wat is artrose precies

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

wat is artrose precies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-04 21:39

vandaag is bij mijn paard artrose vastgesteld aan beide voorbenen. Kan iemand mij duidelijk uitleggen wat artrose precies is? Ik weet dat het iets met het kraakbeen te maken heeft en ik heb maandag een afspraak met de DA voor verdere uitleg en behandeling maar ik wil graag wat meer informatie over wat artrose precies inhoudt,

Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 22:01

Kijk maar even op www.hoofcare.nl, als je daarna nog vragen hebt, pb me maar. Mijn paard van 16 heeft al heel haar leven arthrose (verbening van de hoefkraakbeenderen, lage- en hoge overhoef)
Is je paard kreupel ?

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 22:38

Heel erg rot voor jou en Bonanza..

On-topic:
Artrose is (heel kort door de bocht) chronische bot en/of kraakbeenontsteking in het gewricht dat leid tot botoplossing en tot botnieuwvorming..
Ik heb het toevallig pas opgezocht in het boek paardenbenen van Offereins dat ik thuis heb liggen. Op de site die Mist geeft kun je ook een hele hoop duidelijke informatie vinden en ook röntgenfoto's.
Zoiezo als je via google zoekt kun je een hele hoop informatie en behandelingsmethode vinden.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 00:05

Wanneer een gewricht definitief beschadigd is, wordt dat artrose genoemd. Deze aandoening begint met een beschadiging van het kraakbeen, doordat de gewrichtsvloeistof niet goed is of omdat het kraakbeen niet voldoende voeding krijgt. Ook een constante overbelasting kan een oorzaak zijn. Er kunnen dan scheurtjes ontstaan in het kraakbeen of er kunnen zelfs stukjes loslaten. Het bot eronder en eromheen reageert hierop door extra bot aan te maken aan de rand van het gewricht. Vaak is het dier startkreupel. Na een stukje gelopen te hebben is er weinig meer van te zien. Vaak is het buigen en het strekken van de gewrichten pijnlijk. De klachten kunnen variëren van gering tot ernstig. Voorbeelden van artrose bij paarden zijn: spat, lage overhoef, hoge overhoef en artrose van het kootgewricht.

Het belangrijkste bij een dier met artrose is om de beweging aan te passen aan de mogelijkheden van het dier. Helemaal stilstaan of rust houden is niet goed. Daar wordt het dier stijf van. Extreme piekbelastingen zijn ook niet goed voor een dier met artrose. Meerdere malen per dag rustig bewegen is voor het dier ideaal. Voor een paard betekent dat recreatief rijden en weidegang, voor een hond betekent dat meerder malen per dag rustig wandelen of naast de fiets maar voor beiden geldt: geen plotselinge bewegingen of springen. Onbelaste bewegingen, zoals zwemmen, versterkt de spieren en ontziet de gewrichten. Let daarnaast op de voeding en let op of uw dier niet te koud of te nat staat of ligt.

bron: http://www.praktijkassisi.nl/shop/nl/dept_47.html

Pasterza

Berichten: 2694
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 17:30

Mijn paard heeft ook atrose (hoge overhoef buitengewrichts en verbeende hoefkraakbeenderen) en daardoor chronisch kreupel. Zolang ze zich gedeisd houd op het land in de kudde zie je er niet zoveel van. Maar zodra ze iets te lang stapt/draaft/galopeerd dan is ze katskreupel Verdrietig . Mijn belgje is dus met pensioen en daar geniet ze duidelijk van Lachen

paardenmarkt

Berichten: 20
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Leisele

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 18:12

Hoi schaapjuh,

Ik weet niet wat je bedoelt met hoge overhoef buitengewrichts, maar een paard kan niet kreupel komen te staan omdat ze hoefkraakbeenverbening heeft! Laatst heb ik een congres gevolgd aan de RUG, waar prof. Verschoten duidelijk aantoonde dat een paard met hoefkraakbeenverbening absoluut niet komt te manken! Er kunnen natuurlijk andere zaken zijn waardoor je paardje mankt, maar verbening is niet de oorzaak.
Als je met "Belgje" een brabander bedoelt dan is de kans groot dat die verbening reeds te zien was op een leeftijd van 6 maand!. Verbening is erfelijk, maar hoeft geen probleem te zijn...

