zijn ijzens slech ???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kellykeuhh

Berichten: 1345
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België

zijn ijzens slech ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-04 21:17

ik wou ijzer onder mijn paard laten zetten want ik ga gemiddelt 2-3 keer in de week wandelen maar het probleem is dat mijn haffie een beetje dik is en haar hoeven ineen zakken Verward de eigenaares van de manege zegt dat ijzers slecht voor de gezondheid zijn maar ze heeft wel vaker leugens vertelt ik zou nu graag jullie mening horen en als ik ze zou laten doen alleen vanvoor of overal ??

meisje

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-02-02
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 21:53

Ijzers zijn niet ongezond hoor, het is wel iets tegen de natuur in, maar een paard in de natuur heeft ook geen last van de straat
En als je paard platvoeten krijgt wil een ijzer meestal nog wel helpen dat ze iets minder worden, of in ieder geval niet erger
Laat je smid kijken en vragen wat hij vind wat nodig is, hij kan je het beste advies geven

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 22:46

Sommigen zeggen dat het idd slecht is omdat het het hoefmechanisme in de weg zou zitten, en dat de hoeven dan kapot gaan enzo. Maar mijn pony loopt al 3.5 jaar op ijzers en heeft hele mooie hoeven. Ik vind ijzers handiger dan zonder.

EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 09:32

het ligt er maar net aan.. ze zitten wel het natuurlijk hoefmechanisme in de weg. maar het is niet super slecht voor een paard ofzo.
ik rij liever zonder, maar mijn paard heeft erg harde hoeven.
het beste kan je je smid er naar laten kijken, hij heeft er het meest verstand van en zal je het beste kunnen adviseren, dat is erg moeilijk om over de computer te doen.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 11:07

Als het zonder kan is zonder stukken beter en gezonder voor de benen en hoeven van je paard. Met elke pas dat je paard zet is het hoefmechanisme in werking en zet de hoef uit op bij het opheffen van de hoef terug "kleiner" te worden. Door het ijzer kan die beweging niet plaats vinden en is de bloedcirculatie minder goed in de benen Knipoog

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 11:19

meisje schreef:
Ijzers zijn niet ongezond hoor, het is wel iets tegen de natuur in, maar een paard in de natuur heeft ook geen last van de straat
En als je paard platvoeten krijgt wil een ijzer meestal nog wel helpen dat ze iets minder worden, of in ieder geval niet erger
Laat je smid kijken en vragen wat hij vind wat nodig is, hij kan je het beste advies geven


Ik ben het totaal met meisje eens

IJzers zijn niet ongezond en tegen de natuur in.

Onze paarden zijn tegen de natuur in.
Het zijn allemaal fokproducten en daarom nooit zo sterk als in de natuur.

Hetzelfde met mensen, waarom dragen wij schoenen.
Vroeger hadden ze deze toch ook niet.

Nee, mijn paard (8 jaar) heeft gewoon 4 ijzers en en heeft nooit problemen met de hoeven en/of het mechanisme gehad.

IJzers heb je nu eenmaal nodig om.
* de stand van de hoeven te corrigeren
* slijtage tegen te gaan (d.m.v. de straat)
* enz.

Als je niet op je paard zou rijden of hij heeft bijv. Sponshoeven kan ik me voorstellen dat je er geen ijzers onder zou laten zetten.
Of als hij heel veel op het land staat (veiligheid).

LET OP !!!!
Dit is mijn MENING

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 12:30

Je hebt een site (www.barefoothorse.com) waar inderdaad een heel stuk opstaat over dat ijzers slecht zouden zijn voor de doorbloeding......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 12:34

Mijn paard is juist op ijzers gezet omdat zijn hoeven inscheurde en afbrokkelde.
Door de ijzers is het helemaal goed gekomen.
Nu staat hij achter weer zonder en dat gaat nu ook goed.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 12:43

Citaat:
Door het ijzer kan die beweging niet plaats vinden en is de bloedcirculatie minder goed in de benen


Vogens mij vind de beweging minder plaats anders zou er niks van over blijven.
Kijk maar eens goed naar ijzers die onder de hoeven zitten, de ijzers zijn altijd ff breder dan de voet dit is om het hoefmechanisme toch zijn werking(of gedeeltelijk) te behouden.

