paard kreupel, wat kan het zijn?????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

paard kreupel, wat kan het zijn?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-04 18:33

Ik zette gister de paarden buiten in het weiland en toen ik ze los deed en mijn merrie recht van mijn weg liep, had ik al het idee dat ze niet helemaal goed liep, maar ik moest snel naar mijn werk en heb er voor de rest geen aandacht meer aan geschonken.
Toen ik haar die avond weer binnen haalde, liep ze echt niet fijn. Ze loopt rechtsachter heel erg kort.
Ik een beetje aan het bekijken van hoe en wat, ze heeft een wondje gehad op haar pees, dus ik dacht misschein komt het daar van, maar daar is het niet dik of warm ofzoiets dus dat zal het wel neit zijn.
Waar ze wel heel gevoelig op reageert is in haar koothalte, als ik net boven de verzenen druk dan trekt ze hem heel snel op.
En zo loopt ze ook, heel erg op haar teen en het liefst zet ze de achterkant van haar voet niet neer.

Wat zou dit kunnen zijn? Ik zat er aan te denken dat miss een van de andere paarden haar heeft gegrepen in haar koot met een hoef + ijzer. Een van de paarden loopt er namelijk altijd achteraan.

Of zou het een hoefzweer kunnen zijn?

En wat zou ik het beste kunnen doen?

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 18:36

Dit kan inderdaad een hoefzweer zijn. Meestal als ze door een ander paard zijn aangetikt hebben ze wel wondjes. Ik zou morgen toch maar een veearts laten komen als ze nog zo gevoelig is.

mikmak

Berichten: 83
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: merkelbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 18:37

ik weet dat een verzorgpaard van mij ook zo reageerde als je in zijn koot drukte en hij stond ook op zijn tenen. Hij had een hoefbal/hoefwand-onsteking. Zijn hoef was niet echt warm, maar na een paar keer in een betadinebadje en goed schoonschrobben, kwam er na wat drukken op zijn kroonrand boven de verzenen/hoefballen in 1 keer pus uitzetten.....hij had verder ook geen koorts ofzo.

ik zou het als ik jou was eerst even een paar dagen aankijken, behalve als het erger wordt! Je kan er zelf weinig aan doen, dus d'arts erbij lijkt mij!

succes!!

jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-04 18:44

En wat kan de aanleiding zijn van een hoefzweer dan, of kan dat zomaar in 1 keer komen???
Ik denk dat ik inderdaad de dierenarts maar laat komen. Helemaal omdat ze nu de hele tijd op 3 benen loopt en vooral op haar voorbenen en dat is niet erg geod, want daar heeft ze artrose zitten en dat lijkt me niet erg fijn voor haar!

mikmak

Berichten: 83
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: merkelbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 18:46

hoefzweer kan in 1 keer ontstaan.....maar vaak is het zo dat door wondje of gaatje in de hoef vuil naar binnenkomt en er een ontstekingsproces opgang komt, om de "lichaamsvreemde stoffen" af te sluiten voor de rest van het lichaam, zodat deze stoffen niet verder gaan dan de hoef.

jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-04 18:48

Kan dit ook zijn ontstaan door rotstraal? Want daar heeft ze de laatste tijd wel last van gehad?

mikmak

Berichten: 83
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: merkelbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 13:05

het lijkt mij van wel..........aangezien rotstraal ook viezigheid in de hoef "brengt". Haal er voor de zekerheid een arts bij..........en houdt ons op de hoogte!!

succes ermee!!

jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-04 20:27

Ik heb al wel uitgesloten dat het een hoefzweer is. Ze heeft namelijk inmiddels een verdikking onder de kogel rechtsachter en dan aan de binnenkant van haar been. Vermoedelijk heeft ze zich dus verrekt of verdraait. En van mensen die ik kende moest ik maar effe afwachten, de dierenarts kan hier ook weinig aan doen, maar ik weet niet of ik dat wel doe.
Ze loopt er nou bijna niet meer mee, ze loopt alleen op haar teen en nou echt op haar teen de rest zet ze niet meer neer.
Inmiddels staat ze te schrapen en dat is een uiting van pijn bij haar, alhoewel ik me wel afvraag hoe ze dat doet, want dan moet ze toch op dat been staan. Verward
Na ja, ik bel morgen wel effe de dierenarts op tijdens zijn telefonisch spreekuur en dan hoor ik wel wat hij zegt. Misschein dat het verstandig is om haar ontstekingsremmers te geven of pijnstillers, maar dat hoor ik dan waarschijnlijk morgen wel.

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 20:30

Als ze echt zo slecht loopt dan zou ik zeker de da laten komen!!