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 19:07

Niet doen
Kort maar krachtig!
ook al is de prijs zo mooi,je koopt de ellende van een ander!
Lundi

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 19:08

Sorry dit was voor een ander topic bedoeld!
Lundi

Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 19:11

paardenmarkt schreef:
Hoi schaapjuh,

Ik weet niet wat je bedoelt met hoge overhoef buitengewrichts, maar een paard kan niet kreupel komen te staan omdat ze hoefkraakbeenverbening heeft! Laatst heb ik een congres gevolgd aan de RUG, waar prof. Verschoten duidelijk aantoonde dat een paard met hoefkraakbeenverbening absoluut niet komt te manken! Er kunnen natuurlijk andere zaken zijn waardoor je paardje mankt, maar verbening is niet de oorzaak.
Als je met "Belgje" een brabander bedoelt dan is de kans groot dat die verbening reeds te zien was op een leeftijd van 6 maand!. Verbening is erfelijk, maar hoeft geen probleem te zijn...


Nou, echt lekker lopen ze er niet mee hoor ! de pas wordt verkort en het hoefmechanisme + doorbloeding wordt belemmerd, dus echt fijn is het niet ! Helaas komt ongeluk meestal niet alleen en hebben deze paarden vaak nog meer problemen (aanleg voor arthrose!). Het is eigenlijk gewoon arthrose, de benamingen Verb.HKB, lage en hoge overhoef duiden alleen de plaats van het probleem aan. Waarbij gezegd kan worden dat lage overhoef minder problemen geeft dan hoge overhoef.
Helaas spreek ik uit ervaring, mijn nu 16 jarig paard had het al als veulen. Als 3 jarige kwam er op de keuring nog een 1e premie uit, nu zou ze absoluut afgekeurd worden want bij de verbening is ook nog lage- en hoge overhoef bijgekomen. Sinds 2 jaar heb ik aangepast beslag, omdat ze toen pas daadwerkelijk kreupel ging, waar ze nog steeds goed op loopt (dressuur + buitenritten van soms meer dan 2 uur-springen doe ik natuurlijk niet!) Rontgenfoto van de verbening van mijn paard kun je zien op deze link: http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/hoe ... agina.html

enne..PetraBonanza, misschien is het voor jou ook interessant om de topics over Tildren eventjes door te lezen. Dat is een "nieuw" medicijn tegen arthrose, waar momenteel heel veel mee, tja, hoe zal ik het zeggen "ge-experimenteerd" wordt. verder staat op bovengenoemde site ook veel over arthrose en de mogelijke behandelmethoden.

Vue
Berichten: 8851
Geregistreerd: 03-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 22:02

artrohse heeft et verzorgpaard van mijn moeder ook. Het zit in de gewrichten, en als dat paard opstaat (die ik dus ken) vanuit liggen of rollen kannie daar slecht tegen , dus mag niet te vaak.....
maar ik weet nie precies
mandy

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 00:47

Bij ons op stal geven ze poeder-gelatine van dr. Oetker tegen artrose.Dat kun je in kilo verpakking kopen bij de Makro.Het helpt wel volgens hen.Misschien het proberen waard?!
Dit wordt gegeven op advies van de fysio.

Pasterza

Berichten: 2694
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 14:11

paardenmarkt schreef:
Hoi schaapjuh,

Ik weet niet wat je bedoelt met hoge overhoef buitengewrichts, maar een paard kan niet kreupel komen te staan omdat ze hoefkraakbeenverbening heeft! Laatst heb ik een congres gevolgd aan de RUG, waar prof. Verschoten duidelijk aantoonde dat een paard met hoefkraakbeenverbening absoluut niet komt te manken! Er kunnen natuurlijk andere zaken zijn waardoor je paardje mankt, maar verbening is niet de oorzaak.
Als je met "Belgje" een brabander bedoelt dan is de kans groot dat die verbening reeds te zien was op een leeftijd van 6 maand!. Verbening is erfelijk, maar hoeft geen probleem te zijn...


