Hoefbevangenheid, wat vind jij hiervan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Hoefbevangenheid, wat vind jij hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-04 01:23

Ik help op het moment met een haflinger die zwaar hoefbevangen is, wegens omstandigheden kunnen we er alleen 's ochtends een uur en 's avonds een uur komen, mede omdat het ook niet ons eigen paard is.

De hoefbevangenheid is ontstaan door teveel voer.
In de tijd dat ik help met dit paardje zie ik wel dat ie al wat dunner is en IETSJES beter loopt, al is dit slechts miniem.

Wat wij doen:

's avonds doen we haar hoefschoenen om die we volproppen met watten voor de steun in haar hoeven, vervolgens gieten we het vol met water en binden het dicht. We geven het paardje tevens een massage + poetsbeurt.

's ochtends gaan die hoefschoenen weer uit (om mok toch te voorkomen en ervoor te zorgen dat de hoeven niet week worden en de boel niet gaat broeien)

De dierenarts is al geweest voor de duidelijkheid.

Hebben jullie nog tips?

clau

Berichten: 864
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Aan de belse grens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 08:55

Ik zou wel foto's laten maken om te kijken hoever ze hoefbevangen is, ik ben er net een paard aan verloren na een jaar vechten, onderschat dit niet.

Gr. Clau

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 11:12

Het klinkt wel goed wat jullie doen. Ik zou (ik weet niet of je dat al hebt gedaan ) stoppen met het geven van krachtvoer. Ik zou haar slecht een beetje hooi geven. Als het accute stadium voorbij is zou ik haar op speciaal beslag laten zetten en beweging geven in de vorm van wandelen.

Wij hebben vorig jaar een paardje verzorgt dat ook heel erg hoefbevangen was en ook al voor de derde keer en wij hebben het zo als ik zei aangepakt. Toen de speciale ijzers er eenmaal onder zaten liep ze binnen twee dagen goed terwijl ze echt heel erg hoefbevangen was en de da het al over inslapen had. Ze staat nu inmiddels ook weer op gewone ijzers en het gaat nog steeds super met haar.

clau

Berichten: 864
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Aan de belse grens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 11:37

Toch is een goede behandeling pas mogelijk als je weet hoedanig het paard hoefbevangen is, en dan moet je foto's laten nemen..

Ga niet zelf zomaar proberen met een smid en speciaal beslag...

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 11:46

op het bedrijf war ik heb gewerkt staat een merrie die toen ze een jaar of 2 was een half jaar hoefbevangen heeft gelegen (!)

Nu is ze een jaar of 7, ze zal nooit hoefijzers kunnen (beetje jammer, want de paarden moetn daar voor de huifkar) maar ze is een goede fokmerrie en je kan er af en toe een buitenritje op maken.

Na iedere bevalling is ze in mindere mate hoefbevangen, maar dat is altijd met een paar dagen weer over

Gertt
Berichten: 41
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Prov.Gr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 12:14

Citaat:
Hebben jullie nog tips?



Wat ik altijd mis in deze verhalen is de hoefsmid. Bij acute hoefbevangenheid moet uiteraard de DA ingeschakeld worden maar ook de hoefsmid. Om het even heel simpel te zeggen laat dde verbinding tussen hoefbeen en wand los. Door de kracht van de diepe buiger wordt het hoefbeen gekanteld. Het is dus van levensbelang dat de diepe buigpees ontlast wordt. Als het hoefbeen nl. kantelt spreekt men van cronisch hoefbevangenheid.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 13:12

Gertt schreef:
Wat ik altijd mis in deze verhalen is de hoefsmid. Bij acute hoefbevangenheid moet uiteraard de DA ingeschakeld worden maar ook de hoefsmid. Om het even heel simpel te zeggen laat dde verbinding tussen hoefbeen en wand los. Door de kracht van de diepe buiger wordt het hoefbeen gekanteld. Het is dus van levensbelang dat de diepe buigpees ontlast wordt. Als het hoefbeen nl. kantelt spreekt men van cronisch hoefbevangenheid.


Ben het hiermee eens. Een goede smid kan soms 'wonderen' verrichten met bevangen paarden.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 17:38

kan er geen laag zand in de box gestort worden? Nat zand koelt als een tierelier.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-04 18:38

Ze krijgt al geen krachtvoer meer en vorige week maandag is de hoefsmid nog geweest (toen deden wij nog niks met haar) en die heeft helemaal niks gezien, al het toch zeker is dat ze dus al 3 wekenlang kreupel loopt!
verder is de DA er ook bij geweest, hij heeft haar iets ingespoten, als ik me niet vergis voor het snelle afvoeren van vocht. En verder heeft ze 3 dagen lang (tot gisteren) pijnstillers gehad.