Anders wordt het wanneer de boel verwaarloosd wordt en de hoef over het ijzer heen groeit.

iepje
Berichten: 17
Geregistreerd: 20-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 13:49

Mijn ervaring;
De smid bekapt de hoef zodanig dat het paard alleen op de hoefwand loopt. Hierdoor komt er zoveel gewicht op een smal randje te staan dat dit gaat brokkelen. Volgens de smid moest m`n paard ijzers tegen het brokkelen, volgens mij gingen ze brokkelen door het beslaan, z`n hoeven brokkelde steeds af tot aan de nagelgaten. Sinds ik m`n paard laat natuurlijk laat bekappen zijn z`n hoeven enorm opgeknapt. Mijn paard had platvoeten, ondergegroeide verzenen en z`n hoeven brokkelde af. Bij natuurlijk bekappen loopt hij ook op de zool en wordt het gewicht beter verdeeld.
Ik loop 2-3 keer per week kilometers over de straat, ook in draf aangespannen en onder het zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 14:04

Mijn verzorgpony kan niet eens goed functioneren zonder ijzers, voor je het weet is ze te ver gesleten, ijzers vind ik dus totaal niet ongezond!

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 14:26

Tja slecht...hmm mijn paard heeft ook 5 jaar op ijzers gestaan maar hoe je het ook wend of keert, er worden wel in elke hoef 7 gaten geslagen Scheve mond
Ik ben daarom heeeel blij met mijn hoefschoenen Haha! Gisteren in een stortbui naar buiten geweest en de ruiterpaden waren 1 grote modderpoel....hihi dan draven/galopperen we toch gewoon op de weg?? Tong uitsteken Ik heb de schoenen nu vanaf September en Miro is in de tussentijd 2x bekapt OK dan!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 15:34

Cowgirl schreef:
Citaat:
Door het ijzer kan die beweging niet plaats vinden en is de bloedcirculatie minder goed in de benen


Vogens mij vind de beweging minder plaats anders zou er niks van over blijven.
Kijk maar eens goed naar ijzers die onder de hoeven zitten, de ijzers zijn altijd ff breder dan de voet dit is om het hoefmechanisme toch zijn werking(of gedeeltelijk) te behouden.

Anders wordt het wanneer de boel verwaarloosd wordt en de hoef over het ijzer heen groeit.



Helemaal gelijk Cowgirl, moest wat duidelijker gezegd hebben Knipoog. Het bewegen van de hoef (uitzetten in inkrimpen) is MINDER dan met een ijzer eronder! Dat ijzers hoeven beter maken is individueel te bekijken. Door de band zijn paarden beter af zonder dan met beslag. Als het niet nodig is om één of andere reden zou ik het zeker niet doen! Als het wel nodig is moet je het zeker wél doen natuurijk!

iepje
Berichten: 17
Geregistreerd: 20-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 21:51

Het hoefmechanisme "pompt" pas als de zool op de grond komt. Bij heel veel hoefsmeden wordt ook zonder ijzers het binnenste van de hoef uigesneden, waardoor hij alleen op de hoefwand staat en er dus nog geen optimale pompwerking is. Je kunt bv. wel je paard laten beslaan, terwijl je de zool intact laat. Onderkant ijzer is dan gelijk aan onderkant zool. Je hebt dan wel het pompmechanisme optimaal en de bescherming vh ijzer.

Hier nog een site met info;
http://home.zonnet.nl/joke_nibbelink/

Gertt
Berichten: 41
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Prov.Gr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 11:40

iepje schreef:
Het hoefmechanisme "pompt" pas als de zool op de grond komt. Bij heel veel hoefsmeden wordt ook zonder ijzers het binnenste van de hoef uigesneden, waardoor hij alleen op de hoefwand staat en er dus nog geen optimale pompwerking is. Je kunt bv. wel je paard laten beslaan, terwijl je de zool intact laat. Onderkant ijzer is dan gelijk aan onderkant zool. Je hebt dan wel het pompmechanisme optimaal en de bescherming vh ijzer.

Hier nog een site met info;
http://home.zonnet.nl/joke_nibbelink/



De pompwerking van het hoefmechanisme is niet afhankelijk van het feit of de zool de grond raakt of niet. De zool komt dmv het hoefmechanisme naar beneden dus zou je het juist belemmeren als de zool te snel de grond raakt.