 jaar geleden een veulen gehad en komt uit de kudde in engeland. Het ontwormen is prima in orde (is ook nagekeken).

Ik word er gewoon wanhopig van, vooral omdat ze 's zomers prima in orde is, niet te dik niet te dun (dan staat ze 24/7 op het land) en elke winter is het weer dit verhaal.

floortje_82
Berichten: 727
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: hoengen-selfkant/limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 17:55

pulp maar wel natte pulp bietenpulp

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 17:55

Snij mais
Dan vliegen de kilo's eraan Lachen

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 18:12

Is het niet aan te raden om de DA hier een keer goed naar te laten kijken? Zeker voor een Tinker is dit vrij ongebruikelijk, dat ras heeft toch eigenlijk meer neiging om te zwaar te zijn.

Wat ze voor endurancepaarden veel gebruiken om ze op gewicht te houden is een scheut zonnebloemolie over het voer.

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-04 18:14

Ze krijgt wel Lijnzaadolie, of is dat weer heel wat anders?? Dierenarts is er vorig jaar bij geweest; meer voeren... (ben niet zo onder de indruk van deze man). Ook krijgt ze trouwens nog wortels, appels en af en toe brood...

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 18:52

ik heb zelf ook zo'n paardje gehad. ik haalde toen bij de voerleverancier maisvlokken op.
olies zijn leuk maar als je ze er echt dik van wil houden moet je wel heel veel geven.
zou het toch eens met een maisproduct proberen. vlokken, meel of snijmais.
er zit niet zoveel energie in wat dat betreft dus dat scheelt. maar het zet wel aan.

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 20:54

Ik heb er bij Jildau ook altijd last van, maar dat kan nog net zonder allerlei extra's. Anders probeer je Weight Builder, te verkrijgen via de paardendrogist.

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 21:16

Je kan idd zonnebloemolie over het voer gieten en ook nog extra Pavo Slobber voeren (voor de preciese samenstelling kan je kijken op www.pavo.nl)

Dat hebben we ook aan een ouder paardje bijgevoerd om hem dikker te krijgen... maïsmeel is ook goed maar daarbij moet je weer heel erg letten op de hoeveelheid en de week-tijd.

je hebt ook voeders met een hoog energie gehalte daar komen ze idd ook van aan maar dan worden ze vaak wel pittiger van...Extreme duivel

OK dan! succes OK dan!

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 21:47

Slobber werkt inderdaad erg goed!! Elke dag naast het gewone voer!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 22:29

Waar kan je snijmais verkrijgen?

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 22:49

het mooiste is als je kunt kijken of er een boer in de buurt is met koeien.. die hebben dat ingekuild op het erf (die grote met zwart plastik bedekte bergen)
tis net zo bederfelijk als kuil dus als je kan regelen om wat over te kopen is ideaal.
meel moet je idd weken .. maisvlokken kun je zo voeren. (zit ook in muesli's vaak trouwens. )

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 23:13

als je toch niet zo'n hoge dunk hebt van je DA: een andere DA erbij laten komen, die verteld je misschien heel wat anders!
Snijmais werkt ook heel goed, tenminste voor mijn paard wel... Verder kun je bij de paardendrogist nog weight builder kopen, dat werkt ook heel goed!
Succes ermee

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-04 11:11

En dat snijmais kon ik bij een koeienboer halen (sta op stal bij een koeienboer, dus das mooi makkelijk)?? En slobber zet dat ook echt aan of vult 't vooral de maag ( dacht dat het vooral daarvoor goed was namelijk) en dat is nu juist wat ik niet wil, wil dat ze meer eet...

XchantjuhX: Voer waar ze heter van word wil ik nu juist niet, ten eerste is ze heet genoeg, en ten tweede verbruikt ze zo alles wat ze extra binnenkrijgt ook weer net zo hard, het hele effect van meer voeren is dan weg...

Dank jullie wel voor alle adviezen tot zo ver. Ik zal even kijken wat dan het handigst is ( en wat ze wil eten).

