Knoflook als supplement slecht? Bloedarmoede?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Knoflook als supplement slecht? Bloedarmoede?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 02:32

Ik hoorde laatst van mijn nichtje dat het voeren van knoflook (als supllement) helemaal niet goed is voor paarden en dat het zelfs bloedarmoede kan veroorzaken. Wie weet hier meer van Verward Zij had het weer gehoord van dierenarts Erik Laarakker.

Lermy
Berichten: 896
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 02:53

Knoflook is een natuurlijk antibioticum, ik kan mij niet voorstellen dat het schadelijk kan zijn. Hoewel alles in grote hoeveelheden schadelijk kan zijn. Maar 1 schepje per dag op 600 kg. paard?
Maar als iemand iets anders heeft gehoord, ben ik wel heel benieuwd. Graag met uitleg!!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 02:58

Knoflook is gezond voor het bloed. Maar te veel is niet goed, ook ben ik wat sceptisch tegenover knoflookpoeder, dit is vrij geconcentreerd en kan snel wat 'scherp' zijn. Ik voer alleen vlokken of granulaat.
Ik ken 2 paarden die elke dag die poeder kregen en dunne ontlasting hadden, toen ze stopten met het poeder was dat over.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 08:46

Ik voer het inderdaad ook niet. Het is nog steeds niet bewezen dat het niet slecht is voor een paard en op internet staan ook diverse artikelen die uitleggen waarom het eerder schadelijk dan onschadelijk is. Men was toen ook bezig met een proef, geen idee of daar al wat uitgekomen is.

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 08:48

Mijn vriendin zit op de ISPH en ik vertelde haar dat ik Rio knoflook voer voor zijn luchtwegen. zij vertelde dat ze op school gehoord had dat knoflook niet goed zou zijn. Het volgende stuurde zij mij op:

'Knoflook is familie van de "loken", dit zijn uien. En daarvan is uit onderzoek gebleken dat als paarden er veel of langdurig van eten, de rode bloedcellen afgebroken worden en er dus een bloedarmoede ontstaat. Het is dus niet GOED voor ze, maar in grote of langdurige hoeveelheden SLECHT. Op de praktijk testen ze maar zelden dat een paard het nodig heeft en het dus op dat moment goed voor hem is.'

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 11:47

die van mij krijgen het van april t/m september omdat ze anders helemaal gek worden van alle vliegen/zaden/etc
ik voerde eerst poeder, maar nu knoflooksnippers, die gedroogde, dat eten ze veel makkelijker

en ze hebben toc echt nergens last van, t bloed van mn paard is getest toen ie 4 mnd dagelijks knoflook kreeg en was perfect!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 11:57

mobick schreef:
Mijn vriendin zit op de ISPH en ik vertelde haar dat ik Rio knoflook voer voor zijn luchtwegen. zij vertelde dat ze op school gehoord had dat knoflook niet goed zou zijn. Het volgende stuurde zij mij op:

'Knoflook is familie van de "loken", dit zijn uien. En daarvan is uit onderzoek gebleken dat als paarden er veel of langdurig van eten, de rode bloedcellen afgebroken worden en er dus een bloedarmoede ontstaat. Het is dus niet GOED voor ze, maar in grote of langdurige hoeveelheden SLECHT. Op de praktijk testen ze maar zelden dat een paard het nodig heeft en het dus op dat moment goed voor hem is.'

Zoiets heb ik ook gehoord. Men roept altijd maar dat knoflook bloedzuiverend is, ik vraag me dan altijd af of bloed vies is en dus gezuiverd moet worden Verward. Dus, wat zit er in bloed wat er niet hoort en wat er uit gezuiverd moet worden????
Voor de maag en verdere spijsvertering lijkt het me ook gewoon niet lekker om zoveel knoflook te voeren, ik zou het zelf niet eens binnen kunnen houden al het meer dan 1 teentje is en dan ook liever niet dagelijks, brrrrr.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 12:47

Citaat:
ik vraag me dan altijd af of bloed vies is en dus gezuiverd moet worden . Dus, wat zit er in bloed wat er niet hoort en wat er uit gezuiverd moet worden????



Daar zeg je ff wat, dat ik daar zelf niet op gekomen ben Verward
Ik voer het ook niet hoor, wel gedaan maar eigenlijk is het onzin want de basis behoefte van een paard zijn water, hooi en bij werk eventueel krachtvoer .

Misschien werkt het wel zuiverend als het paard ziek is, want dan zitten er eenmaal indringers in het lichaam die er weer uitmoeten.

tije

Berichten: 1546
Geregistreerd: 21-08-02
Woonplaats: randje utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 12:54

Renske20 schreef:
die van mij krijgen het van april t/m september omdat ze anders helemaal gek worden van alle vliegen/zaden/etc


ja hier ook ~!

