peesblessure of toch niet??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110635
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

peesblessure of toch niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-04 12:46

Mijn zwarte paard van 23 liep van de week opeens niet helemaal goed. In draf was in het begin niet veel te zien. Hij liep alleen erg stijf,maar zeker niet kreupel.Omdat het een paard is dat vooral in de galop wat losser wordt,gallopeerde we aan en toen liep ie duidelijk niet goed,terug naar de draf was ie ook echt kreupel.. Scheve mond

Meteen op stal gezet,en ja hoor,linksvoor werdt het al dikker,en warmer.
Afgespoten en op stal gezet.

De volgende dag was zijn voorbeen huge! Beslist niet warm,maar wel dikker(zowel aan de voor als achterkant van het been)
Stresskip als ik ben,gelijk de veearts er bij. Die adviseerde om hem een aantal weken in zijn box te houden en er niet uit te halen,voor het af zou slinken(Erg fijn,als je paard ook nog eens artrose heeft,dan MOET hij er toch uitkomen! Scheve mond )
hij kreeg nog een spuit met ontstekingsremmer. Ik vroeg of het een peesblessure kon zijn,maar dat kon hij niet beoordelen. Hij dacht van wel,maar het been was niet warm,en ook aan de voorkant een beetje dik.

Ik heb hem de eerste 2 dagen zoals het advies luidde binnengehouden. Meneer kreeg er ook nog quadrisol bij. Hij leek geen pijn te hebben.
Na drie dagen werdt hij natuurlijk snotchagerijnig! Alle andere paarden mochten naar buiten en hij niet.Ik heb hem dus 10 minuten mee naar buiten genomen en aan de hand op de weg laten stappen.
Stappen bleek trouwens nog een hele opgave,aangezien meneer blij was eindelijk er uit te mogen Scheve mond Knipoog

En tot mijn verbazing slinkt het gekwetste beentje al binnen 50 meter in proportie! De achterkant van het been was nog maar de helft zo dik en meneer dribbelde naast me (kan natuurlijk nog niet zien of ie echt kreupel is,want durf hem nog niet te laten draven en bovendien krijgt ie Quadrisol,dus dan is het beeld vertekent omdat dat een pijnstiller is.

De beweging had dus wel degelijk effect. Ik loop nu alle dagen met hem over de weg,en het been slinkt dan,dus het vocht neemt af. S'ochtend op stal is het been wel weer dik,maar zodra je met hem loopt verdwijnt dat dus weer.
Ik laat hem nu ook alle dagen een paar uur in een (vlakke!!) paddock lopen,die te klein voor hem is om te rennen,maar waarin hij toch licht kan stappen.

O,ja. de eerste dagen na het quadrisol geven,en stappen,dribbelde hij licht onregelmatig met het stappen aan de hand,maar als hij nu een dribbeltje maakt lijkt hij goed te lopen,maar zoals ik al zei,krijgt hij nog steeds pijnstillers. toch lijkt het op een verbetering.

Mijn dierenarts had wel tegen me gezegd dat-mocht het een peesblessure zijn- hij minstens een jaar Bloos! eruit zou zijn!
Denken jullie als jullie het zo horen dat het idd een peesblessure kan zijn,en zo ja,of het een zware is?

Ik hoop natuurlijk dat het een ontsteking of verstuiking is,vooral omdat hij zo snel weer bezig is te herstellen (hij heeft in het verleden een peesblessure gehad,en toen bleef het been zeker 3 maanden dik,maar hij liep binnen een week wel weer goed,ben toen natuurlijk NIET gaan rijden )

Ik heb echt mijn twijfels...



Denken jullie dat dit toch een peesblessure kan zijn ?

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert


Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110635
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-04 12:49

dat is ook erg,maar dat lijkt me bij mijn paard niet aan de orde. Hij is een aantal maanden geleden nog nagekeken,en toen mankeerde hij niets.
Waarschijnlijk is ie vorige week in een wat hardere paddock iets te blij uit zijn dak gegaan.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert


Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110635
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-04 20:09

bedankt voor de tips allemaal!
Mijn paard heeft de hele middag in de paddock gelopen en zijn been was weer stukken dunner!
Ik zit nog over een peesscan na te denken. Omdat mijn paard artrose heeft is ie niet verzekerd voor dat soort dingen,dus het kost me een hoop geld. Natuurlijk heb ik dan wel de zekerheid.
Maar als het een peesblessure blijkt,dan lost die peesscan nog niets op,en eigenlijk ben ik doodsbang hoe het van binnen eruit ziet.
Hij krijgt gewoon sowieso alle tijd die hij nodig heeft, Zolang ik maar zeker weet dat ie geen pijn heeft,en dat heeft hij niet
Hij krijgt in ieder geval alle tijd die hij nodig heeft.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Armani1985, Fayyah19, shadowstar en 83 bezoekers