Oh, toch nog een vraagje:

De werking van elk maisproduct is hetzelfde?? Daarmee bedoel ik dus dat het niet uitmaakt of ik maismeel, vlokken of snijmais voer??

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 12:21

Goed ontwormen is een begin.
Is dat het geval kan maïskiemolie uitkomst bieden, eventueel in combi met bijv. Foenegriek en lijnzaad.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 13:19

ik sta op dezelfde stal als Lissalover en mijn paard heeft hetzelfde euvel, hij wordt heel snel mager Verward

Mijn paard is goed ontwormd, dus dat is het niet, maar ik vind persoonlijk dat er te weinig ruwvoer gevoerd wordt.

Lissalover, ik ga vanmiddag (als ik op tijd weg kan van m'n werk) een zak maismeel halen, kunnen we samen doen......

Slobber mag je niet tevaak geven (tarwezemelen) dat is niet goed voor de botten.

Op de stal waar ik gewerkt heb, voerden we de paarden snijmais, maar daarvan gingen er veel aan de diarree....

Bij ons voert de boer geen snijmais aan z'n koeien, hij heeft het niet, dus zal je het elders moeten halen Lissalover....

Ik heb zelf goede ervaring met maismeel, dus dat ga ik maar halen, worden ze ook niet heet van

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-04 13:22

Lisje krijgt nu van Klaas zo veel kuil als ze op kan, dat heb ik aan hem gevraagd en hij kwam laatst naar me toe dat ze zelfs wat had laten liggen. Denk dat jij het ook gewoon even aan hem moet vragen...

Ik ben nu bezig met een voerkist (zelf maken), als die klaar is kan ik al het voer wat ik nodig heb daar in kwijt, ik zou wel graag een keer maismeel van je willen proberen dan (kijken of mevrouw het blieft).

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 14:23

Citaat:
(kijken of mevrouw het blieft).

dat hoef ik me nooit af te vragen, Morrie eet alles Haha!

ik heb al 3 x gevraagd over meer hooi/kui/voordroog en stro in de box, maar ik kom niet door..... Scheve mond

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-04 14:32

Heb je het aan klaas of aan Joke gevraagt (scheelt ook al heel veel). Toen ik er laatst bij stond kreeg dik ruim 3 van die plakken en puk zo'n anderhalf... Gewoon aangeven dat ie te dun word en dat je dat zo zonde vind. Meeste mensen bij ons op stal zeggen alleen maar minder, minder. Je moet dus hard schreeuwen om door te komen dat je meer, meer wil. Heb ik vorig jaar ook gedaan, dit jaar gaat het beter... Gewoon blijven vragen dus, ik geloof dat Uska en Roos ook willen dat Jack meer kuil krijgt.

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 14:33

zemelen werken ook heel goed! daar had mijn tink ook veel baat bij, ik voor nu een soort maisbrokken bij

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 14:37

smurf schreef:
Slobber mag je niet tevaak geven (tarwezemelen) dat is niet goed voor de botten.

Die is nieuw voor mij ... hoe kom je aan deze info Verward ??

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 14:40

Ik vind het wel toevallig dat 2 paarden van dezelfde stal last hebben van hetzelfde probleem. Is de kwaliteit brok wel goed ? Wij hebben een hele tijd geleden ook eens slechte brokken gehad, en de paarden zagen er toen ook niet echt gezond uit (ondanks bijvoeren met andere middeltjes). Toen hebben ze als test 2 paarden op een ander merk brok gezet, en binnen een mum van tijd waren die 2 weer zo gezond als een vis, zonder nou echt veel feller te worden met rijden ofzo.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 14:42

Mac"]
[quote="smurf schreef:
Slobber mag je niet tevaak geven (tarwezemelen) dat is niet goed voor de botten.

Die is nieuw voor mij ... hoe kom je aan deze info Verward ??
[/quote]

mag idd niet meer dan 1x per week (als er zemelen in zitten dan) dan krijgen ze ook verstoppingsgevaar, en koliek. Bron: de da