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 13:40

Je kan het wel gewoon geven, maar een poosje en daarna een hele tijd niet. Dit geldt bij alle supplementen. Lichaam raakt verzadigd, lever kan het niet meer aan. Ik heb zelf in november zeewier 1 maand bijgevoerd, nu voer ik het een poos niet meer.
Foeneknof kreeg hij ook tot vorige week, hij heeft het 3 weken gehad in totaal.... Nu krijgt hij het een poos niet meer. Kan het lichaam de kans krijgen om te herstellen zeg maar....

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 13:42

ik heb ergens gelezen (helaas weet niet meer weer) dat de vliegen hier in nederland al resistent zijn tegen knoflook en de meeste vliegenmiddelen. ik heb afgelopen zomer mijn paard ook iedere dag een schepje knoflookpoeder gegeven hij vond het niet vies maar kon niet echt veel verschil merken met/zonder qua vliegen op hem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 13:48

Knoflook is commercieel heel handig in stelling gebracht als insectenmiddel. Vooral de suggestie om het ruim van te voren te geven, omdat het anders niet zou werken... best slim bedacht eigenlijk. Volgens die 'wetenschap' kun je dus nooit uittesten hoe effectief knoflook is tegen vliegen.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 13:56

ik heb het heel de zomer gegeven maar geen verschil gemerkt denk ook (ook mede door dit topic) dat ik het volgende zomer niet ga geven

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 14:03

Ik denk dat al die middeltjes niet werken.... Puur ping ping vangerij, that's all....
Koop goede deken oid.... Maar knoflook, appelazijn ed

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 14:06

en voor de ogen zo'n flymask echt superuitvinding

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 17:45

gouda schreef:
en voor de ogen zo'n flymask echt superuitvinding


Precies

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 19:03

ik heb zelf wel verschil gemerkt tussen knoflook gedurende de zomer voeren, of vanaf half maart/begin april t/m september knoflook voeren

die van mij heeft dan echt minder last van de vliegen, maar alleen wanneer hij zweet werkt het, als hij niet zweet merken die insecten niet dat ie knoflook heeft gehad

verder hebben ze hier zo'n vliegendeken van da sterke witte gaas incl masker voor hoofd en een buiflap, en dan nog staan ze overdag binnen en gaan ze 's avonds naar buiten tot eind vd ochtend de dag erna, hier is het echt extreem met de dazen ieder jaar

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 19:30

Ik zelf voer het alleen Ozep,
sinds ik hem knof+zeewier geef heeft hij geen last meer gehad van mok.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 19:44

ik voer dat emmertje toch mooi ff op, zonde om weg te gooien.....

van de week beweerde iemand stellig dat ze nooit haar paarden met zo'n chemische spuit ontwormt; ze gaf ze knoflook, daar gaan de wormen ook van dood....ben blij dat die paarden niet bij de mijne op de wei staan....

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 19:46

misschien een stomme vraag maar: hoe kun je zien of je paard bloedarmoede heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 20:43

Dat is geen stomme vraag Haha!.
Je kunt het wel een beetje zien aan zijn tandvlees namelijk. In zijn mond kijken dus, het tandvlees hoort lichtroze te zijn en niet heel bleek. Als je je paard een wormenkuur hebt gegeven, heeft hij vaak 1 of 2 dagen ook wat lichter tandvlees, tegen grauw aan, maar dat hoeft dus niet op bloedarmoede te duiden.
Je kunt ook het bloed laten testen natuurlijk.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 21:00

Toch hoeft bleek tandvlees niet direct te zeggen dat hij bloedarmoede heeft.

Mijn fjord had het vorig jaar ook, waarschijnlijk te weinig voedingstoffen binnen door alleen het hooi. Ik ben toen biks bij gaan voeren en toen was het over.
Dit jaar hetzelfde ondanks dat ie de hele dag hooi kan eten.

Paard is verder gezond en levendig.

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 09:33

Ik heb alleen positieve ervaringen met knoflook. Vooral met huidproblemen. Ik heb een keer een verwaarloosd paard op stal gehad met schimmel en mok en het ging maar niet over. Teon ben ik knoflook gaan voeren en het was binnen een week beide weg.

Toen Lotje schimmel had ben ik ook knoflook bij gaan voeren en ook dat ging vrij snel weg.
Paarden met een doffe vacht knappen er ook van op.

Ik heb nog geen negatieve dingen eraan kunnen ontdekken. Ik geef dan ook niet heel veel en niet dagelijks.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 09:33

dank je wel. mocht ik van de zomer toch weer knof gaan voeren dan weet ik waar ik op moet letten

Josefien

Berichten: 2737
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Heijen (L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 22:41

ik gebruik etherische olie van knoflook: 1 druppel is 8 teentjes en het gaat echt in de bloedbaan zitten waar het goed werk verricht!mail me gerust voor een word document over knoflookolie!