Dat zeg ik toch ook niet. Ze is kreupel door de overhoef! Als je niet weet wat ik met hoge overhoef buitengewrichts bedoel, kun je niet concluderen dat ze alleen kreupel is door de verbening want dat zeg ik helemaal niet, maja..
Overhoef is een chronische ontsteking aan een gewricht/bot dat gepaard gaat met botwoekering. Hierdoor is ze al 9 maanden kreupel, de ontsteking is geremd maar doordat ze een joekel van een botwoekering heeft (bult op het kroonbeen) zal ze altijd kreupel blijven. Er loopt nl een pees over die bult heen en als ze dan gaat bewegen dan is dat erg pijnlijk. Hoe meer of harder ze beweegt hoe pijnlijker het wordt. Veearts kan er niks meer aan doen, natuurarts ook niet. Zolang ze zich gedeisd houd op het land heeft ze weinig last maar werken zal ze nooit meer kunnen.

Het gaat trouwens om een belgisch trekpaard en die hebben idd op jonge leeftijd verbeende hoefkraakbeenderen.

moowsy

Berichten: 7476
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 15:36

maar heeft jou paard dan ook heel veel pijn?want mijn verzorgpony is een paar maanden geleden ingeslapen vanwege ersntige atrose.Maar ze kon bijna niet meer lopen.Ze durfde niet te liggen,van haar plek af te komen(zelfs niet voor een wortel ofzo).Maar ik verzorgde aar toen 4 jaar en de eigenaar had haar toen 1 jaar,maar ze kwam van een handelaar en was ook veel ouder dan dat die man gezegt had.Dus je weet nooit wat ze vroeger had meegemaakt of dat ze mischien atrose van veulens af aan al had.

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-04 17:57

Bonanza loopt gelukkig helemaal niet kreupel. Ik heb hem na laten kijken omdat hij vaak struikeld, gelukkig hoor ik veel verhalen dat het niet een heel groot probleem hoeft te zijn.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 18:16

jeetje, wat ik hier lees is dat arthrose in de meeste gevallen wel ernstig is. Ik heb altijd wel ong geweten wat t in hield, maar niet exact. Volgens de eigenaresse van mijn paardje heeft hij ook lichte artrose, maar ik merk hier niets van? (is overigens ook niet vastgesteld, maar dat denkt ze gewoon, zit overigens wel al der hele leven in de paarden)

Maar ik kan gewoon rijden, hij gaat naar t strand, de duinen, loopt er niet kreupel/stijf of wat dan ook op? Kan dat ook dan?

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 00:15

wel knap van die eigenaresse van ej evrzorgpaard supersmurf dat ze zo kan zien dat hij lichte vorm van atrose heeft...
lijkt me niet iets wat je zo vast steld..

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 10:12

nee ze kan t ook niet zien, maar ze denkt gewoon dattie dat heeft. Maar artrose heeft toch ook te maken met slijtage van de botten?

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 13:12

Arthrose is absoluut GEEN slijtage!!

En hoefkraakbeenverbening is geen arthrose. Hier gaat het om het verkalken van bestaand kraakbeen. Athrose betreft botwoekeringen.

Arthrose op jonge leeftijd (onder de vijftien jaar) is meestal erfelijk, of het bot moet geirriteerd zijn geraakt door een trauma (klap, val o.i.d.) en ter plekke zijn gaan woekeren. Maar dan zit het dus alleen op die plaats. In het geval van erfelijke arthrose bevinden de problemen zich vaak op meerdere plaatsen, in meerdere benen en/of gewrichten dus.

Veel paarden reageren goed op diverse middeltjes, maar realiseer je wel dat arthrose altijd, de hele dag door pijn geeft, die bij belasting of bij vochtig weer verergert. Paarden wennen goed aan pijn, dus je merkt vaak niet eens dat je dier elke dag een constante pijn heeft. Vraag maar eens aan een mens met arthrose, hoe dat voelt.... Scheve mond

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 00:10

oke.. dat was duidelijk.. Haha!

MAar is het niet zo dat alle paarden later artrose krijgen? zij het niet allemaal in dezelfde mate?

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 11:10

Veel paarden krijgen op latere leeftijd wat arthrose, maar er zijn er ook veel die, hoe zwaar ze ook gewerkt hebben, dat niet krijgen. Is geen peil op te trekken! En soms zullen paarden arthrose hebben en daar niet kreupel op lopen waardoor je er niets van merkt.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 23:25

jah dat bedoelde ik dus ook. Mijn paardje zou dus ok lichte artrose hebben, maar merk daar niets van.