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 21:38

lunatje schreef:
Ze krijgt al geen krachtvoer meer en vorige week maandag is de hoefsmid nog geweest (toen deden wij nog niks met haar) en die heeft helemaal niks gezien, al het toch zeker is dat ze dus al 3 wekenlang kreupel loopt!
verder is de DA er ook bij geweest, hij heeft haar iets ingespoten, als ik me niet vergis voor het snelle afvoeren van vocht. En verder heeft ze 3 dagen lang (tot gisteren) pijnstillers gehad.


ok... er zijn natuurlijk gradaties, ook bij hoefbevangenheid...maar hoefbevangenheid, ook al loopt een paard niet kreupel (en ja! dat kan ook, heb het zelf meegemaakt!) is ALTIJD te zien als men een paard bekapt. De wittelijn geeft namelijk altijd een reactie, die wordt breder, daar hoef je trouwens geen hoefsmid of DA voor te zijn, een leek ziet dat ook!. Dus, als je er zeker van bent dat het paard heofbevangen is, zou ik iig die hoefsmid dumpen.
Maar het is niet je eigen paard, dus dat wordt al een stuk moeilijker helaas. Wat ik (van de eigenaar) niet snap is dat hij/zij niet heeft gezorgd dat DA + hoefsmid overleg hadden ! want ook al is de hoefbevangenheid minimaal, de hoefsmid moet zorgen dat in de toekomst de hoef netjes afgroeit en het paard geen "sloffen" krijgt, doordat zoals hierboven al gezegd is de hoefwand loslaat (omdat de wittelijn verbreed wordt) Dit kan absoluut voorkomen worden, maar dan moet de hoefsmid wel weten waar hij mee bezig is !

Echte tips heb ik niet in deze situatie (niet jouw paard) zorg dat er genoeg zachte ondergrond in de stal is, dat is fijner voor haar. Verder ben je denk ik goed bezig.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-04 22:12

We hebben al hemparade als bodem erin gegooid, er buiten ligt een aardige modderplas, daarbij is de hoefsmid door ons al gedumpt (die deed ook onze paarden) en de eigenaar, nouja, tis gewoon een echte boer, en daarbij komt hij net uit het ziekenhuis (pacemaker) dus ja......... do you get it?

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 22:23

I get it Knipoog

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 10:12

Tja, hoefbevangenheid, ik weet er alles van... Inderdaad samenwerking tussen hoefsmid en DA is erg belangrijk. En wat mij opgevallen is destijds, is dat er geen algemene behandeling voor is. Ik heb een aantal verschillende DA en hoefsmeden gesproken, en niet een gaf het hetzelfde advies! Dat vond ik vooral erg verwarrend. Ik ben uiteindelijk na alle info die ik had gekregen op mijn eigen vertrouwen afgegaan, en of dit nou toeval is of niet, mijn Jumper is weer helemaal hersteld. (En die was echt heel erg bevangen, hier zijn dus wel foto's gemaakt, hoefbeen is zodanig gekanteld dat het door de zool heen kwam!).
Wij zijn nu anderhalf jaar verder, en je kunt niks meer aan die hoef zien. In het begin moest het inderdaad goed bijgehouden worden (meer als normaal) omdat hij van die rare 'punthoeven' kreeg. Maar nu is dat er allemaal uitgegroeid en de witte lijn is ook weer normaal.
Mijn DA vertelde trouwens vorige week dat hij ontdekt had dat een eenmaal gekanteld hoefbeen toch terug kan kantelen, in tegenstelling tot wat algemeen beweerd word in de vakpers. Hij had van verschillende paarden/pony's foto's van toen ze bevangen waren, en heeft een hele tijd later (meer als een jaar) controlefoto's gemaakt om te vergelijken omdat hij ook benieuwd was naar deze stelling, en het bleek dus dat bij een aantal (en dan vooral de paarden die uiterlijk ook helemaal hersteld leken) het hoefbeen teruggekanteld was!

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 13:49

lunatje schreef:
Wat wij doen:

's avonds doen we haar hoefschoenen om die we volproppen met watten voor de steun in haar hoeven, vervolgens gieten we het vol met water en binden het dicht. We geven het paardje tevens een massage + poetsbeurt.


Klinkt allemaal goed wat jullie doen. Alleen snap ik het hoefschoenen verhaal met water niet. Voorzover ik weet gebruik je water om de hoeven af te koelen zodat het minder pijnlijk is voor het dier. Zoals jij het omschrijft koelt het water de hoeven niet.
Zou de hoefschoenen juist gebruiken wanneer het dier moet lopen, zodat het geen oneffenheden voelt.

VirtLink
Berichten: 69
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 13:54

Onze pony is ook erg hoefbevangen geweest en heeft equipalazonepoeder gekregen, tweemaal daags (daarnaast dieet en overdag in de natte bak). Met alleen pijnstillers, dieet en koelen was de pijn te hevig. Ze loopt nu weer prima. Equipalazone mag niet voor slachtdieren worden gebruikt, maar dat is jouw paardje vast niet.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-04 15:03

Odi"]
[quote="lunatje schreef:
Wat wij doen:

's avonds doen we haar hoefschoenen om die we volproppen met watten voor de steun in haar hoeven, vervolgens gieten we het vol met water en binden het dicht. We geven het paardje tevens een massage + poetsbeurt.


Klinkt allemaal goed wat jullie doen. Alleen snap ik het hoefschoenen verhaal met water niet. Voorzover ik weet gebruik je water om de hoeven af te koelen zodat het minder pijnlijk is voor het dier. Zoals jij het omschrijft koelt het water de hoeven niet.
Zou de hoefschoenen juist gebruiken wanneer het dier moet lopen, zodat het geen oneffenheden voelt.
[/quote]

de eerste paar uur koelt het goed, maar om een zachte hoef en mok te voorkomen (en ook het broeien) halen we het de volgende ochtend er weer af